InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > De Vliegende Hollander

De Vliegende Hollander

Wat heeft de efteling gemeen met De Vliegende Hollander, de oude legende over het spookschip van Willem van der Decken. Je zou in eerste instantie zeggen dat er totaal geen verband te leggen is, maar sinds het seizoen van 2007 is dit de allernieuwste top attractie van het bekende park in Kaatsheuvel. Wat zit er achter De Vliegende Hollander, wat is er zo speciaal en welke technieken zijn er gebruikt...

De Sage: "het verhaal achter De Vliegende Hollander"

Het verhaal draait om de succesvolle kapitein van de VOC (Vereningde Oost-Indische Compagnie) genaamd Willem van der Decken. Deze succesvolle kapitein bevaart de zeeën met zijn bekende schip 'De Vliegende Hollander', die zijn naam te danken heeft aan zijn reputatie als het snelste schip van de VOC. Hierdoor weet Willem vam der Decke volle ladingen specerijen zoals Foelie, Nootmuskaat en Kaneel van Java en de Molukse eilanden snel naar Nederland te vervoeren die hier in die tijd veel geld opleverden. Op deze manier weet hij 'De Heren Zeventien' tevreden te stellen en maakt hij ook snel promotie. Willem is getrouwd met Catharina en woont samen in een van de mooiste huisen op de stadswal, vanwaar hij uitzicht heeft op de haven. Alles lijkt erop dat hij een Gouden leven lijdt!

Maar Schijn Bedriegt!
De kapitein lijdt namelijk een dubbelleven, waar niemand iets vanaf weet. Door zijn grote succes in de oostelijke zeeën wordt hij te hebzuchtig. Willem van der Decken kiest ervoor de kustdorpen te gaan plunderen en de schepen te enteren, en deinst er niet voor terug om te moeten moorden voor zijn buit. De buit die hij hiermee binnen weet te halen en die vooral bestaat uit goud en juwelen slaat hij op in een geheime schatkamer onder zijn huis. Die via verschillende smokkelgangen te bereiken is vanuit de haven. Dit dubbelleven geeft hem zeer veel succes, maar heeft ook een keerzijde. Willem wordt steeds eenzamer. Zijn bemanningsleden laten hem in de steek omdat hij steeds grilliger en strenger wordt. Hij moet op zoek naar zijn bemaningsleden in de weeshuizen waar hij zijn nieuwe bemmaningsleden in jonge onervaren jongens vindt die zich laten lokken door het avontuur. Op deze manier denkt hij alles en iedereen te slim af te zijn. Maar zijn hebzucht naar meer zal hem zwaar komen te staan.

Het is 1e paasdag 1678, als Willem van der Decken, tegen alle regels in, zijn bemanning beveelt het schip klaar te maken om uit te varen naar het Oosten. Het stormt verschrikkelijk, maar niets kan Willem ervan weerhouden uit te varen. “Ik zal vaeren, storm of gheen storm, Paesen of gheen Paesen. Ik zal vaeren, al is het tot in den eeuwigheid!”
Met deze, maar ook laatste uitvaart van De Vliegende Hollander tart Willem van de Decken alle regels, fatsoen en elementen. Hierdoor tekende hij ook zijn eigen noodlot... Zijn Schip veranderde in een mysterieus, vurig spookschip en werdt gedoemd tot het eeuwig rondvaren in de zeven Wereldzeeën als 'De Vliegende Hollander'... Zijn mooie woning brandde van binnen helemaal uit door een hels brandend vuur in de geheime gang. Hierdoor werdt ook zijn dubbelleven blootgelegd...

Het schip leek van de aardbodem te zijn verdwenen en er werd nooit meer iets van vernomen.

Of toch wel?

Jaren nadat 'De Vliegende Hollander' verdween waren er nog steeds berichten dat er een misterieus spookschip met het zwartgeblakerde karkas van Willem van de Decken en branderde zeilen over de golven rondzweef en leek te vliegen... tegen de wind in! Zeelui doen er alles aan om een aanvaring met dit vliegende spookschip te voorkomen. Want zo blijkt, elk contact met de schimmige gedaante die onbeweeglijk op de reling staat, brengt ongeluk, dood en verderf!

De attractie



Specificaties:

  • Capaciteit: ± 1900 personen per uur (11 sloepen, elk 14 personen)
  • Vaartijd: 3,43 minuten
  • Hoogte toren: 22,5 meter
  • Lifthoek: 45°
  • Totale oppervlakte: 17.000 m²
  • G-krachten: Max. 3 G - Min. 0,2 G
  • Investering: 19,2 Miljoen euro
  • Lengte Coaster: 420 meter
  • Snelheid: 70 km/u


Techniek

Bijna alle techniek die is gebruikt bij het maken en ontwerpen van De Vliegende Hollander is door de efteling in eigen huis bedacht en ontwikkeld. Op deze manier wisten ze een unieke attractie te ontwikkelen die nergens anders op de wereld te vinden zou zijn. Het complexe van de hele attractie was dat alles op elkaar afgestemd moest zijn voor het juiste showeffect, zoals de muziek en de timing van de 11 sloepen. Mede moest rekening gehouden worden met een wisselend gewicht (afhankelijk van het aantal inzittenden). Dit hele proces kost enorm veel tijd, mede omdat de Efteling wil voldoen aan de meest strenge eisen en normen die gelden in de Europese Unie. De attractie is dus ook tijdens de ontwerp- en bouwfase veelvuldig gecontroleerd en heeft op deze manier in 2005 een volledige goedkeuring gekregen.

Het Klaterwater

De Splash tijdens de rit in De Vliegende Hollander is toch wel een van de meest bijzondere belevingen, en ook nieuw voor de efteling. Daarom wilde de Eftelling ook iets speciaals met deze Splash. Anders dan in andere parken is dat De Vliegende Hollander geen Splash maakt in een speciaal aangelegd zwembad, maar in de voormalige roeivijver. Omdat de Efteling goed is in het verzinnen van speciale namen hebben ze ook dit water een speciale naam gegeven. Namelijk het 'Klaterwater'. Dit klaterwater is geen gewoon vijverwater. Omdat ook dit aan speciale eisen en normen moet voldoen wordt er voor het 'klaterwater' gezuiverd afvalwater gebruikt. Dit water wordt van de Zuiveringsinstallatie in Kaatsheuvel naar een helofytenfilter gepompt. Hier wordt het water nog eens extra gezuiverd op een biologische wijze door middel van riet en een zandlaag. Om de kwaliteit te blijven garanderen wordt er tweewekelijks verschillende tests uitgevoerd voor al het water in de Efteling-vijvers.

De Vijver

Niet alleen het water in de vijver is zo speciaal, maar ook de vijver zelf verbergt verschillende technieken. Een van de grote technieken die is gebruikt bij de aanleg van de vijver, is dat het mogelijk is om het waterniveau te regelen. Hierdoor is het mogelijk voor de Efteling om te bepalen of de bezoekers wel of niet nat mogen worden. Dit is vooral gedaan omdat de Efteling ook geopend is in de Winter, en op deze manier kan de attractie dan ook open blijven. Hierdoor kan de attractie openblijven tot een temperatuur van -4° Celcius.

Onderwater aandrijving

Een andere techniek die speciaal is ontworpen voor De Vliegende Hollander is de aandrijving onder water, zowel binnen als buiten. Binnen wordt er gebruikt gemaakt van een aandrijving die vooral bekend is bij de bekende 'Log Flum' attracties, waarbij gebruikt gemaakt wordt van transportbanden om de sloepen aan te drijven. Buiten wordt echter een heel andere techniek toegepast. Hier wordt gebruik gemaakt van een roestvrijstalen ketting. Om de ketting ook door bochten te kunnen laten lopen is er gebruik gemaakt van wieltjes aan de zijkanten die tegen een railing stoten en zo de ketting op zijn plaats houden. De koppeling tussen de sloep en de ketting is eigenlijk precies hetzelfde principe als wordt gebruikt bij de Lifthill van andere achtbanen.

De Remmen

Net als bij de aandrijving, zijn er voor de remmen ook twee verschillende soorten remmen gebruikt. De Mid-Course-Brake-Run (MCBR), bij deze remmen wordt gebruik gemaakt van speciale remvinnen die gekoppeld zijn aan perslucht techniek en veren. De remblokken zitten vast aan een middenstuk welke omhoog of omlaag kan. Zodra de remblokken omhoog staan wordt de sloep afgeremd, hoe hoger de blokken des te harder de rem. Het spreekt voor zich als het middenstuk omlaagzakt de sloep weer vrijkomt en dus verder kan. Om te voorkomen dat de sloep stilvalt na deze rem, worden het baangedeelte lichtelijk hellend omlaag geplaatst. Bij de splash wordt een geheel andere remtechniek gebruikt. De sloep wordt heir afgeremd door de werking van magneten. Hierdoor wordt de sloep zeer geleidelijk afgeremd.
© 2007 - 2019 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Vliegende Hollander (Efteling)De Efteling kwam in 2007 met een prachtige nieuwe attractie genaamd De Vliegende Hollander. Deze 17de-eeuws gethematisee…
Baron 1898: de nieuwe Dive Coaster van de EftelingIn 2020 wil de Efteling een minimaal bezoekersaantal van 5 miljoen per jaar hebben. Om dit te bereiken is de Efteling fl…
Attractiepark De EftelingAttractiepark De EftelingAttractiepark De Efteling is een van de populairste pretparken van Nederland. Gelegen in Kaatsheuvel in de provincie Noo…
Attractie Baron 1898 in De EftelingAttractie Baron 1898 in De EftelingOp 1 juli 2015 opent in attractiepark De Efteling een nieuwe attractie, genaamd Baron 1898. Bijna alle attracties in de…
Joris en de Draak (Efteling)De Efteling heeft in 2010 een goede investering gedaan door de Pegasus te vervangen door de Joris en de Draak. De bezoek…

Reageer op het artikel "De Vliegende Hollander"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Wvandemosselaar
Gepubliceerd: 03-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!