InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Baron 1898: de nieuwe Dive Coaster van de Efteling

Baron 1898: de nieuwe Dive Coaster van de Efteling

In 2020 wil de Efteling een minimaal bezoekersaantal van 5 miljoen per jaar hebben. Om dit te bereiken is de Efteling flink aan het investeren. Zo wordt het bungalowpark Bosrijk uitgebreid om internationale bezoekers te verwelkomen, maar zal er ook een nieuwe attractie op de planning staan. Er is ondertussen al begonnen aan de bouw van deze nieuwe attractie, een thrill-ride om meer jeugdige bezoekers naar het park te trekken. Tussen de Piraña en De Vliegende Hollander is een flink stuk land klaargemaakt om de achtbaan op te bouwen. De nieuwe achtbaan zal de naam Baron 1898 dragen en moet in de zomer van 2015 compleet zijn. Op 18 april 2014 publiceerde het Brabants Dagblad een artikel waarin wordt gesproken over een nieuwe achtbaan in de Efteling. De attractie wordt voor een specifieke doelgroep gemaakt, de tieners. Volgens de Efteling is er voor deze doelgroep nog niet genoeg aan attracties binnen het park. Ook heeft de Efteling gekeken naar een attractie met een grote capaciteit. Vooral in de zomermaanden is het erg druk in het park en een attractie die heel wat bezoekers verwerkt in een uur is dus mooi meegenomen. Zeker met het uitzicht op 5 miljoen bezoekers per jaar. Om de tieners tevreden te stellen en een enorme capaciteit te verwerken, is gekozen voor het ontwerp van een Dive Coaster. Dit is nog een vrij uniek ontwerp achtbaan in Europa.

Dive Coaster

De Efteling komt in de zomer van 2015 met een Dive Coaster. Van deze achtbaan zijn er nog maar acht gebouwd. Een Dive Coaster staat bekend om een enorme vrije val in de achtbaan. Bezoekers worden op de top van de lifthelling stilgezet om vervolgens verticaal naar beneden te vallen. De achtbaan in de Efteling zal een hoogte van 37,5 meter bereiken, waarna de bezoekers zich in een verticale val storten. Door een nauwe opening stort het karretje van de achtbaan omlaag, waarna het buiten nog een parcours aflegt. De achtbaan zal een topsnelheid bereiken van 90 kilometer per uur en zal hiermee een stuk spannender zijn dan andere achtbanen van de Efteling, zoals De Vliegende Hollander of de Python.

In de achtbaan zit je met drie rijen van zes personen naast elkaar. Ieder karretje kan dus achttien personen vervoeren. Je krijgt een schouderbeugel voor je voordat je vertrekt. Je voeten bungelen in de lucht. De achtbaan is alleen geschikt voor mensen die langer zijn dan 1.40 meter. Dit is vanwege de veiligheid. De achtbaan wordt gebouwd door de Zwitserse fabrikant Bolliger & Mabillard en zal 18 miljoen euro gaan kosten.

Mijnbouw

Uniek aan de Efteling is dat elke attractie een verhaal heeft. Ook de nieuwe Dive Coaster heeft een verhaal. Voor de achtbaan is gekozen om in de thematiek van de Nederlandse mijnbouw te werken. Het verhaal achter de attractie gaat over een mijnbaron die Gustave Hooghmoed heet. Deze baron ontdekt een goudader in het zuiden van het land. Hij wil zoveel mogelijk goud uit de vruchtbare grond halen, maar ontdekt dan de Witte Wieven, die de grond beschermen en de gouddelving saboteren. Als bezoeker van de attractie word je gevraagd baron Gustave Hooghmoed te helpen met de goudwinning en worden je gouden bergen beloofd. Tijdens de rit kun je echter zelf ervaren dat de Witte Wieven het delven flink tegenzitten.

Om het verhaal te vertellen aan de bezoekers zal de Efteling het in alle details doorvoeren. Het opstapperron ziet eruit als een mijngebouw, zoals in de laat negentiende eeuw. Eenmaal binnen kom je in een wachtrij verdeeld over verschillende lokalen. Daarna kom je in een voorshow terecht waar je kennis maakt met Gustave Hooghmoed, het hoofdpersonage van de attractie. Het verhaal wordt echter niet verteld maar zal visueel zichtbaar worden gemaakt, om het internationaal begrijpbaar te houden.

Baron 1898

De naam van de attractie moest natuurlijk ontleent zijn aan de Nederlandse mijnbouw van de laat negentiende eeuw en het verhaal achter de attractie. In eerste instantie werd gedacht aan 'Hooghmoed', aangezien dit komt voor de val volgens het spreekwoord. Toch is er gekozen voor een andere naam om het internationaal uitspreekbaar te houden. Baron 1898, zoals de naam is geworden, verwijst naar de mijnbaron Gustave Hooghmoed en naar het jaar waarin hij de goudader ontdekte.

Tussen De Vliegende Hollander en Piraña wordt ondertussen flink gebouwd aan de nieuwe achtbaan. In de zomer van 2015 zal Baron 1898 klaar zijn.
© 2014 - 2019 Anteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Attractie Baron 1898 in De EftelingAttractie Baron 1898 in De EftelingOp 1 juli 2015 opent in attractiepark De Efteling een nieuwe attractie, genaamd Baron 1898. Bijna alle attracties in de…
De Witte Wieven: Nederlandse legende van de witte vrouwenDe Witte Wieven: Nederlandse legende van de witte vrouwenAttractiepark de Efteling heeft de attractie 'Baron 1898' gebouwd, een dive coaster waarin het verhaal verteld wordt ove…
Grootste achtbaanbouwer komt uit NederlandGrootste achtbaanbouwer komt uit NederlandWe zijn er allemaal gek op, achtbanen. Ze brengen ons op snelheden en hoogtes waar we normaal alleen maar van kunnen dro…
Snelste achtbanen en Walibi: NederlandIn de wereld een heleboel pretparken, met een enorm aantal achtbanen. Ons kleine landje beschikt ook over een aantal pre…
Joris en de Draak (Efteling)De Efteling heeft in 2010 een goede investering gedaan door de Pegasus te vervangen door de Joris en de Draak. De bezoek…
Bronnen en referenties
  • http://www.efteling.com/nieuwin2015
  • http://www.looopings.nl/weblog/2953/Efteling-onthult-eerste-tekening-nieuwe-achtbaan-attractie-krijgt-duister-achtergrondverhaal.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Baron_1898
  • http://www.ad.nl/ad/nl/1007/Reizen/article/detail/3769387/2014/10/15/Efteling-bouwt-peperdure-achtbaan-voor-thrillseekers.dhtml
  • http://www.eftelist.nl/a_duik.html

Reageer op het artikel "Baron 1898: de nieuwe Dive Coaster van de Efteling"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Anteur
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Bronnen en referenties: 5
Schrijf mee!