InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Achtbaan Tweestryd in Adventure Zoo Wildlands

Achtbaan Tweestryd in Adventure Zoo Wildlands

Achtbaan Tweestryd in Adventure Zoo Wildlands Adventure Zoo Wildlands in Emmen is een park dat in maart 2016 is geopend na verhuizing van het voormalige Dierenpark Emmen. Het bijzondere aan het park is dat het zowel een attractiepark is als dierentuin. Wildlands is opgesplitst in drie verschillende delen met elk een eigen thema. Zo is er Nortica met een pool-thema, Jungola met het thema jungle en Serenga met als thema de savanne. Serenga kent sinds begin 2018 een nieuwe attractie, namelijk Tweestryd (Tweestrijd). Dit is een achtbaan waarin twee teams met elkaar de strijd aan gaan op basis van zwaartekracht. Met de strijd kan geld binnen worden gehaald voor een ontwikkelingsproject in Zuid-Afrika.
De achtbaan Tweestryd / Bron: Emmenaar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)De achtbaan Tweestryd / Bron: Emmenaar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Achtbaan Tweestryd

De achtbaan Tweestryd in Wildlands is een echte familieattractie waarin bezoekers een duel met elkaar kunnen aangaan. De achtbaan bestaat uit twee banen waarbij beide treinen als het ware tegen elkaar strijden voor de winst. De twee teams, team blauw en team rood, worden in deze achtbaan elk in hun eigen trein tegelijkertijd naar boven getakeld en vervolgens losgelaten. Door de zwaartekracht ontstaat een race tussen beide teams. Aan het einde van de rails komen beide treinen tot stilstand, waarna het parcour nogmaals wordt afgelegd maar dan achteruit. Het team waarbij de trein als eerste aankomt wordt daar als 'winnaar' uitgeroepen. De Tweestryd wordt ook wel family dual coaster genoemd vanwege het feit dat er in twee banen naast elkaar wordt geracet.

Het verhaal achter de Tweestryd

De achtbaan Tweestryd staat in de Serenga, het gebied met savanne-thema in Wildlands. De achtbaan staat symbool voor de strijd die de denkbeeldige Serenga-bevolking zo'n veertig jaar geleden voerde met de mijnbouwgigant om de mijn te sluiten. De steenkoolmijn zorgde toendertijd namelijk voor veel vervuiling en overlast voor de bevolking. De Tweestryd staat in deze oude mijn, op het terrein zijn daarom verschillende mijnbouwelementen terug te vinden.

Opening van de achtbaan

De Tweestryd is geopend op donderdag 29 maart 2018, maar voor abonnees was de achtbaan al open op woensdag 28 maart 2018. Bij deze opening was ook vlogger Enzo Knol aanwezig. Enzo Knol ging op deze dag de strijd aan met Wildlands-directeur Frankwin van Beers.

Winnen voor het goede doel ActionAid

Het winnende team in de Tweestryd kan zorgen voor een donatie aan een ontwikkelingsproject van ActionAid. Team blauw is gekoppeld aan eerlijke mijnbouw in Zuid-Afrika: voor onderzoek naar vervuiling, het geven van rechtsbijstand en het vechten voor compensatie bij schade voor bewoners. Team rood is gekoppeld aan duurzame landbouw en helpt boerinnen in Zuid-Afrika om samen te werken en om zo sterker in hun rechten te staan met betrekking tot landbouwgrond. Na één jaar kan het team dat het vaakst heeft gewonnen rekenen op 25.000 euro uit het Wildlands Natuur & Educatiefonds.

Technische gegevens over de Tweestryd

De Tweestryd is een shuttle-achtbaan, wat betekent dat de treinen geen gesloten circuit afleggen. Het is een 'dubbel family boomerang-model' van de fabrikant Vekoma, Veld Koning Machinefabriek, een bedrijf dat gevestigd is in het Limburgse Vlodorp. Op de twee banen in de Tweestryd rijdt elk één trein waar maximaal 20 personen in kunnen zitten, de strijders zitten vast in de achtbaan door middel van een heupbeugel. De topsnelheid van de achtbaan is 60 kilometer per uur. De lengte van de baan is 218 meter en de achtbaan is daarnaast 20 meter hoog. Ten slotte is de strijd in de Tweestryd snel gestreden: een ritje in de achtbaan duurt namelijk 1 minuut en 5 seconden.
© 2018 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wildlands in Emmen - dierenpark en attractiepark ineenWildlands in Emmen - dierenpark en attractiepark ineenIn Emmen is een nieuw dierenpark gebouwd met de naam Wildlands Adventure Zoo Emmen, dat op 25 maart 2016 de deuren opent…
Wildlands Adventure Zoo Emmen - DierenparkWildlands Adventure Zoo Emmen - DierenparkIn 2016 opent de Wildlands Adventure Zoo Emmen. Deze dierentuin ligt aan de westkant van Emmen. Het is de opvolger van h…
Dierentuinen in Nederland: kaartje, parkeren, openingstijdenDierentuinen in Nederland: kaartje, parkeren, openingstijdenDe dierentuinen en dierenparken in Nederland zijn een leuk dagje uit, vooral met de kinderen, maar goedkoop is het meest…
De meest extreme achtbanenMet een G-kracht 5 kan de Walibi express zich een extreme noemen. Evenals de Goliath die de langste achtbaan is van de B…
Op vakantie bij een attractieparkEen vakantie bij of zelfs op een attractiepark is voor zowel jong als oud een leuke ervaring. U staat op en kunt eventue…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wildlands, (bewerkt)
  • https://www.wildlands.nl/over-wildlands/pers/nieuws-1-1/tweestryd-geopend-door-enzo-knol/
  • https://www.wildlands.nl/over-wildlands/pers/nieuws-1-1/tweestryd-opent-29-maart/
  • http://www.dvhn.nl/drenthe/Nieuwe-achtbaan-in-Wildlands-Emmen-de-ene-baan-hobbelt-meer-dan-de-ander-22887593.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweestryd
  • Afbeelding bron 1: Emmenaar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Achtbaan Tweestryd in Adventure Zoo Wildlands"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 09-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!