InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Dierenpark Amersfoort, meer dan alleen een dierentuin

Dierenpark Amersfoort, meer dan alleen een dierentuin

Dierenpark Amersfoort, meer dan alleen een dierentuin Aan de rand van Amersfoort bevindt zich Dierenpark Amersfoort. Deze dierentuin heeft bezoekers veel te bieden. Zo heeft Dierenpark Amersfoort een Klim Alles-route, waardoor je tussen de dieren zelf belandt en hebben ze een heus DinoPark met levensgrote dinosauriërs! Voor een bezoek aan Dierenpark Amersfoort kun je gerust een hele dag uittrekken. Lange wandelpaden leiden jou als bezoeker langs de verschillende diersoorten. Wanneer is deze dierentuin opgericht? En wat is er zoal te doen?

Geschiedenis

Op 22 mei 1948 richtten Wim Tertoolen en Piet Knoester Dierenpark Birkhoven op. Later veranderde de naam in Dierenpark Amersfoort. De entreeprijs bedroeg destijds 40 cent en het personeel bestond naast de oprichters uit de vrouw van Wim Tertoolen en een hulpje. Het eerste jaar trok het park 5.000 bezoekers dat in het tweede jaar opliep naar maar liefst 40.000 bezoekers. In 1964 werd Dierenpark Amersfoort overgenomen door Astrid en Henk Vis. Vlak na de overname overleden beide oprichters. Inmiddels is de zoon van Astrid en Henk Vis de directeur van Dierenpark Amersfoort.

Heden

Dierenpark Amersfoort heeft inmiddels een oppervlakte van 19 hectare en trekt jaarlijks zo'n 800.000 bezoekers. Er werken zo'n 100 mensen in vaste dienst en daarnaast heeft het park nog zo'n 150 seizoensmedewerkers.

Activiteiten

Het hele jaar door zijn er verschillende activiteiten in Dierenpark Amersfoort. Zo heb je in het voorjaar Poep & Zoo waarbij bezoekers alles leren over poep van de dieren in de dierentuin. In de zomervakantie kun je een aantal dagen en avonden vertoeven tussen live muziek, foodtrucks en kampvuurtjes in het zand tijdens ZOO’n ZOOmer. Tussen Kerstmis en Oud & Nieuw organiseert Dierenpark Amersfoort elk jaar de Warme Winteravonden. De dierentuin is dan open tot 20:00 en helemaal versierd met lampjes. Je kunt er genieten van bijvoorbeeld een Hollandse stamppot, een oliebol of marshmallows roosteren boven een vuurtje.

Bron: Alexas Fotos, PixabayBron: Alexas Fotos, Pixabay

Dieren

In Dierenpark Amersfoort wonen 150 verschillende diersoorten. Denk aan vele aapsoorten, Aziatische olifanten, leeuwen, witte en Siberische tijgers, vele vogelsoorten, giraffen, zebra's en nog veel meer. Vroeger kocht men deze dieren of werden ze uit het wild gehaald. Tegenwoordig maken dierentuinen onderling gebruik van fokprogramma's waardoor dit niet meer nodig is.

Attracties

Sinds 1968 rijdt de Berenboemel door Dierenpark Amersfoort, een klein treintje dat langs de verblijven van vele dieren rijdt. Ook is er een carrousel en kun je met een fietsboot door De Grote Wildernis varen. Je komt dan langs kapucijnaapjes, ringstaartmaki's, giraffen en zebra's. Je dient voor zowel de Berenboemel, de Carrousel en de fietsboot een kaartje te kopen bij de attractie zelf.

DinoPark

In 2007 opende Dierenpark Amersfoort een DinoPark. In dit DinoPark vind je ruim 70 levensgrote dinosauriërs. Er staan dino's die van 400 miljoen jaar geleden tot 65 miljoen jaar geleden geleefd hebben. Er zijn verschillende activiteiten die in het DinoPark georganiseerd worden. Zo is er in juni altijd een Vadernacht. Kinderen kunnen dan met hun vader tussen de dino's overnachten in een zelf meegebracht tentje. In de herfstvakantie worden er jaarlijks DinoAdventures georganiseerd, bezoekers worden dan onder begeleiding meegenomen in een spannend verhaal dat te maken heeft met de dinosauriërs.

Klim Alles-route

Met de Klim Alles-route kun je de dieren van Dierenpark Amersfoort op een bijzondere manier bekijken. Zo kun je met touwbruggen en glijbanen de verblijven verkennen van de vogels, beren, hyena's en de grote vogels in Snavelrijk.

Snavelrijk

Dierenpark Amersfoort heeft de grootste volière van Nederland, Snavelrijk. In deze 3000 vierkante meter grote volière vind je maraboes, vale gieren, kroeskoppelikanen, nimmerzatten en zwarte ibissen. De vogels vliegen vrij rond boven je hoofd terwijl je als bezoeker over de paden wandelt of de Klim Alles-route neemt.

Bezoekersinformatie (2017)

Dierenpark Amersfoort beschikt over een grote parkeerplaats waar je tegen betaling je auto of motor kunt parkeren. Er is ruimte voor bussen en een aparte fietsenstalling. Voor de ingang van de dierentuin is een bushalte. Honden zijn toegestaan, mits aangelijnd.

Openingstijden en tickets

Dierenpark Amersfoort is in de zomertijd geopend van 09:00 tot 18:00 en in de wintertijd van 10:00 tot 17:00.

Dierenpark Amersfoort verstrekt twee verschillende abonnementen. Het 'Midweekabonnement' is alleen geldig op maandag tot en met vrijdag en verleent geen toegang als een feestdag op een van deze dagen valt. Het 'Weekabonnement' is 365 dagen per jaar geldig.

Los ticket Midweekabbonement Weekabbonement
Kinderen 0 t/m 2 jaargratisgratisgratis
Kinderen 3 t/m 12 jaar€18€32€45
Volwassenen€21€37€52
65 ers€19€32€47
Parkeren€718,50€35

Horeca

Er zijn diverse horecagelegenheden in Dierenpark Amersfoort. Er zijn koffietentjes, patatkramen en er is ijs verkrijgbaar. Er zijn twee restaurants waar je kunt genieten van een heerlijke lunch of diner. Ook voor mensen die gezond willen eten zijn er voldoende mogelijkheden om iets lekkers te nuttigen.

Overige informatie

Dierenpark Amersfoort is een officiële trouwlocatie. Ook kun je er je trouwfoto's maken en je bruiloftsfeest vieren. Zoek je eens een andere plek om te vergaderen, denk dan eens aan Dierenpark Amersfoort. Je kunt hier een mooie ruimte huren. Het is daarnaast mogelijk om in Dierenpark Amersfoort een personeelsfeest, familiedag of een andere gebeurtenis te vieren. Op eerste of tweede Kerstdag kun je genieten van een heerlijke kerstlunch in Dierenpark Amersfoort. Je dient hier wel vooraf tickets voor te bestellen.
© 2017 Beldibi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pasen, waar gaan we naar toe met de kinderen?Pasen, waar gaan we naar toe met de kinderen?De kinderen zijn vrij. Het is lente. Tijd om er op uit te gaan en samen wat te gaan doen. Liefst buiten natuurlijk, wann…
Amersfoort: uitgaan, attracties, musea, winkelenAmersfoort: uitgaan, attracties, musea, winkelenAmersfoort is een leuke stad waar van alles te zien en te doen is. Het oude centrum heeft vele historische gebouwen en m…
Amersfoort: stad voor jong en oudAmersfoort: stad voor jong en oudSinds het verkrijgen van stadsrechten in 1259, is de stad Amersfoort gestaag gegroeid tot de tweede stad van de provinci…
Avond in Dierenpark Emmen: breng de dieren naar bedAvond in Dierenpark Emmen: breng de dieren naar bedNa sluitingstijd gaan in de dierentuin ook de dieren naar bed. De dierenverzorger doet zijn avondronde in Dierenpark Emm…
De leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandDe leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandNet over de grens in Duitsland zijn een aantal dierentuinen en dierenparken te vinden die zeker de moeite waard zijn! Du…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tee2tee, Pixabay
  • www.dierenparkamersfoort.nl
  • Afbeelding bron 1: Alexas Fotos, Pixabay

Reageer op het artikel "Dierenpark Amersfoort, meer dan alleen een dierentuin"

Infoteur: Beldibi
Gepubliceerd: 07-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!