InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Dierenrijk, de familiedierentuin in Nuenen

Dierenrijk, de familiedierentuin in Nuenen

Dierenrijk, de familiedierentuin in Nuenen Voor vele kinderen en volwassenen staat een bezoek aan de dierentuin nog steeds op nummer één van de gezinsuitstapjes. Kinderen kunnen een hele dag beestjes kijken én ouders zijn tevreden dat hun kids tegelijkertijd nog iets bijleren. Dierenrijk in Nuenen is als familiedierentuin een ideaal uitstapje voor jong en oud.

Het park

Het park is volledig gebaseerd op het concept ’familiedierentuin’. Zowel volwassenen als kleine kinderen kunnen de zoo van begin tot einde volledig beleven.

Dierenverblijven

Eerst en vooral is dit concept duidelijk terug te vinden bij de inrichting van alle dierenverblijven. De wanden van de verblijven zijn zo veel mogelijk laag gehouden of soms zelfs vervangen door enkele houten balken, zodat zelfs de kleinste kinderen makkelijk over de rand kunnen kijken. Waar een lage wand niet mogelijk is, werd er zo veel mogelijk gewerkt met glas. Volledige glazen wanden, glazen kijkraampjes in de betonnen wanden, … Er werd constant aan de kleintjes gedacht. De verblijven zijn bovendien ook vanaf meerdere plaatsen, meestal volledig rondom, te bekijken. Als een dier zich verstopt achter of onder een boom, is er zeker ergens een plaats waar je het beestje toch kan spotten. Geen teleurstellingen dus als er bij slecht of zeer warm weer op het einde van de dag amper diertjes gevonden zijn.

Plattegrond

Daarnaast werd er ook aan de kinderen gedacht bij de ontwikkeling van plattegrond van de dierentuin. Deze is van oppervlakte niet zo groot. Alles ligt dicht bijeen en er zijn weinig ‘dode’ stukken waar niets te zien is. Af en toe is er nog een speeltuintje of speeltoestel op de route, zodat kinderen ook tijdens de rondgang even hun energie kwijt kunnen. Dierenrijk heeft uiteraard ook een lieve en grappige mascotte, een grote blauwe aap Pico genaamd. Elke dag komt deze even langs in de dierentuin om te knuffelen en foto’s te maken met zijn vriendjes.

Terras

Ten slotte werd natuurlijk ook aan de volwassenen gedacht. Bij de grootste speelruimtes werden er ruim voldoende zitplaatsen en picknickplaatsen voorzien zodat de ouders of grootouders zich even kunnen neerzetten terwijl de kinderen zich uitleven op de toestellen. Een hapje en drankje aankopen zijn hier telkens ook mogelijk.

De dieren

Dierenrijk is een bescheiden dierenpark, maar heeft niettegenstaande een indrukwekkende verzameling dieren. Er verblijven meer dan vijftig verschillende diersoorten in de zoo. De dieren die de meeste aandacht naar zich toe trekken zijn de olifanten, de maki’s, de Garra-Rufa-visjes (ofwel kriebelvisjes), de zeehonden en de berberapen.

Bij elk verblijf staat een info-bordje, waarop wordt aangegeven welk dier hier woont. Om verwarring uit te sluiten, aangezien er soms meerdere diersoorten in één verblijf wonen, staat er ook een representatieve tekening bij. Voor uitgebreidere informatie per diersoort kan je Het Grote Dierenboek aankopen aan de kassa voor 2 euro of eenvoudigweg de Dierenrijk-app downloaden op jouw smartphone. Indien er baby’tjes geboren werden het afgelopen jaar, staat ook dit vermeld aan elk verblijf, tezamen met de geboortedatum. Voor bezoekers is het dan vaak een extra uitdaging om het kleintje te kunnen spotten.
Elke dag kan je ook meerdere voederpresentaties meemaken en sommige dieren laten jou graag hun mooiste kunstjes zien. Voeder je graag de maki’s? Ontdek je liever meer over de training en verzorging van de olifanten? Of applaudisseer je graag voor de zeehonden? Op het dagelijkse schema ontdek je waar je wanneer moet zijn om niets van dit alles te missen.

Praktische informatie

Adres

Baronhei 1
5731 RG Nuenen (NL)

Openingsuren (geldig tot 31 december 2017)

  • 1 januari t/m 31 maart 10.00 – 17.00
  • 1 april t/m 31 augustus 10.00 – 18.00
  • 1 september t/m 31 december 10.00 – 17.00

Tarieven (geldig tot 31 december 2017)

  • Kinderen tot 3 jaar – gratis
  • Aan de kassa - € 19,00
  • Online prijs zonder datum - € 18,00
  • Online prijs met datum (weekend, vakanties en feestdagen) - € 17,00
  • Online prijs met datum (maandag t/m vrijdag) - € 16,00
  • Parkeerticket - € 6,00

Jaarkaart

Dierenrijk is onderdeel van de Libéma Stichting. Deze beheert andere dierentuinen zoals Zooparc Overloon, Beekse Bergen, maar ook vele attractieparken. Een jaarkaart van Dierenrijk voor € 42,50 (prijs geldig tot 31 december 2017) geeft jou recht op een jaar gratis toegang, maar biedt ook meteen een korting in alle dierentuinen en attractieparken van deze stichting. Jaarkaarthouders krijgen bovendien 50% korting op hun parkeerticket en kunnen sparen voor kortingen op eten en drinken of leuke spulletjes uit het cadeauwinkeltje.
© 2017 Ties80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nuenen, een mooi dorp tussen de Brabantse weilandenNuenen, een mooi dorp tussen de Brabantse weilandenNuenen is een plaats in de gemeente Nuenen, Gerwen Nederwetten in de provincie Noord-Brabant. Nuenen is de grootste plaa…
Dierentuinen in Nederland: kaartje, parkeren, openingstijdenDierentuinen in Nederland: kaartje, parkeren, openingstijdenDe dierentuinen en dierenparken in Nederland zijn een leuk dagje uit, vooral met de kinderen, maar goedkoop is het meest…
Weekendje weg in EindhovenEindhoven is met meer dan 200.000 inwoners de grootste Nederlandse stad onder de rivieren en de op vier na grootste van…
Dierentuinen Nederland per provincieDierentuinen Nederland per provincieWij willen een educatie-uitstapje naar een dierentuin. Welke dierentuinen zijn er in Nederland? Waar zitten ze, wat is e…
Dierenverzorger in de dierentuinDierenverzorger in de dierentuinVeel mensen vinden het leuk om met dieren te werken. Een populair beroep is bijvoorbeeld dierenverzorger in de dierentui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Seth0s, Pixabay
  • https://www.dierenrijk.nl/bezoekersinfo/adres-route/
  • https://www.dierenrijk.nl/bezoekersinfo/openingstijden/
  • https://www.dierenrijk.nl/bezoekersinfo/prijzen/

Reageer op het artikel "Dierenrijk, de familiedierentuin in Nuenen"

Infoteur: Ties80
Gepubliceerd: 04-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!