InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Weekendje weg in Eindhoven

Weekendje weg in Eindhoven

Eindhoven is met meer dan 200.000 inwoners de grootste Nederlandse stad onder de rivieren en de op vier na grootste van Nederland. Eindhoven staat bekend om design- , cultuur- en winkelstad. Dankzij de mooie natuur en attracties in en om Eindhoven is het een prima stad voor een weekendje weg.

Toeristische hoogtepunten van Eindhoven

Zoals elke grote stad heeft Eindhoven een aantal (toeristische) attracties die de stad bijzonder maken. Ga je op vakantie of citybreak naar Eindhoven, laat je dan inspireren door onderstaande highlights.

Van Abbemuseun

Hypermodern museum voor moderne kunst en design. Regelmatig wisselende collecties, activiteiten voor kinderen en een strak ingericht, trendy museumcafé met terras aan het water.

Gloeilampenfabriekje

Wie Eindhoven zegt, zegt Philips. Het elektronicaconcern heeft een enorme impact gehad op de groei en ontwikkeling van ‘De Lichtstad’ in de loop van de 20e eeuw. Midden in het centrum vind je het Gloeilampenfabriekje uit 1891, het oudste Philipsgebouw van de stad. In dit fabriekje bevindt zich een museum over de ontwikkeling van lampen en licht.

Het Stratumseind

Uniek in Nederland, een 225 meter lange straat die volledig uit cafés, discotheken en terrassen bestaat. Sluit aan op het winkelgebied van Eindhoven.

Designhuis

Creatieve werkplaats annex museum annex designshop. Inspirerende plek voor moderne tentoonstellingen en gave designcadeautjes.

Evenementen in Eindhoven

Hieronder een overzicht van een aantal grote evenementen die jaarlijks in Eindhoven georganiseerd worden.

Dutch Design Week

Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven, stad van de Design Academy, de Dutch Design Week plaats. Dit is het grootste designevenement van Nederland met honderden kunstzinnige evenementen verspreid over de hele stad.

Lichtjesroute

Ter ere van de bevrijding van Eindhoven op 18 september 1944 is er al tientallen jaren van 18 september tot en met de tweede zondag van oktober een met duizenden en duizenden kunstwerken van licht versierde route door Eindhoven. De route is ruim 22 km lang en zowel met de fiets als met de auto te rijden.

STRP Art & Technology festival

Dit is een van de grootste festivals van Europa op gebied van technologie, kunst en muziek. Wordt in november gehouden in het hippe voormalige Philipscomplex Strijp-S.

Weekendje of weekje vakantie in Eindhoven

In Eindhoven is genoeg te zien en doen voor een citybreak of een langere vakantie. Uiteraard bevinden zich in en om de stad talloze hotels in alle prijsklasses. Net buiten de stad vind je bovendien bungalowparken en campings.

In de binnenstad vind je genoeg winkels om minimaal een hele dag te shoppen. Vanuit Eindhoven ben je bovendien binnen een paar kilometer in bos- of heigebied waar je prachtige fiets- en wandeltochten kunt maken.

Tot slot nog een aantal tips die een langer verblijf in Eindhoven compleet kunnen maken:
  • Het Historisch OpenluchtMuseum aan de zuidkant van Eindhoven. Compleet nagebouwde nederzettingen uit de IJzertijd en de Middeleeuwen. Erg leuk met kinderen.
  • Dierenrijk. Zeer ruim opgezet dierenpark in Nuenen, op slechts een paar kilometer van Eindhoven.
  • Zwemcentrum de Tongelreep. Het grootste zwemcentrum van Europa is een belevenis voor elke zwemliefhebber. Golven, suisbuizen, turbotollen of ‘gewoon’ baantjes zwemmen.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van EindhovenEindhoven is een grote stad, en een gemeente in Noord-Brabant. Nu heeft Eindhoven de 5e meeste bewoners van Nederland me…
Eindhoven Airport: wagen parkeren nabij vliegveld EindhovenEindhoven Airport: wagen parkeren nabij vliegveld EindhovenEindhoven Airport is de officiële naam van de vliegbasis van het Brabantse Eindhoven. Vanaf dit vliegveld bieden tal van…
Goedkoop vliegen vanaf Eindhoven AirportGoedkoop vliegen vanaf Eindhoven AirportEr zijn meerdere redenen om voor je vakantie een ander vertrekpunt te kiezen dan Schiphol. Omdat het goedkoper is, omdat…
Bronnen en referenties
  • Vvveindhoven.nl

Reageer op het artikel "Weekendje weg in Eindhoven"

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 16-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!