InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De geschiedenis van Eindhoven

De geschiedenis van Eindhoven

Eindhoven is een grote stad, en een gemeente in Noord-Brabant. Nu heeft Eindhoven de 5e meeste bewoners van Nederland met 215.968 bewoners (31 december 2010). Maar hoe is Eindhoven eigenlijk ontstaan? En wat kan er allemaal verteld worden over de geschiedenis van deze stad? In dit artikel wordt hier vanalles over verteld!

Het ontstaan van Eindhoven

Eindhoven is ontstaan uit 5 kleine dorpjes. Die dorpjes zijn Woensel, Strijp, Gestel, Stratum en Tongelre, die nu de verschillende 'wijken' van Eindhoven vormen. De wijken zijn te zien op het kaartje. De grens van het centrum van Einhoven lag tussen de lijnen van de Emmasingel, de Keizersgracht, de Wal en de Vestdijk. Maar ook de Kleine Berg en de Grote Berg horen erbij, hoewel de bergen eigenlijk niet binnen de grenzen vallen. Dit samen vormt de grens van het centrum van Eindhoven in de middeleeuwen. Dit is tevens de plek waar vroeger de stadsmuren stonden. De grens van de binnenstad van Eindhoven is veel moeilijker vast te stellen, waarschijnlijk lag de grens van de binnenstad van Eindhoven binnen de lijnen van wat nu de rondweg heet. Door bombardementen uit de tweede wereldoorlog is er veel veranderd in het verkeer, daarom is het moeilijk vast te stellen wat precies de grens is geweest van de binnenstad van Eindhoven in de middeleeuwen. Er is nog een ander probleem voor het uitzoeken van het ontstaan van Eindhoven, er ontbreken namelijk geschreven bronnen. Dit komt door een grote brand in Eindhoven in 1486. Bij deze brand zijn de meeste geschreven bronnen verloren gegaan. En daar is juist veel informatie uit te halen.

De ligging van Eindhoven is erg gunstig, Eindhoven ligt op een kruising van verschillende handelsroutes. Namelijk van 's Hertogenbosch naar Luik, en van Antwerpen naar Duitsland. Eindhoven ontstond rond 1200 op een hoger gebied, gelegen tussen de Dommel en de Gender. De riviertjes die door Eindhoven stromen zijn erg gunstig voor Eindhoven, de fabrieks eigenaren konden hun afval in de rivieren dumpen. En de mensen die toen in Eindhoven woonden konden zich in de riviertjes wassen.

Uiteindelijk heeft Hertog Hendrik I van Brabant Eindhoven gesticht. Dat gebeurde in 1203. Men denkt dat Eindhoven in een kortere tijd gebouwd is vergeleken met andere steden. Eindhoven wordt daarom gezien als een gestichtte stad, en niet een stad die langzaam groter werd. In 1232 kreeg Eindhoven van Hertog I van Brabant stadsrechten. Dat betekend dat Eindhoven in 1232 al een stad moest zijn geweest. In 1420 werd er een kasteel in Eindhoven gebouwd, namelijk 'kasteel van Eindhoven'. Dat kasteel stond op de plek waar nu Villa Ravensdonck staat. Eindhoven werd een echte handelsstad. Er kwamen rond die tijd ook veel textielbedrijfjes.

Textielindustrie

Eindhoven heeft veel industrie gekend en er ontstonden rond het begin van de 19e eeuw veel verschillende fabrieken. Er was toen veel textielindustrie, er werden hoedenfabrieken opgericht, luciferfabrieken kwamen en zelfs sigarenfabrieken waren rond die tijd in Eindhoven te vinden. Deze fabrieken kwamen allemaal rond het begin van de 19e eeuw. De meeste van deze fabrieken zijn na de Tweede Wereldoorlog verdwenen.

Vanaf 1891 kwam Phillips op. Dat was erg goed voor de economie in Eindhoven. Er kwam meer werk en Eindhoven werd een grotere stad. Toen later rond 1930 ook DAF in Eindhoven kwam ging het erg goed met Eindhoven. En was Eindhoven een welvarende stad geworden.

Het wapen van Eindhoven

Het wapen van Eindhoven bestaat uit twee delen. Op het linker deel is een rode leeuw afgebeeld met een zilveren achtergrond. Rechts zijn drie zilveren hoorns onder elkaar met een rode achtergrond. Boven de leeuw en de hoorns is een gouden kroontje afgebeeld. Het wapen werd in 1923 vastgelegd zoals hij nu is. Ook heeft Eindhoven een eigen vlag. De vlag is rood met wit gestreept en de letter 'E' is erin te herkennen. Deze vlag werd op 14 oktober 1927 vastgesteld. De vlag is ontworpen door Louis Kooken.
© 2011 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Eindhoven"

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!