InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Een oude stad in Denemarken: Openluchtmuseum 'Den Gamle By'

Een oude stad in Denemarken: Openluchtmuseum 'Den Gamle By'

'Den Gamle By' betekent letterlijk vertaald vanuit het Deens 'De oude stad'. De bedenker van deze naam slaat hiermee ook exact de spijker op z'n kop. Wie door de straten van dit openluchtmuseum loopt, beleeft echt het leven als een bewoner van deze stad van een aantal eeuwen geleden.

Algemene informatie

Bereikbaarheid

'Den Gamle By' is gelegen in de gezellige stad Arhus. Het park is prima te vinden met de auto, maar ook het openbaar vervoer is een goede mogelijkheid. Bij aankomst op het station van Arhus zijn er verschillende bussen richting het park en de bus stopt vrijwel direct voor het park. 'Den Gamle By' ligt in het centrum van de stad zodat lopend vanaf het station ook een optie is. De afstand is iets meer dan één kilometer.

Adresgegevens

Den Gamle By
Viborgvej 2
DK-8000 Arhus
0045-86123188

Entreeprijzen

De entreeprijs voor een volwassene wisselt tussen de 50 DKK (ongeveer euro 6,50) in het naseizoen tot 125 DKK (ongeveer euro 16,50) in het hoogseizoen.
Kinderen onder de 18 jaar hebben gratis toegang.
Voor studenten en groepen gelden afwijkende reduceerde tarieven.

1700/1800

Het park is opgedeeld in 3 tijdseenheden en bij binnenkomst belandt de bezoeker direct in de 18e eeuw. Oude huizen en een eenvoudige inrichting waarbij werken en wonen vaak werd gecombineerd. Veel arbeiders, kleine huisjes en hard werken. Ondanks dat de tijden nu heel anders zijn, is de sfeer goed te proeven van het leven van 'toen'. Gelukkig was er ook tijd voor een beetje plezier. In het park staat zelfs een kleine kinderkermis waar zelfs de kinderen van nu met veel plezier een rondje maken in de draaimolen of een potje kunnen kegelen.

Maar er was ook rijkdom en ook dat is te zien in deze stad. Grote huizen en vele vertrekken, prachtig aangekleed met kleurig en druk behang met prachtige accessoires. Terwijl de bezoeker door de huizen ronddoolt hoor je de kinderen spelen en de bedienden hun werk doen.

1927

Daarna maakt de bezoeker een tijdsprong naar de twintiger jaren van de vorige eeuw. Nog steeds wordt wonen en werken veel gecombineerd, maar de tijdsprong is duidelijk te merken. De inrichting van de huizen wordt luxer en al meer beschikken de huizen over meerdere ruimten waar onder andere bezoekers werden ontvangen. Neem bijvoorbeeld een kijkje in de school, proef een koekje bij de bakker, pas een hoed bij de hoedenwinkel en kijk rond in de keuken van een rijk gezin terwijl de dienstmeid peterselie aan het snijden is.

Ook de moeite waard is het speelgoedmuseum in dezelfde stad. Mooie poppenhuizen, legers met soldaten en vele prachtige materialen waar vroeger veel mee gespeeld werd staat hier tentoongesteld. Er is zelfs een kleine televisiehoek waar kinderen van nu kunnen kijken naar kleine filmpjes van toen.

1974

Om het laatste gedeelte van het park te bekijken hoeven we slechts tientallen jaren verder te gaan, namelijk naar 1974. De bezoeker loopt door een winkelstraat van ongeveer 40 jaar geleden en ziet waarschijnlijk veel herkenning. Kijk naar de etalage van een reisbureau en loop voor de gezelligheid even een radiozaak binnen.

Het park is goed voor een dagje vermaak. Kinderen kunnen overal heerlijk kijken en elk steegje ontdekken. Voor volwassenen valt er nog veel te leren. Veel huisjes zijn voorzien van een duidelijke leestekst in verschillende talen die zorgen voor veel aanvullende informatie indien dit gewenst is. Het park is ruim opgezet en uiteraard zijn de paden niet van alle gemakken voorzien. Goede schoenen is daarom geen overbodige luxe, maar gelukkig is het ook mogelijk om een rondje door het park te maken met een paard en wagen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Saskiaw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Denemarken; op vakantie in Aarhus (Århus)Denemarken; op vakantie in Aarhus (Århus)Aarhus is na Kopenhagen de grootste stad in Denemarken en is zeker een bezoek waard. Er zijn veel bezienswaardigheden, w…
Denemarken, Legoland en andere toppersDenemarken wordt vaak bezocht door gezinnen met kinderen, het is daar dan ook een ideaal land voor. Met Legoland als abs…
Ribe  Raadhuis, Kerst, museum en meer bezienswaardighedenRibe Raadhuis, Kerst, museum en meer bezienswaardighedenRibe is een Deense stad aan de waddenkust. Door de stad stroomt de Ribe Å en die rivier heeft in het verleden grote voor…
Tønder  Deense stad aan de waddenkustTønder Deense stad aan de waddenkustTønder is een Deense stad, niet ver boven de grens met Duitsland. In de winter is het er tamelijk rustig, maar in het zo…
Bronnen en referenties
  • www.dengamleby.dk

Reageer op het artikel "Een oude stad in Denemarken: Openluchtmuseum 'Den Gamle By'"

Infoteur: Saskiaw
Gepubliceerd: 19-08-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Denemarken
Schrijf mee!