InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Alicante is een charmante stad gelegen aan de Costa Blanca

Alicante is een charmante stad gelegen aan de Costa Blanca

Alicante is een charmante stad gelegen aan de Costa Blanca Veel toeristen die de Costa Blanca bezoeken landen op de luchthaven van Alicante. Van daaruit reist men verder naar de vakantiebestemming. De stad zelf wordt dan niet bezocht en dat is eigenlijk jammer want het is leuk om ook eens te kiezen voor een dagje Alicante. Slenter maar eens over de mooie boulevard met palmen en bezoek het oude centrum met de wijk Santa Cruz. Boven op het kasteel van Sante Barbara heeft men een prachtig uitzicht over de stad en omgeving.

Alicante

Alicante ligt aan de Costa Blanca

Alicante is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Alicante die gelegen is aan de Costa Blanca. Het ligt in de Communidad Valencia en heeft rond de 320.000 inwoners (in 2016). Alicante was al bekend onder de Romeinen en de naam is ontstaan uit de woorden witte landtong. Rond de achtste eeuw werd Alicante bezet door de Moren en dit duurde tot in de veertiende eeuw. De Moren bouwden het Castillo de Santa Barbara.

Bezienswaardigheden

De bezienswaardigheden van Alicante worden soms onderschat maar er zijn heel oorspronkelijke monumenten te vinden. Een mooi voorbeeld hiervan is de kathedraal.

De kathedraal
De kathedraal van Sint Nicolaas dateert uit de zeventiende eeuw. Het is een barokke kerk met een vierkante voorgevel. Binnen treffen we de prachtige beelden die worden meegedragen in de processie van Semana Santa. De kerk lijkt erg licht en dit komt vooral door de grote blauwe koepel.

Basilica de Santa Maria
In het oude centrum van de stad bevindt zich de Basilica de Santa Maria. Het is de oudste kerk van de stad en dateert uit de veertiende eeuw. De kerk is gebouwd in gotische stijl maar heeft een barokke toegangsdeur. Bij een grote brand werd een deel van de kerk verwoest maar is later weer hersteld. Ook deze kerk is gebouwd op de fundamenten van een moskee zoals bij meerdere kerken in Spanje het geval is.

Kasteel van Santa Barbara
Het kasteel van Santa Barbara dateert uit de zestiende eeuw en is erg groot. Het is al van verre te zien. Het complex met ophaalbrug en echte kerkers is vrij toegankelijk en het is gelegen op de Monte Benacantil. Rondom het kasteel is ruime parkeergelegenheid en er zijn mooie tuinen aangelegd.

De markthal
De markthal is in ieder jaargetijde leuk om te bezoeken omdat we hier de plaatselijke producten kunnen kopen. Vooral de heerlijke sinaasappels en het overige fruit zijn een lust voor het oog. Voor mensen die van vis houden is hier een ruime keuze te vinden.

Santa Cruz
Dit is de oudste wijk van Alicante die bestaat uit smalle straatjes en trapjes. Heel leuk om hier eens rond te wandelen. De bewoners proberen de wijk aantrekkelijk te houden met veel bloemen en mooie tegels.

De boulevard
Alicante heeft een prachtige brede boulevard die omgeven is door palmbomen. Men kan hier rustig wandelen en genieten van het uitzicht op de jachthaven. De vloertegels op de Boulevard zijn schitterend en gelegd in een mooi patroon.

Bron: Alicante boulevardBron: Alicante boulevard

Temperatuur Alicante

Zoals aan de gehele kust van de Costa Blanca zijn de temperaturen hier zeer aangenaam. In de zomermaanden juli en augustus is het erg heet maar in de overige maanden is de temperatuur lekker door de bijna altijd aanwezige wind uit zee.

Cruiseterminal Alicante

Alicante heeft een grote en mooi aangelegde cruiseterminal. Via een brede pier met kleine winkels loopt men zo naar het centrum van de stad via de Esplanada de España. Men is anno 2016 nog steeds bezig om de haven te verbreden zodat ook grote cruiseschepen hier kunnen aanmeren. In 2015 bezochten 80.000 cruisepassagiers de stad.

Bron: Cruise alicanteBron: Cruise alicante

Luchthaven Alicante-Elche

De luchthaven van Alicante ligt op ongeveer 12 kilometer afstand van de stad en is één van de drukste luchthavens van Spanje. Vooral gedurende de zomermaanden is het een drukte van belang. De luchthaven is eigenlijk gelegen op het grondgebied van de stad Elche in het gehucht El Altet. Vanaf 2015 heeft men de naam Elche toegevoegd. Vanaf de luchthaven rijden er bussen naar de stad Alicante.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer in Alicante is goed geregeld. Er rijden bussen en trams tussen de verschillende wijken en ook de buitenwijken zijn gemakkelijk te bereiken. Er rijdt een AVE trein rechtstreeks naar Madrid. Ook Valencia is met de trein vanaf Alicante te bezoeken.

Winkelcentra

In het oude centrum van de stad vinden we veel leuke winkels en aardige boetieks. Ook is het grote warenhuis El Corte Ingles hier gevestigd. Buiten het centrum op een paar kilometer afstand ligt nog een groot winkelcentrum aan de Gran Via. Hier vinden we alle mogelijke winkels en ook diverse restaurants.

Restaurants

Aan de Costa Blanca kan men heel goed uit eten gaan. We vinden dan ook in Alicante restaurants in alle prijsklassen. Het is heel aangenaam om lekker te gaan lunchen aan de boulevard bij de jachthaven waar men heerlijke visgerechten kan verkrijgen. Ook Tapas eten in de kleine restaurantjes is gezellig, zeker als men met een groepje mensen samen is. Ieder kan dan nemen wat men lekker vindt.
Gerelateerde artikelen
Santa Cruz de Tenerife - diverse pleinenSanta Cruz de Tenerife, de hoofdstad van Tenerife, bezit een aantal mooie pleinen waar diverse bezienswaardigheden zijn.…
Santa Barbara, CaliforniëSanta Barbara is een stadje in het zuiden van Californië, op ongeveer 145 km ten noorden van Los Angeles. Deze stad, die…
Openbaar vervoer op Tenerife: de tramOpenbaar vervoer op Tenerife: de tramBestaat er een tram op Tenerife? Op Tenerife, Canarische eilanden, Spanje, bestaat twee tramlijnen. Er is een tramlijn v…
Spanje - Costa BlancaSpanje - Costa BlancaCosta Blanca klinkt voor de een als thuiskomen, voor de ander als ‘te mijden’. Maar eigenlijk hebben beiden ongelijk. Wi…
Wandelen op La Palma: Santa CruzDe hoofdstad van La Palma is Santa Cruz de La Palma; kortweg Santa Cruz. Deze stad aan de oostkant van La Palma heeft 20…
Bronnen en referenties
  • https://www.expedia.nl/Basilica-De-Santa-Maria-Alicante.d6158856.Bezienswaardigheid?rfrr=TG.Destinations.POI.Explore.1.4
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Alicante_(stad)
  • https://www.expedia.nl/Catedral-San-Nicolas-Alicante.d6158851.Bezienswaardigheid
  • Afbeelding bron 1: Alicante boulevard
  • Afbeelding bron 2: Cruise alicante

Reageer op het artikel "Alicante is een charmante stad gelegen aan de Costa Blanca"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 28-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!