InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > SVR, Stichting Vrije Recreatie, kamperen bij de boer

SVR, Stichting Vrije Recreatie, kamperen bij de boer

De Stichting Vrije Recreatie is een organisatie zonder winstoogmerk die het kampeerders mogelijk maakt om op de boerderij te kamperen. De stichting heeft ervoor gezorgd dat dit legaal en wettelijk geregeld is in Nederland. Daardoor zijn er overal in Nederland op fietsafstand van elkaar boerderijen te vinden die 10 kampeerplaatsen tot hun beschikking hebben. Dat is extra fijn voor mensen die niet van grote campings met disco´s houden.

Inhoud:

Rustige boerderijcampings

In Nederland en omringend buitenland zijn ongeveer 2000 boerderijen waar je een tentje mag opzetten. Deze SVR-boerderijen zijn campings met een beperkt aantal plaatsen. Sommige boeren verhuren een huisje of caravan erbij. De boerderijen zijn verspreid over heel Nederland. Je kunt -als je lid bent- van tevoren informatie over de adressen inwinnen. Een groot aantal van de aangesloten boerderijen zijn in bedrijf. Als je geluk hebt kun je een koe zien kalven.

Meerkerk

Kamperen bij de boer via de SVR is relatief goedkoop. Het kost ongeveer 10 euro, soms minder voor 2 personen per nacht in een tent of caravan. Omdat er genoeg adressen in Nederland zijn is er altijd wel een boerderij in de buurt. In tegenstelling tot andere campings moet je lid worden van de stichting om er te mogen verblijven. Een lidmaatschap voor een gezin is maar 10 euro per jaar. Het hoofdkantoor van de SVR zit in Meerkerk.

Mini-campings

Veel campings die aangesloten zijn bij de SVR zijn boerencampings. Dat zijn campings die niet geloven in grootschalig massatoerisme. Naast boerencampings bestaan er ook mini-campings. Mini-campings hoeven niet op het boerenland te liggen. Op mini-campings zijn maximaal 15 plaatsen. Andere campings hebben 25 tot 50 plaatsen. Nergens zul je campings met 700 plekken en een discotheek aantreffen. Rust, ruimte en landelijkheid zijn de kernwoorden voor de SVR-recreant. De camping is geen belangrijkste inkomstenbron voor de SVR-boer of boerin. Het is een bijverdienste.

Kamperen bij de boer

Naast het de kampeerders voorzien van informatie en de belangenbehartiging van de boeren, organiseert de SVR ook vier vakantiebeurzen per jaar. Dit jaar hebben 35.000 mensen de beurzen bezocht. Kamperen bij de boer wint aan populariteit in Nederland. Naast de SVR zijn er andere organisaties voor boerderijcampings. SVR staat erom bekend dat de meeste aangesloten campings meer landelijk en minder commercieel zijn dan campings van andere organisaties. Bovendien is de prijs-kwaliteit verhouding bij SVR het best.

Wandelvakantie

Een SVR-camping is ideaal voor de wandelvakantie of de fietsvakantie. Omdat ze een goede landelijke dekkingsgraad hebben is er nooit ééntje ver weg. Je kunt er ook voor kiezen om een huisje of caravan te huren. Dat is via de SVR goed betaalbaar. Bovendien kun je dan je tent en slaapzak thuis laten wat veel sjouwen scheelt. Er is vaak in een oude stal of een ander bijgebouwtje een soort recreatieve ruimte ingericht door de boer. Daar kun je zitten lezen als het buiten regent.

Boerencampings

De boerencampings zijn bij uitstek geschikt voor kinderen. Zelf heb ik als kind een kalf geboren zien worden op een kampeerboerderij en dat was een leuke, leerzame ervaring. Bij sommige boeren kan je meehelpen de dieren te voederen. Het is erg leuk om de verschillende boerderijbewoners te bekijken. Op een boerderij zijn geen gokautomaten, flipperkasten of zwembaden zoals op commerciële campings. Je zult jezelf dus moeten vermaken. Wie van de natuur houdt heeft daar geen enkele moeite mee op de SVR-camping.
Gerelateerde artikelen
Kamperen bij de boer: het nieuwe kamperenIedereen kiest, om er even helemaal tussenuit te zijn, de vakantie en omgeving uit die het beste bij hem of haar past. S…
De provincie Friesland, een vakantiebestemming?De provincie Friesland, een vakantiebestemming?De provincie Friesland, is dat de juiste vakantie bestemming? Er zijn ontzettend leuke plaatsen om in Friesland te bezoe…
Campings op TerschellingTerschelling is een populaire vakantiebestemming, voor zowel gezinnen als jongeren. Wat betreft accommodatie is er veel…
Voor het eerst kamperenWat staat je allemaal te wachten als je voor het eerst gaat kamperen? En, wat heb je eigenlijk allemaal nodig tijdens he…
Glampen: Het nieuwe kamperenKun je maar niet kiezen tussen een vakantie in een luxe hotel of kamperen in een tent, die je zelf moet opzetten? Nu is…
Bronnen en referenties
  • www.svr.nl

Reageer op het artikel "SVR, Stichting Vrije Recreatie, kamperen bij de boer"

Reacties

Judith, 05-08-2016 07:50 #4
Als wij ons vandaag zouden aanmelden, vanaf wanneer zouden wij dan lid zijn? Betekent een jaar vanaf januari of kunnen wij ook nu lid worden? En is dit 1 lidmaatschap per huishouden? Reactie infoteur, 27-08-2016
Dat lijkt me een vraag die je aan de SVR zelf moet stellen. Overigens is het lidmaatschapsgeld niet erg hoog en gebruik je het voornamelijk een paar weken per jaar, in de vakantiemaanden.

Kor Wieske, 02-09-2014 14:10 #3
Ik wil mij aanmelden als lid van de SVR, hoe gaat dat in zijn werk? Reactie infoteur, 02-09-2014
Type: svr.nl in je browserregel
klik op aanmelden :)
Maak minimaal 10 euro op op het rekeningnummer van Stichting Vrije Recreatie.
En je kunt kamperen bij de boer :)))

Bink C. A., 25-08-2014 10:44 #2
Geachte redactie,
Ik wil graag lid worden van de SVR, kamperen bij de boer. Hoe doe ik dit en waar moet ik mij aanmelden?
Met vriendelijke groet,

Kees Bink Reactie infoteur, 27-08-2014
Www.svr.nl

Jaap Gerritse, 08-07-2013 18:18 #1
Waar kunnen we camperen, in de omtrek van willemstad of klundert of moerdijk. Reactie infoteur, 17-07-2013
Wie wilt weten waar je het beste kunt kamperen via de SVR, kan het beste op hun site kijken en tijdig allerlei adressen verzamelen in de regio waar men op vakantie wilt gaan.

Infoteur: Tom008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Reacties: 4
Schrijf mee!