InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Kerstboomwerpen - Kampioenschap op Ameland

Kerstboomwerpen - Kampioenschap op Ameland

Kerstboomwerpen - Kampioenschap op Ameland Elke Oudjaarsdag staat Ballum op Ameland in het teken van het kampioenschap Kerstboomwerpen. Met sneeuw en hagel, in een druilerige regen of met zonneschijn, staan de kerstboomwerpers op de laatste dag van het jaar op de brink. Jong en oud kan er aan meedoen, er is een wedstrijdbaan voor kinderen en een voor volwassenen en aan de zijkant staat een koek-en-zopie tent met oliebollen en warme chocolademelk.

Amelander Kampioenschap Kerstboomwerpen in Ballum

Kampioenschap Kerstboomwerpen

In de Kerstvakantieperiode is het druk op Ameland. Vele mensen trekken naar het Waddeneiland om er de Kerstdagen door te brengen en Oud en Nieuw te vieren. In die vakantieperiode worden diverse activiteiten georganiseerd en een ervan is het Amelander kampioenschap Kerstboomwerpen. Het is een kampioenschap met een knipoog, deelnemen is belangrijker dan winnen en het plezier rondom de boomgooiers is minstens zo belangrijk als de meetlat en de recordpogingen.

Oudjaarsdag in Ballum

Het Amelander kampioenschap Kerstboomwerpen vindt sinds 2005 plaats. Sindsdien is het vaste prik op Oudjaarsdag en honderden mensen komen er op af. Strijdperk is de brink aan de Camminghastraat in Ballum, vlak voor sluiterij Nobel.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland
Deelnemers
De werpers strijden in drie categorieën:
  1. mannen
  2. vrouwen
  3. kinderen tot en met 12 jaar

Boomstamwerpen

De bron van het Amelander Kerstboomkampioenschap ligt in een oud Gallisch spel dat heden ten dagen nog in Schotland wordt gespeeld tijdens de Highland Games: boomstamwerpen. Het doel is om een boomstam zo vaak als maar kan over de kop te gooien, waarbij de stam voor de worp met twee handen wordt vastgepakt. Bij het originele boomstamwerpen leunt de stam tegen de schouder en wordt dan met een boog gegooid. De bovenkant van de stam moet de grond het eerst raken, waarna de stam omklapt. Het aantal klappen van onder- en bovenkant van de stam op de grond bepalen de winnaar. Het Kerstboomwerpen in Ballum gebeurt volgens de regels op deze Highland manier, maar in de praktijk worden verschillende technieken gehanteerd. Van speerwerpen tot wegslingeren. In tegenstelling tot Schotland wordt op Ameland wel de verste afstand gemeten.

Amelander kampioen

In 2005 wordt Amelander Douwe Engels kampioen. Hij gooit zijn boom 7 meter en 80 centimeter de brink op. Hij is daarmee de eerste kampioen Kerstboomwerpen van Ameland. Na die eerste keer wierpen ambitieuze werpers zich op de techniek en gingen oefenen om het record meteen het volgende jaar te breken.

Kampioen Julian Weber / Bron: Persbureau AmelandKampioen Julian Weber / Bron: Persbureau Ameland

Ameland Actief

Organisator van het Amelander Kampioenschap Kerstboomwerpen is het organisatiebureau Ameland Actief dat ook de Nieuwjaarsduik en de Vuurtoren Run op haar programma heeft. Ameland Actief heeft voor de deelnemers een aandenken en voor de prijswinnaars nummer 1, 2 en 3 een beker. Ameland Actief zorgt tevens voor muziek, een oliebollenkraam en een neut.

Eerste kampioenen

De eerste Amelander kerstboomwerpen kampioenen in 2005 zijn
  • Heren - Douwe Engels - 7 meter 80
  • Dames - Gertrud Lobke - 5 meter
  • Kinderen - Doeke Jongkees - 4 meter 84

JaarHerenAfstandDamesAfstandKinderenAfstand
2005Douwe Engels7 m 80Lobke Gertud5 mDoeke Jongkees4 m 84
2006
2007Bas van de Goor8 m 54
2008Julian Weber8 m 78
2009Julian Weber8 m 48Marina van Weele8 m 05Matzi4 m 75
2010
2011Felix Schweggman11 m 11
2012Marten Wijbo Faber8 m 13Marina van Weele5 m 40Jim6 m 75
2013
2014
2015Marten Wijbo Faber11 mDiana6.71Mauritz7 m 55

Bekende Nederlander

In 2007 werd het kampioenschap vereerd met deelname van een bekende Nederlander. Volleyballer Bas van de Goor trad aan en hij wierp 8 meter 54. Hij versloeg daarmee de concurrentie.

Geef de ontbrekende cijfers graag door via het reactieformulier hieronder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Scoutnet.nl
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Kerstboomwerpen - Kampioenschap op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Kerstvakantie
Schrijf mee!