InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Kerstzingen op Ameland - Zwaneplein in Hollum

Kerstzingen op Ameland - Zwaneplein in Hollum

Kerstzingen op Ameland - Zwaneplein in Hollum Ieder jaar, vlak voor de Kerstdagen klinkt in Hollum op Ameland kerstgezang in de buitenlucht. Met z’n allen worden kerstliederen op het Zwaneplein, middenin het dorp gezongen. Het is een van de activiteiten die op het eiland in de Kerstvakantie wordt georganiseerd en het is een zeer gewaardeerde traditie geworden. Kost niks, is gezellig en geeft veel plezier en kerstsfeer.

Kerstzingen op het Zwaneplein in Hollum

Kerstzingen

Elk jaar weer zet Dorpsbelang Hollum in samenwerking met de horeca en winkeliers van het dorp een tentje neer op het Zwaneplein. Het afdakje is bedoeld voor de accordeonisten, die het zingen van kerstliederen begeleiden. Een paar dagen voor Kerstmis wordt iedereen uitgenodigd voor samenzang op het plein: Kerstzingen.
De aankondiging van de activiteit en de uitnodiging om mee te zingen hangt aan de aanplakborden op het Zwaneplein en de Driesprong, beide middenin het dorp Hollum. Dorpsbelang Hollum beheert die borden, die aanplakbiljetten van activiteiten en evenementen laten zien, beschermd door glas.

Accordeon

De accordeon is een populair muziekinstrument op het Waddeneiland. Voor verschillende gelegenheden wordt de trekzak uit de koffers gehaald en klinkt het gezellige geluid. Spelen in de buitenlucht is heerlijk als het zomer is, met met bijbehorende zomerse temperatuurtje. In de winternaamd is dat andere koek. De vingers kunnen stijf worden van de kou. De accordeonisten zijn echte bikkels. Bij weer en wind, gehuld in winterjassen, met handschoenen zonder vingertoppen en mutsen op en sjaals om, zitten de ze voor het Kerstzingen in het tentje. Het zijn drie vrouwen die hun vingers warm spelen en hopen dat ze warm blijven:
  • Trijnie Wijnberg de Boer
  • Akkie Bakker – van Dijk
  • Pietje Ruygh

Liedboek

De organisatoren hebben bundels met kerstliederen paraat. Iedereen kan een liedboek lenen om uit volle borst mee te kunnen zingen. Oude en nieuwe kerstliederen zijn gebundeld in het boek en elk jaar wordt daar uit gezongen.

Vuurkorf bij De Zwaan

Het plein is aangekleed met kerstverlichting en vuurkorven en op het terras van Herberg De Zwaan staat een levende kerststal. De ezels, schapen en geiten kijken nieuwsgierig mee en genieten al kauwend op hun hooi van de samenzang aan de pleinkant van het terrasmuurtje. Jozef en Maria - aangeklede etalagepoppen - staan stil te luisteren en kindje Jezus - een pop in de kribbe - geeft geen krimp. Hij ligt stilletjes te genieten van het “Midden in de winternacht" dat opklinkt uit tientallen kelen.

Chocolademelk

Als de samenzang gedaan is, hebben de organisatoren voor alle kinderen warme chocolademelk en een sinaasappel en voor de volwassenen staat er chocolademelk of glühwein klaar. De activiteit wordt geheel gratis aangeboden door Dorpsbelang, horeca en winkeliers.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Kerstliederen

De nadruk ligt bij het Kerstzingen op oud-Hollandse kerstliederen.
Liedjes uit de bundel zijn ondermeer:
  • ’t Was nacht in Bethl’ems dreven
  • De herdertjes lagen bij nachte
  • Stille Nacht
  • Er is een kinderke geboren op aard’
  • Gloria in excelsis Deo
  • Ere zij God
  • Komt allen tesamen
  • ’t Is geboren
  • Nu zijt wellekome
  • Hoor de Eng’len zingen d’eer
  • Hoe zal ik u ontvangen
  • Jezus zegt...

Zwaneplein in Hollum

Agenda

Kerstzinnen is in de Kerstvakantie op het Zwanenplein in Hollum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dear Theophilus, Openclipart
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Kerstzingen op Ameland - Zwaneplein in Hollum"

Reactie

Fostaland (infoteur), 03-12-2012 14:59 #1
Ik hoop van ganse harte dat er veel mensen op afkomen en mee zingen vanuit hun hart! Maar ook verstaan wat ze zingen! Prachtig initiatief! Jammer dat ik er helaas niet bij kan zijn! Misschien een volgende keer.

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Kerstvakantie
Reacties: 1
Schrijf mee!