InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Horizontoer, zeilend festival langs de wadden

Horizontoer, zeilend festival langs de wadden

Horizontoer, zeilend festival langs de wadden Elk jaar doet een vloot platbodems de Waddeneilanden aan om de eilanden te verrassen met mooie voorstellingen en grappige acts. De theatertoer zoekt de horizon op en heeft zich Horizontoer genoemd. De toer begint in Harlingen, vaart langs Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog en eindigt weer in Harlingen. Tussendoor wordt er genoten op het wad.

Horizontoer op Ameland

Horizontoer

Sinds 1988 vaart een muziek en theatergezelschap samen met zeilvakantieminnende theaterliefhebbers over de Waddenzee en leggen ze op alle eilanden aan. Het begon op Ameland, met theater en muziek in een grote tent en is uitgegroeid tot een zeilend cultureel muziek- en theater talentenfestijn, dat van waddeneiland naar waddeneiland vaart. Het festival wordt elk jaar in augustus georganiseerd door een team van professionals die als vrijwilligers de toer zonder winstoogmerk organiseren voor Stichting Horizontoer.

Bron: HorizontoerBron: Horizontoer

Schepen

Tien grote schepen varen met ongeveer honderd artiesten en cultuurminnende passagiers aan boord. Ze overspoelen in tien dagen één voor één alle Waddeneilanden met muziek, theater en cabaret. Horizontoer heeft een tweeledig doel voor ogen. Aan de ene kant biedt het een podium voor muziek-, theater- en organisatietalent. Aan de andere kant biedt ze een culturele zeilvakantie aan. Daarbij worden ook nog eens de bezoekers en eilandbewoners bij de voorstellingen betrokken.

Horizontoer

  • Zeilvakantie
  • Bron: HorizontoerBron: Horizontoer
    Aanstormend muziek- en theatertalent
  • 320 voorstellingen
  • 65 optreedlocaties
  • 5 Waddeneilanden
  • 10 dagen

Optredens

Horizontoer is een varend festival met niet alleen optredens aan boord van de schepen, maar ook in de dorpen van de Waddeneilanden. De voorstellingen zijn gratis te bezoeken. Alleen de Masterclasses voor deelnemende talenten zijn niet gratis.
Liefhebbers kunnen ook de zeilboten achterna reizen met de veerboten naar de eilanden.
Veerboten naar de eilanden:
  • Texel Teso
  • Vlieland Rederij Doeksen
  • Terschelling Rederij Doeksen
  • Ameland Wagenborg Passagiersdiensten
  • Schiermonnikoog Wagenborg Passagiersdiensten

Vriend

Om Horizontoer te steunen kun je Vriend van Horizontoer worden. Op de website van www.horizontoer.nl kun je je aanmelden.

Horizontoerartiesten

De organisatie zoekt naar bijzondere acts en jong talent. Muzikanten en theatermakers kunnen zich aanmelden. De organisatie zoekt naar variatie in het programma.
De organisatie vraagt het volgende van muzikanten en theatermakers die zich willen aanmelden:
  • je hebt demomateriaal of een complete act
  • je treedt regelmatig op
  • je spelt pop, rock, blues, jazz
  • je bent een singersongwriter of een crossovervariant
  • je theateract is vernieuwend en bij voorkeur interactief met het publiek
  • je hebt de ambitie om door te breken

Aanmelding

  • Stap 1: Meld je aan
  • Stap 2: Live performance
  • Stap 3: Wel of niet meevaren

Stap 1: Meld je aan

Aanmelden kan via een formulier op de website. Professionele scouts doen de selectie.

Stap 2: Live performance

Je opgestuurde materiaal wordt bekeken en beoordeeld. Als je door de eerste selectie bent, maakt het selectieteam een afspraak om een voorstelling bij te wonen.

Stap 3: Wel of niet meevaren

Het selectieam beslist of je mee vaart op Horizontoer.

Talent

Horizontoer biedt een platform aan aanstormend talent en biedt Masterclasses aan. Een Masterclass is niet gratis.
Het nieuwe logo van 2014Het nieuwe logo van 2014
Het talent krijgt een coach die met hem/ haar aan het nummer werkt en het talent krijgt adviezen over de performance en alles wat er bij een optreden komt kijken.

Arrangementen

Horizontoer biedt diverse arrangementen voor mensen die mee willen varen. Aan boord vinden regelmatig gezellige jamsessies plaats. Liefhebbers kunnen de hele Horizontoer meevaren of kiezen voor een aantal dagen.

Bron: HorizontoerBron: Horizontoer

Ameland

In 1988 was de eerste editie. De 23ste editie kon om organisatorische redenen niet op alle eilanden plaatsvinden. Horizontoer koos in 2011 voor een festival op Ameland, het eiland waar het allemaal begon. In 1988 vond het spektakel plaats op het terrein voor het ontmoetingscentrum van Sociaal Cultureel werk Ameland, bij Ons Hol in Hollum. Later verhuisde het festival naar Nes, het dorp waar de schepen aanleggen.
In 2013 viert Horizontoer haar 25ste verjaardag, van 2 t/m 13 augustus.
Horizontoer laat in 2014 een nieuw logo ontwerpen. In 2015 komt er nogmaals een nieuw logo.

Horizontoer vaart in augustus. De exacte data staan op de website van het festival.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waddentoernooi op de WaddeneilandenWaddentoernooi op de WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Waddeneiland Vlieland  tussen Texel en TerschellingWaddeneiland Vlieland tussen Texel en TerschellingVlieland is een lang en smal Waddeneiland, dat tussen Texel en Terschelling in ligt. Het is een rustig eiland, waar nauw…
Een dagje uit naar een WaddeneilandEen bezoekje aan één van de Nederlandse Waddeneilanden is altijd leuk. In de zomervakantie als dagje uit, maar ook voor…
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016De huizenprijzen per vierkante meter zijn in Friesland relatief laag; slechts drie provincies kennen een lagere gemiddel…
Uitwaaien op de WaddeneilandenUitwaaien op de WaddeneilandenNederland is druk maar ook mooi! Kijk alleen al naar de Waddeneilanden. Ieder eiland heeft een typisch eigen karakter me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Horizontoer logo
  • www.horizontoer.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Horizontoer
  • Afbeelding bron 2: Horizontoer
  • Afbeelding bron 3: Horizontoer

Reageer op het artikel "Horizontoer, zeilend festival langs de wadden"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 14-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Festivals op Ameland
Schrijf mee!