InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven

Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven

Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven Ameland kent de Vuurtoren Run, waarbij de deelnemers zo snel mogelijk de trappen van de vuurtoren, in het bos bij Hollum, moeten beklimmen. Soms snellen de trappenlopers op handen en voeten de wenteltrap van de rood-wit gestreepte gietijzeren vuurtoren op. Het is een jaarlijks terugkerend evenement, waar kinderen en volwassenen aan meedoen, zowel mannen als vrouwen. Het is een sport om het staande record te breken. Organisatiebureau Ameland Actief is de organisator.

Vuurtoren van Ameland

Ameland Actief

Organisatiebureau Ameland Actief organiseert sinds 2006 de Amelander Vuurtoren Run. Het organisatiebureau heeft meer bijzondere wedstrijden en activiteiten in portefeuille:

Jörg Poock is tweede van rechts / Bron: Persbureau AmelandJörg Poock is tweede van rechts / Bron: Persbureau Ameland

Amelander Vuurtoren Run

Bij de Amelander Vuurtoren Run gaat het er om wie het snelste de 236 tellende traptreden van de vuurtorentrap neemt. De trap wentelt in de ronde gietijzeren toren en komt uit op de rondgang, waar je het eiland kunt overzien. De toren is tot aan het topje 55,3 meter. De rondgang zit daar een paar meter onder. De Amelander vuurtoren kent 14 verdiepingen.

Categorie

Er doen tientallen sportievelingen mee. Ameland Actief deelt de deelnemers in drie categorieën in:
  • Mannen
  • Vrouwen
  • Jeugd tot en met 12 jaar

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Prijs

Voor de drie snelste deelnemers in iedere categorie heeft Ameland Actief een mooie prijs in petto. De deelnemers dragen een paar euro bij als deelnemerskosten.

Record

In 2006 werd een scherp record neer gezet door een trappenloper uit Leeuwarden die zich goed had geprepareerd. Menno Cramer snelde in 58 seconden naar boven. Een jaar later snoepte hij daar een seconde van af. De daaropvolgende jaren werd het record niet gebroken. In 2011 deed Cramer niet mee, maar een andere regelmatige deelnemer Jorg Poock was er wel. Hij brak in dat jaar het record dat al enkele jaren in de boeken stond en deed er nogmaals een seconde sneller over. Het record stond sinds 2011 op 56 seconden, maar dat werd het jaar daarop alweer verbroken. In 2012 was een recordjaar in alle categorieën.

Record:

  • mannen: 2012 Klaas Modderman (20) - 52.63 seconden
  • vrouwen: 2012 Renée Cramer (13) - 1 minuut 39.16 seconden
  • kinderen: 2012 Niels Nadorp(10) - 1 minuut 20.50 seconden

In 2013 verbreekt Klaas Modderman zijn eigen record door in 49,18 seconden de top te halen. Rixt de Weger verbreekt bij de dames het record en loopt 1 minuut 27 seconden. Bij de categorie kinderen is de snelste tijd 1 minuut 12 seconden. Bij editie 2014 wint voor de eerste keer in de geschiedenis van de Vuurtoren Run een Amelander: Marten Wijbo Faber uit Hollum. Een tweede Hollumer wordt derde, Lolke de Boer.

JaarPlaatsNaamtijdRecord
20141. HerenMarten Wijbo Faber53,47record staat op 49.18 (2013)
20142. HerenKlaas Modderman55,32
20143. HerenLolke de Boer 57,44
20141. DamesTanja Hubucek 1.29 record staat op 1.27 (2013)
20142. DamesNadine von Hofe1.33
20143. DamesRebecca Kapenga1.38
20141. KinderenBrian1.18record staat op 1.12 (2013)
20142. KinderenJulian Bolte1.21
20143. KinderenGjalt Scheepstra1.30

Techniek

In de loop van de jaren is de Vuurtoren Run een begrip geworden en sommige trappenlopers bereiden zich gedegen voor. Cramer oefent bijvoorbeeld in het trappenhuis van zijn flat. Elk heeft een eigen techniek. De leukste is de hondjes-techniek, waarbij de loper op handen en voeten naar boven gaat.

Empire State Building Run-up

De Vuurtoren is een variant op de Empire State Building Run-up in New York. Deze trappenloop vindt sinds 1978 plaats. De run naar - net niet - de top van de Skyscraper telt 1576 treden en 86 etages. Het gebouw kent in totaal 102 verdiepingen en is 381 meter hoog. Het record van die run ligt in 2012 op 9 minuten en 33 seconden. Het record dateert van 2003.

De Empire State Building run-up is altijd begin februari.

2015

In 2015 was de Amelander Vuurtoren Run op 27 juli.

Geen record voor de Vuurtoren Run 2015

  • Jörg Poock liep in 53,59 seconden boven.
  • Tweede werd Marten Wijbo Faber met een tijd van 56,59.
  • Derde was Klaas Modderman met een tijd van 57,62.
  • De zestienjarige Rebecca was de snelste vrouw. Ze liep in 1 minuut 29,2 naar de top.

2016
In 2016 was de Amelander Vuurtoren Run op maandag 25 juli. Jörg Poock was voor de vijfde keer het snelste boven.

Vuurtoren Run Ameland

2017

De Amelander Vuurtoren Run vindt in de zomer plaats, doorgaans in de laatste weken van juli. De datum is te vinden in de Ameland Agenda

De winnaars

editiejaarwinnaartijd in secondenrecord
122017
112016Jörg Poock53.35
102015Jörg Poock53.59
92014Marten Wijbo Faber53.47
82013Klaas Modderman49.18record
72012Klaas Modderman52.63
62011Jörg Poock56
52010Menno Cramer57.31
42009Jörg Poock63
32008Jörg Poock68.28
22007Menno Cramer57
12006Menno Cramer58

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wolkenkrabbers in de VSDe Verenigde Staten zijn jarenlang het land geweest waar je de hoogste gebouwen ter wereld kon vinden. Het Empire State…
Wat te doen in New York?Wat te doen in New York?Wat te doen in New York? New York, de grootste stad van de Verenigde Staten is altijd erg populair onder toeristen. Gaat…
Hollum – Het westelijkste dorp op AmelandHollum – Het westelijkste dorp op AmelandAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Wereldwonder 7: De vuurtoren van AlexandriëDe vuurtoren is gebouwd op een eilandje dicht bij de ingang van de haven van Alexandrë. Op de plek waar het middeleeuwse…
Belangrijke vuurtorens in Zuidwest NederlandBelangrijke vuurtorens in Zuidwest NederlandEen vuurtoren dankt zijn naam aan twee oorspronkelijke eigenschappen namelijk toren en vuur. Ooit werden schepen op de v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Manhatten.about.com
  • Vuurtorens.net
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Amelandsport
Schrijf mee!