Wandelen op La Palma: Los Tilos

Het biosfeerreservaat Los Tilos is opgericht in 1983 in de gemeente San Andrés y Los Sauces. Deze gemeente ligt in het noord-oosten van La Palma. Het waterrijke inmiddels 13000 hectare grote reservaat is opgedeeld in een aantal zones. Een gedeelte van die zones is verboden voor publiek, maar een aantal daarvan mag gewandeld worden en wordt ook gejaagt en aan landbouw gedaan. Het gebied doet aan oerwoud denken met de dichte laurier bossen en het hoge vocht gehalte.

Korte wandeling met een prachtig uitzicht

Het beginpunt van deze ongeveer 2 uur durende wandeling is in een straat die ongeveer 500 meter vóór Los Tilos ligt. Hier is van de straat af een zijpad bergafwaarts die voor verkeer is afgesloten. Hier begint de wandeling. Bij deze wandeling heeft u een zaklamp nodig!

• De voor verkeer afgesloten weg is geel-wit gemarkeerd en hier gaat u dus in. Na vijf minuten komt u bij een tunnel en deze moet u door. Na de tunnel staat u midden in het prachtige gebied Los Tilos. U volgt de gemarkeerde paden door dit prachtige gebied.
  • Na ongeveer een half uur passeert u een stenen huis. Vanaf hier gaat de weg wat steiler omhoog richting uitkijkpunt Mirador Espigón Atravesado. Om hier te komen moet u de trappen op die u na ongeveer een uur tegenkomt. Deze brengen u direct naar het uitkijkpunt.
  • Nadat u van het uitkijkpunt heeft genoten keert u om en gaat u terug naar het beginpunt. Wie wil kan het eerder gelopen bospad nog een stukje verder af lopen; maar na een klein halfuur loopt het dood in het bos.

Marcos y Cordero

Deze prachtige wandeling door 12 tunnels is zo zwaar als u hem zelf maakt. Om bij het tunnel gedeelte (met prachtig uitzicht over de bossen) te komen moet u namelijk eerst naar het Casa del Monte. Om hier te komen moet u 900 meter klimmen; en op de terugweg ook weer afdalen. U kunt zich echter met een jeeptaxi naar het Casa del Monte laten brengen vanuit Los Sauces of Las Lomadas. U kunt zich zelfs als u wilt ook weer laten ophalen, maar u kunt er ook voor kiezen de terugweg vanuit het Casa del Monte omlaag te lopen. In ieder geval heeft u voor deze wandeling een zaklamp en regenkleding nodig.

Wat u ook doet: in alle gevallen begint u bij hetzelfde beginpunt alwaar u gaat lopen of een taxi neemt. Het beginpunt is het kleine plaatsje Las Lomadas. Dit kleine plaatsje ligt even voor Los Sauces als u daar vanuit zuidelijke richting naartoe rijdt. In Las Lomadas kunt u direct parkeren en gelijk een taxi bellen. Als u besluit te gaan lopen rijdt u een zijweg in naar het Casa del Monte. Dit is aangegeven. Na een kleine drie kilometer is de weg niet langer verhard en kunt u parkeren. Hier begint de wandeling.

• Vanaf de parkeerplaats loopt u omhoog over de onverharde weg. U volgt deze weg tot u bij een wegwijzer komt hier gaat u een steile geel-wit gemarkeerde weg in. Deze route loopt nog kort door over de onverharde weg en gaat daarna een smal weggetje in naar rechts.
  • U blijft de markeringen volgen en komt weer bij een onverharde weg uit. Vervolgen gaat u een steil straatje in naar links. Ook hier zijn nog steeds markeringen. Na ongeveer 1 uur maakt de weg een scherpe bocht naar rechts. Let hier dus goed op de markeringen dat u niet per ongeluk doorloopt. U komt bij een plek waar auto's kunnen keren. Hier gaat u weer naar rechts en komt later uit bij een onverharde weg. Hier verlaat u de markeringen die rechtdoor lopen. U gaat namelijk naar links.
  • U wandelt over de onverharde weg en deze komt weer uit bij het gemarkeerde pad dat u eerder gevolgt heeft. Nu gaat u weer verder over het gemarkeerde pad. Vervolgens komt u weer bij een onverharde weg en hier gaat u naar rechts en direct daarna na naar links. Weer brengt de onverharde weg u bij de gemarkeerde weg.
  • Uiteindelijk bereikt u de een brede onverharde toegangsweg naar het Casa del Monte. U gaat hier naar rechts, en in de eerst bocht naar links pakt u het pad rechts. Hierdoor snijdt u een stukje af. Als u weer uitkomt bij de onverharde weg gaat u deze weer volgen. U wandelt door een laurierbos en daarna gaat het pad weer steeds steiler omhoog. Uiteindelijk wordt het pad steeds breder en aan de rechterkant ziet u het Casa del Monte. Dit is tegenwoordig een picknickplaats.
  • U loopt nog een klein stukje verder over de onverharde weg die uiteindelijk ophoudt. Hier staat een informatiebord en u gaat hier naar rechts. U volgt deze weg langs een irrigatiekanaaltje. Na korte tijd verdwijnt het kanaaltje. U volgt de weg en komt na een totaal ruime 2 en een half uur bij de eerste tunnel. Tijd om de zaklamp te pakken. Pas op voor stenen op de grond en het plafond dat op sommige plekken erg laag is. Dit geldt voor alle tunnels!
  • Een kwartier na de eerste tunnel komt u bij de tweede. Deze is korter dan de eerste. Hierna loopt u weer in de frisse lucht. Na korte tijd komt u bij de derde tunnel, deze is weer wat langer. De vierde tunnel die kort hierna komt is weer wat korter. De volgende vijf tunnels volgen redelijk kort op elkaar: blijf uw zaklamp bij de hand houden.
  • Na de negende tunnel kunt u de Marcos-bronnen aan de overkant van het dal al zien. Bij de elfde tunnel wordt het tijd de regenkleding aan te trekken: hier spuit water uit de rotswanden. Wie verstandig is doet de regenkleding overigens al aan voor de eerste tunnel; in alle tunnels kan water van het plafond afdruipen. Kort na de elfde volgt de twaalfde tunnel en dan zit het erop met de tunnels.
  • Uiteindelijk bereikt u de Cordero bronnen die recht voor u ontspringen. Hier kunt u wellicht een welverdiende pauze houden voor u aan de terugweg begint. De terugweg is hetzelfde als op de heenweg. Vanaf het Casa del Monte rijden taxi's voor wie dat wilt.

Barranco del Agua

Deze één uur durende wandeling door de Barranco del Agua is licht te noemen. Ook kinderen zullen deze wandeling erg leuk vinden. Het beginpunt is het bezoekerscentrum bij Los Tilos. De toegang kost een paar euro en u krijgt een helm.

De route spreekt voor zich in dit mooie stukje natuur. Gelijk bij de ingang van de Barranco staat de kunstmatige waterval 'Cascada de Los Tilos'. Op de route door de rivierbedding liggen stenen en u moet over een aantal rotsen heen klimmen. Eentje is heel hoog, hierbij staat een ladder. De wandeling eindigt in een keteldal waarna u dezelfde weg terug kunt lopen. Voor kinderen is deze wandeling erg leuk vanwege het hoge 'oerwoud-gehalte'.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.