InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Accra: Wereldstad

Accra: Wereldstad

Accra ligt in Ghana en is een wereldstad met uitersten. Het dagelijkse leven is in Accra zeer de moeite waard om te zien. Van alle uithoeken uit Ghana zijn er mensen gevestigd, waardoor dat dagelijkse leven zo bijzonder is. Wat kun je allemaal zien in deze wereldstad? Welke bezienswaardigheden zijn er zoal?

Over Ghana

Accra ligt in Ghana, een land is West-Afrika aan de kustlijn aan de Golf van Guinea. De buurlanden van Ghana zijn Burkina Faso, Ivoorkust en Togo. Accra zelf ligt aan de kust. Je kunt het hele jaar naar Ghana . De weersomstandigheden zijn vrijwel altijd goed. In april, mei en juni is het echter voor strandliefhebbers niet helemaal geschikt, omdat dit de regenperiode is.

De luchthaven Kotoka Airport is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en er zijn veel vluchtmaatschappijen die erheen vliegen. Op de luchthaven zelf dien je op te passen voor de taxichauffeurs, die je maar wat graag naar het hotel willen brengen. Beter kun je een aiporttransfer regelen of zorgen dat iemand je op komt halen.

In Ghana zijn veel trotoís, taxiís en bussen die je naar elke plek kunnen brengen waar je wilt. De trotoís zijn vooral een aanrader. Dat zijn kleine busjes die van busstation naar busstation rijden en altijd eenzelfde patroon. De trotoís vertrekken pas wanneer ze vol zijn en zijn heel erg goedkoop. Bij taxiís moet er vaak onderhandeld worden over de prijs. Ook in Accra kun je deze vervoersmiddelen geregeld tegen komen.

Praktisch over Accara

De munteenheid is de Ghanense Cedi (GHC). Op sommige plekken in Accra kunnen travellercheques worden omgewisseld voor geld. Op veel plaatsen wordt de euro geaccepteerd. Als je Ghana in wilt, heb je een visum nodig. Hiervoor heb je een paspoort nodig dat een half jaar na de uitreisdatum nog geldig is. Ook heb je bewijs nodig van inenting tegen de gele koorts en een boekingsbewijs.

In de zomer is het in Accra twee uur vroeger dan in Nederland. In de winter is dit slechts één uur. Er wordt in Accra vooral Engels gepraat, maar er zijn nog zoín 75 andere talen en dialecten. Er wordt in Ghana gebruik gemaakt van 220 volt, met een driepotige stekker.

Over wereldstad Accra

Accra is het hart van Ghana. Zowel op economisch, politiek en cultureel gebied. Er gebeurt altijd wel iets in Accra. Er zijn grote commerciële bedrijven, nationale monumenten en oude havens. Het bruisende leven is tegelijkertijd erg divers, omdat er mensen van alle uithoeken in Ghana naar de stad zijn gekomen. Alle gebruiken en tradities van deze mensen zijn dus terug te vinden in Accra.

Bezienswaardigheden in Accra

In Accra is voldoende te zien en doen. Veel bezienswaardigheden zorgen ervoor dat je als toerist merkt hoe Accra is. Pas door dingen te bezoeken merk je echt hoeveel diversiteit er in Accra te vinden is. Sowieso is het echt een aanrader je tussen de mensen te begeven, zodat je erachter komt hoe de bevolking in Ghana is. De bevolking van Ghana zal ook zeker geïnteresseerd zijn in jou, waardoor je een leuk gesprek kunt aanknopen en misschien zelfs minder bekende, maar mooie plekken vindt dankzij hun hulp.

Makola Market

De Makola Market is de beroemdste markt in Accra. De markt is iedere dag behalve zondag geopend en de toegang is gratis. Je kunt de markt vinden op Kojo Thompson Road Werkelijk alles is er te koop en het is er ontzettend druk. Je kunt gemakkelijk een halve dag op deze markt in Ghana doorbrengen. Let erop dat de handelaren graag hun spullen kwijt willen en dus graag met je zullen onderhandelen. Onderhandelen hoort bij het spel en je zult hier dus zeker aan mee moeten doen, omdat je anders teveel betaalt voor je waar.

Oude wijken in Accra

In Accra zijn er verschillende oude wijken, zoals James Town en Ussher Town. Deze wijken liggen in het hart van de stad, maar geven je toch een dorps gevoel. Het lijkt net alsof je je in koloniale tijden waant. Je kunt door de straatjes wandelen of de vissershaven bezoeken.

Nationaal museum

In het nationale museum kun je alles te weten komen over de indrukwekkende geschiedenis van Ghana. Er is informatie over het koloniale verleden. Ook kun je te weten komen over de Ashanti-cultuur en zijn gebruiken. Tevens is er van alles te vinden over de traditionele koningen. Het museum ligt op de Barnes Road, vlakbij de wijken Adabraka en Asylum Down..

Tetteh Quarsie Roundabout

Rond de Tetteh Quarsie Roundabout zijn verschillende kraampjes te vinden. De sfeer is er aangenaam, omdat de verkopers niet alleen maar voor het geld bezig zijn.

'Kaneshie Market

De 'Kaneshie Market is bij toeristen niet zo bekend en wordt minder bezocht. Hierdoor is de druk om iets te kopen niet groot en zijn de prijzen redelijk. Voor typische Afrikaanse kralen moet je hier naartoe.

Restaurants in Accra

Eten en drinken kan goed Accra. De restaurants verschillen ontzettend van prijsklasse. In de wijk Adabraka zijn veel eettentjes te vinden die redelijk goedkoop zijn. Behalve de vele eettentjes in die wijk, zijn er nog meer restaurants te vinden in de stad

Next Door

Next Door ligt vrij ver uit het centrum van Accra, maar is wel een aanrader, is Next Door. Het restaurant heeft een uitzicht over zee en is een goedkope plek om iets te eten. De gerechten liggen tussen de vijf en acht euro.

Osekan Bar

Ook Oseken Bar heeft een uitzicht over zee. Er kunnen heerlijke, verse, visgerechten worden gegeten. Ook zijn er typische Ghanese gerechten, maar ook als je liever westers eten wilt kun je hier terecht. De prijzen van de gerechten liggen tussen de drie en vijf euro.

Maquis Tante Marie

In Maquis Tante Marie kun je eten in een sfeervolle tuin of op de veranda. Het restaurant is in de stijl van Ivoorkust. Er zijn Ghanese gerechten te vinden, maar ook West-Afrikaans eten is er. De prijzen van de gerechten variëren van één euro tot vier euro.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in GhanaVakantie in GhanaGhana is een vakantieland dat in opkomst is. Het land ligt in West-Afrika en heeft een gunstig klimaat. De zon schijnt e…
Goedkoop vliegen naar Ghana met Antrak AirGoedkoop vliegen naar Ghana met Antrak AirGhana is voor veel mensen een interessante vakantiebestemming. De mooie natuur en authentieke cultuur blijft toeristen t…
Afrika Cup 2008 te GhanaOp zondag 20 januari startte de Afrika Cup 2008 in Ghana. We geven hierbij een overzicht van het speelschema en de resul…
Ghana, een West-Afrikaans landGhana, een West-Afrikaans landGhana ligt in West-Afrika aan de Golf van Guinea, enkele graden ten noorden van de evenaar en bijna recht op de meridiaa…
Bezienswaardigheden van CardiffCardiff is een en al verrassing. Niet alleen omwille van de bezienswaardigheden en de leuke sfeer, maar ook omdat er zov…

Reageer op het artikel "Accra: Wereldstad"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!