InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Pisa: mooie stad die bekend is om de scheve toren

Pisa: mooie stad die bekend is om de scheve toren

Pisa: mooie stad die bekend is om de scheve toren Pisa is een stad in Italië die vooral bekend is om de scheve toren. Maar de stad heeft méér te bieden en is erg leuk om te bezoeken. In het hoogseizoen is het wel een drukte van belang en zijn er lange wachttijden bij de kathedraal, de campanile en vooral bij de scheve toren. Wie voor de eerste keer Pisa bezoekt zal werkelijk verbaasd staan over de stand van de toren en het mooie plein. Een wandeling door de stad is aan te raden. Er zijn gezellige terrassen en veel leuke restaurants.

Pisa

Ligging

De stad Pisa is gelegen in Toscane aan de monding van de rivier de Arno in een mooie streek. De stad telt ongeveer 90.000 inwoners. De stad Pisa is ook de hoofdstad van de gelijknamige provincie. We vinden hier wel twintig kerken, maar ook een mooie en bijzondere botanische tuin met grote kruidentuin die behoort bij de universiteit. De stad heeft veel schitterende oude gebouwen zoals het theater en mooie pleinen. Ook zijn er diverse musea.

Geschiedenis

In de middeleeuwen was Pisa een republiek maar werd later verslagen door Genua. In de twaalfde en dertiende eeuw kende Pisa haar meest befaamde glorietijd. De stad behoorde enige tijd tot het groothertogdom van Toscane en in 1871 werd het opgenomen in Italië. Oude Italiaanse geslachten zoals de Medici hebben hier gewoond en hun sporen achtergelaten. Een deel van de oude stadsmuur is nog bewaard gebleven.

Piazza dei Miracoli

Wie hier komt zal werkelijk even verbaasd stil blijven staan. Dit is nl. het grote plein waar de meest belangrijke bezienswaardigheden bij elkaar staan.
  • De Dom
  • Het Composanto
  • Het Baptisterium

Het plein is uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed. Het lijkt alsof alle gebouwen een eenheid vormen met elkaar. Dit plein wordt ook wel het Piazza del Duomi genoemd.

De Dom

De Dom heeft de mooie naam Di Santa Maria de Asunta . De bouwstijl is Romaans. Al in 1064 werd begonnen met de bouw van deze dom die werkelijk uniek is in haar schoonheid.

Composanto

Het Composanto is eigenlijk de grote begraafplaats die gelegen is op het Piazza dei Miracoli. De ligging tegen de stadsmuur dateert al vanaf het begin van de middeleeuwen. Volgens een oude legende zou hier aarde van Golgotha zijn gestort. Tot in de achttiende eeuw werden hier mensen begraven. Het Composanto is eigenlijk een rustige plek tussen al de drukte op het plein. Er is een grote tuin en deze wordt omgeven door bogen.

baptisteriumbaptisterium
Baptisterium
Het Baptisterium is de doopkapel. Deze staat tegenover de Dom en heeft een prachtige ronde vorm. Het is de grootste doopkapel van Italië. Het Baptisterium werd gebouwd in 1152 en is gewijd aan Johannes de Doper. Er staat een prachtige grote doopvont die is ontworpen door Guido Da Como. Als je binnen komt dan sta je versteld van de grootte. Van binnen is de kapel niet gedecoreerd. Het gebouw is ruim 54 meter hoog. Oorspronkelijk werd gestart met de Romaanse stijl maar de koepel is in Gotische stijl later gebouwd. De architect waren de gebroeders Pisano.

De scheve toren van Pisa

De scheve toren is een vrijstaande klokkentoren van 55 meter hoogte die hoort bij de kathedraal. De toren werd gebouwd met acht verdiepingen en zeven klokken, maar al snel begon de toren iets te hellen, waarschijnlijk omdat de fundamenten niet stevig genoeg waren. De toren is te betreden. Boven heeft men een fantastisch mooi uitzicht over de omgeving van Toscane.

scheve torenscheve toren
Tickets
Het kan wel lastig zijn om tickets te verkrijgen om de toren te beklimmen maar ze zijn per internet te bestellen. Denk wel aan de wachttijden. De architect was Bonanno Pisano. Er werd méér dan twee eeuwen gebouwd om de toren af te krijgen. Men startte in 1173 en pas in 1399 was de toren klaar.

Piazza dei Cavalieri

Dit mooie grote plein is het plein van de ridders. Het is omgeven door prachtige Palazzo's. Op het plein staat het standbeeld van de groothertog van Toscane. In de middeleeuwen was dit plein het hart van het politieke centrum.

Winkelen en slenteren

Pisa heeft een gezellig winkelcentrum met een paar mooie winkelstraten zoals het Corso Italia waar men mooie winkels kan vinden met Italiaanse kleding en veel kunstartikelen. Overal zijn gezellige terrassen en je komt tijd tekort om alles te bekijken. Natuurlijk is er ook veel import van buitenlandse producten. Hier kun je genieten van de Italiaanse sfeer.

Vervoer

Pisa is gemakkelijk te bereiken per trein o.a. vanuit de steden Genua of Livorno. Maar er zijn ook doorgaande verbindingen zoals naar Genua en naar Rome. Pisa heeft een eigen luchthaven en deze is de grootste van Toscane.

Cruisepassagiers

Voor passagiers die op een cruise zijn is de trein het gemakkelijkste vervoermiddel. Ook is het mogelijk om per bus naar Pisa te gaan, maar dit is niet aan te raden. De bussen parkeren op een groot ongezellig parkeerterrein van waaruit men dan naar het centrum wandelt langs marktkramen met onaantrekkelijke waren die bepaald niet in Italië vervaardigd zijn. Het is lastig om je bus terug te vinden na terugkeer door de drukte op het immense plein.
Gerelateerde artikelen
Toscane; Pisa stad vol cultuurKinderen die net een paar jaar op school zitten tot mensen met een zeer respectabele leeftijd kennen allemaal Pisa. De s…
Toscane; Pisa en zijn scheve torenKinderen die net een paar jaar op school zitten tot mensen met een zeer respectabele leeftijd kennen de toren van Pisa a…
Weekendje Pisa (Italië)Heb je zin in een weekendje weg, maar het mag wel wat verder zijn dan de Benelux. Ga dan een weekendje naar Pisa, Italië…
Piazza dei Miracoli in PisaPiazza dei Miracoli in PisaHet Piazza dei Miracoli is een beroemde trekpleister in Pisa, Toscane. Door onder andere de toren van Pisa trekt dit ple…
Toscane; Pisa en overige bezienswaardighedenPisa is de noordelijkste stad die ooit bij het Etruskische rijk hoorden. De stad heeft dus een heel lange geschiedenis e…
Bronnen en referenties
  • http://toscane.nl/camposanto/
  • http://www.top10bezienswaardigheden.nl/italie/pisa.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Baptisterium_(Pisa)
  • Brochure Holland America lijn

Reageer op het artikel "Pisa: mooie stad die bekend is om de scheve toren"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 03-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!