InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Riesco – Isla Riesco van Chili

Riesco – Isla Riesco van Chili

Riesco – Isla Riesco van Chili Riesco ligt in het zuiden van Zuid-Amerika, in het puntje van Chili. Het eiland wordt in het Spaans Isla Riesco genoemd. Chili is rijk aan eilanden en Riesco is een van de grootste. Het is vooral bekend vanwege de steenkool en de steenkoolindustrie bedreigt het eiland. Er is erg veel natuurschoon te vinden, waaronder verschillende gletsjers en langs de kust zwemmen bultruggen, maar die vermaledijde steenkolen zouden wel eens roet in het eten van Riesco kunnen gooien..

Isla Riesco

Riesco

Riesco ligt in de Chileense provincie Magallanes, aan de westkant van het continent en heeft een oppervlakte van 5110 km2. Het is het drie na grootste eiland van Chili. De hoogste punt wordt gevormd door Mount Atalaya die 1830 meter hoog is. Zuidelijk van Isla Riesco ligt Isla Grande de Tierra del Fuego, het zuidelijkste grote eiland van Chili. Slechts een kleine waterweg scheidt Riesco van Patagonië. Op het eiland zijn meerder gletsjers te vinden. Een andere soort rijkdom zit in de grond: Riesco is rijk aan steenkool. Als sinds de 19e eeuw wordt er steenkool gewonnen. Het brengt geld in het laatje, maar het verwoest ook het land.
Op het eiland wonen maar 150 mensen die leven van veeteelt, visserij en toerisme.

Dieren

In de wateren rond het eiland zwemmen bultrugwalvissen. Het eiland bezit het nationaal park Alcalufes, dat voor het grootste deel uit ongerepte natuur bestaat.
Er leven bijzondere en zeldzame dieren:
  • Chileense huemuls, een plaatselijke hertensoort;
  • poema’s;
  • 136 soorten vogels.
Van de vele soorten vogels zijn vele met uitsterven bedreigd.

Gletjers

Het noordwestelijk deel van het eiland wordt gekenmerkt door gletsjers. Daar is een groot ijsveld te vinden waaruit zeven gletsjers ontspringen. De Cerro Ladrillero heeft twaalf gletsjers op haar hellingen. Op de bergen langs de Straat Magellan zijn ook verschillende gletsjers te zien.

Bedreiging

Bron: Jacques Descloitres / Wikimedia CommonsBron: Jacques Descloitres / Wikimedia Commons
In 2013 is er zoveel steenkool gewonnen en staan er zulke grote projecten op stapel, dat het eiland wordt bedreigd. De grootste koolreserve van het land ligt op dit eiland: meer dan 300 miljoen ton steenkool van lage kwaliteit. Milieuorganisaties schrijven hun vingers blauw aan bezwaarschriften, maar dat weerhoudt Chili er niet van grote steenkoolprojecten goed te keuren. In 2011 werd een open mijn operationeel die vijfhonderd hectare groot is en 180 meter diep.

Mijn

In de mijn is vierhonderd miljoen euro geïnvesteerd en hij moet jaarlijks zes miljoen ton steenkool opleveren. Er zou 73 miljoen ton steenkool in de grond zitten, volgens onderzoek. De steenkool is van slechte kwaliteit en het afval vervuilt het milieu. De mijnbouw en de neveneffecten daarvan bedreigen het eiland. Rond de mijnen liggen bergen van afval van zeventig meter hoog: de industriële bedrijvigheid knabbelen aan de natuurwaarde van het gebied.

Energie

De energievraag van Chili wordt steeds groter, maar het wrange is dat de steenkool van Isla Riesco voor een groot deel naar Azië wordt verscheept. Chili zelf, en dan vooral Riesco, blijft met de rotzooi zitten.
De weerstand tegen de landschapsvernielende mijnbouw wordt daarom steeds groter.
Een landschap dat eenmaal is vernield ben je voor altijd kwijt. Steeds meer mensen beseffen dat. Als het voor Riesco maar niet te laat is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bultrug van Razende Bol – deel van kringloopBultrug van Razende Bol – deel van kringloopOp 12 december 2012 strandt een bultrug op de Razende Bol bij Texel. Het dier was de weg kwijt en stuitte op zoek naar d…
Kwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaHet WK van Zuid-Afrika komt steeds dichterbij. In elk werelddeel wordt gestreden voor het bereiken van dit eindtoernooi.…
Bultrugstranding - Draaiboek walvisstrandingenBultrugstranding - Draaiboek walvisstrandingenMet enige regelmaat spoelt er een bultrug aan op de stranden van Nederland. Vaak is het dier dan al dood, zoals de bultr…
Het ontstaan van steenkoolHet ontstaan van steenkoolSteenkool is een fossiele delfstof, steenkool is het restant van organisch materiaal, vandaar de naam fossiele delfstof.…
WK voetbal 1962Chili was in 1962 het gastland voor de 7e versie van het WK. Aan de voorronden deden 51 landen mee, waarvan er uiteindel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Riesco – Isla Riesco van Chili"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-06-2015
Gepubliceerd: 05-06-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!