InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Lloyd Hotel in Amsterdam

Lloyd Hotel in Amsterdam

Lloyd Hotel in Amsterdam Het Lloyd Hotel in Amsterdam is een accommodatie dat met geen ander hotel te vergelijken is. Het gebouw staat aan het IJ, niet ver van het station. Met tramlijn 10 ben je in een oogwenk op het station en van daar vertrekken er vele lijnen naar de Dam en het Leidseplein of waar dan ook in Amsterdam. Het Lloyd Hotel herbergt tevens de Culturele Ambassade.

Lloyd Hotel en Culturele Ambassade

Lloyd

Het Lloyd Hotel is hotel en Culturele Ambassade ineen. Het is het eerste hotel ter wereld met kamers van één tot en met vijf sterren. Het hotel is gebouwd in een historisch gebouw met een rijk verleden. In het vernieuwde hotel, dat in 2004 heropende, staat vormgeving en kunst voorop. In het indrukwekkende twintigste eeuwse complex zijn de kamers aangepast aan de eisen van deze tijd met hulp van vermaarde vormgevers. Het levert een buitengewoon hotel op, waar gasten zich welkom weten en waar ontmoeten voorop staat.

Cultuur

De Culturele Ambassade organiseert culturele evenementen en presentaties met als onderwerp de Nederlandse cultuur en de cultuur van gasten. Het hele gebouw wordt betrokken bij deze presentaties om een relatie te leggen tussen gast, kunst en kunstenaars in Amsterdam.

Bron: Eriksw / Wikimedia CommonsBron: Eriksw / Wikimedia Commons

Haven

Het hotel ligt in het Oostelijk Havengebied, met aan de voorzijde de blik op het IJ en aan de achterzijde de stad.
Lloyd Hotel is een vrijstaand monumentaal pand, het is een rijksmonument, uit 1921 van architect Evert Breman. Het pand had achtereenvolgend vele functies, werd gerenoveerd en heropende in 2004. Het begon als landverhuizershotel.

Landverhuizers

In het begin van de twintigste eeuw was Lloyd Hotel het meest luxueuze landverhuizershotel van Europa. De emigranten uit Oost-Europa vergaapten zich aan het mooie gebouw, de hoge zalen, de ramen en het licht en de obers in hun witte jasjes.
Scheepvaartmaatschappij Koninklijke Hollandsche Lloyd bouwde het hotel langs de IJ-oever. Van daar vertrokken de schepen naar Noord- en Zuid-Amerika. Het hotel had plaats voor 900 landverhuizers. Het gebouw werd in 1921 geopend en toen enthousiast ontvangen door publiek en pers. Het ging de geschiedenisboeken in als meest luxueuze landverhuizershotel van Europa.
Emigranten die via het IJ arriveerden moesten eerst naar het belendende Quarantainegebouw. Daar kregen ze een medische keuring en een douche. De goedgekeurde, gezonde emigranten verbleven een aantal dagen in Lloyd Hotel voordat ze de overtocht over de oceaan maakten. Koninklijke Hollandsche Lloyd ging in 1935 failliet.

Huis van Bewaring

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog namen de Duitsers het Lloyd Hotel in beslag en maakten er een gevangenis van. Ondermeer de Februaristakers zaten er gevangen. Na de oorlog bleef het gebouw een gevangenis. Vanaf 1964 werd het een Huis van bewaring voor minderjarigen delinquenten, die er een experimentele behandeling kregen.

Ateliers

In 1989 kwamen er kunstenaars naar het hotel, die er tot 1999 hun ateliers inrichtten. Ze konden er een atelierruimte huren. In 1996 wilde gemeente Amsterdam wel wat anders met het gebouw en schreef een competitie uit voor plannen. De gemeente had plannen voor het Oostelijk Havengebied, dat helemaal opgeknapt zou worden. Amsterdam koos voor gebouwen van vooraanstaande Nederlandse architecten. Lloyd Hotel behield zijn monumentale uiterlijk en werd een 1 tot 5 sterrenhotel met een Culturele Ambassade.

Terras

Het hotel heeft een groot terras op het zuiden, een restaurant, een bar en 117 hotelkamers die alle zijn ingericht door Nederlandse kunstenaars en ontwerpers. Het hotel heeft tevens ruimte voor tentoonstellingen, feesten en vergaderingen en een bibliotheek. In het hele gebouw is er gratis WIFI en er zijn twee pcs beschikbaar voor gasten.

Kamers

In groepen van minimaal acht personen is een rondleiding te volgen door het hotel.
De kamers refereren aan de maritieme geschiedenis of hebben een eigentijds verrassend ontwerp. In de vijf sterrenkamers zijn volop verrassende toepassende te vinden zoals een schommel in de zolderkamer en een reuzenbed voor acht personen. Maar ook in de driesterrenkamers bieden grappige toepassingen, mooie lampen, bijzondere indelingen en doordachte inrichtingen een inspirerend verblijf.

Gegevens

  • Lloyd Hotel & Culturele Ambassade
  • Oostelijke Handelskade 34
  • 1019 BN Amsterdam
  • T +31 20 561 3636
  • E bericht@Lloydhotel.com
  • W www.lloydhotel.com

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cafés en restaurants in het Oostelijk Havengebied AmsterdamHet Oostelijk Havengebied in Amsterdam is een trekpleister voor velen die de bijzonder architectuur willen aanschouwen.…
Standaard hotels in AmsterdamOp zoek naar een niet te duur, maar ook niet te goedkoop hotel in Amsterdam? Lees deze lijst door en u zult er één naar…
Luxe hotels in AmsterdamBent u een paar daagjes in Amsterdam en wilt u graag in een luxe hotel overnachten? Deze lijst geeft diverse luxe hotels…
Hotels in Amsterdam: kleinste, grootste, duurste, low budgetHotels in Amsterdam: kleinste, grootste, duurste, low budgetHotels in Amsterdam! De kleinste, grootste, duurste en low budget hotels in Amsterdam. Amsterdam is de hoofdstad van Ned…
Inntel Hotels - 4 bijzondere hotelsDe Inntel Hotels vormen sinds 1 april 2010 een nieuwe , Nederlandse hotelgroep. Deze hotels waren tussen 2002 en 2010 aa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lloyd Hotel in Amsterdam"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-12-2016
Gepubliceerd: 27-05-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Horeca
Schrijf mee!