InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Casablanca Variété op de Zeedijk in Amsterdam

Casablanca Variété op de Zeedijk in Amsterdam

Casablanca Variété op de Zeedijk in Amsterdam Midden op de Zeedijk staat een café annex theater en restaurant dat Casablanca Variété heet. Het is een circuscafé en het is het enige in zijn soort. Alle Europese circusmensen ontmoeten elkaar in dit café, dat is genoemd naar de filmklassieker Casablanca. De poster van die film met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman hangt voor een van de ramen. Casablanca Variété opende haar deuren in het jaar 2000. Het is een van de juweeltjes van Amsterdam.

Casablanca, Zeedijk 24 in Amsterdam

Circus & variété

Het is allemaal circus & variété wat de klok slaat in Casablanca. Overal hangen circusfoto’s, zijn spiegels en lampjes, affiches en attributen van beroemde circusartiesten te zien. Vanaf de Zeedijk stap je het café binnen, dat de sfeer van een kroeg heeft. Maar wel van een bijzondere kroeg. Er worden verhalen verteld en plannen gemaakt, er wordt gescholden en gelachen. De bar staat in de lengte en vanaf de barkrukken is er zicht op de open keuken. En overal hangen televisies met daarop beelden van circus- en theatervoorstellingen. Dit is de plek in hartje Amsterdam waar de mensen van Circus Renz, Rigolo, het Russisch Staatscircus, Moskow Staatscircus, Roncalli, Mundial, Krone en andere elkaar ontmoeten.

Restaurant

Casablanca herbergt ook een restaurant. Trappetje af en je komt in een eetzaal met dezelfde stijlvolle theaterambiance als het café, maar dan afgesloten van de straat. Het is een Chambre Separé, een ruimte waar je in beslotenheid met een groep tot 25 personen kunt dineren en verpozen. Zittend in het rode pluche van theaterstoelen heb je uitzicht op een Amsterdamse gracht. Casablanca is zeer geschikt voor feesten, bruiloften, diners en recepties.

Theater en circus

Vanuit het café kun je ook een trappetje op, dat voert naar de theaterzaal, een theatercircus met een ouderwets podium en rode pluche gordijnen. Daar vinden de voorstellingen, acts en optredens plaats en af en toe een première van een film of documentaire, zoals op 1 oktober 2015 de documentaire Zwarte Sinterklazen. Arnold Jan Scheer, de documentairemaker, is een van de artiesten van Casablanca. Hij is magiër en geeft er ook goochellessen aan kinderen.

Vijftien jaar

In 2015 bestaat Casablanca 15 jaar en bij de viering van dat feit worden de klanten betrokken. Elke maand van het jubileumjaar wordt een winnaar gekozen uit de gasten die er hebben gedineerd. De winnaar kan een show en diner winnen, inclusief een drankarrangement.

Elke drie maanden van het feestjaar wordt er een winnaar aangewezen die een Tour de Amsterdam wint voor twee personen, een geheel verzorgde dag in de hoofdstad.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

De shows

Casablanca is open vanaf 12.00 uur tot 01.00 in de nacht. Van dinsdag tot en met zaterdagavond zijn er theatershows te zien, zoals een Uri Geller show, dans, monologen, improvisatie, travestietenshow (echt zingen, geen play back), goochelshow en komisch goochelen, Magic aan Tafel, zang met groepscoaching in een Jordanese show. Alle voorstellingen zijn onder voorbehoud, maar er is altijd een show, belooft Casablanca. Kan de een niet dan is er altijd wel een ander die optreedt en de avond vult.

Op zondag en maandag is Casablanca gesloten. Heb je iets te vieren en bestaat je gezelschap uit minstens tien personen, dan kun je Casablanca bellen. Ze gaan dan toch voor je open en er kan dan zelfs een show worden geregeld.

Voor kinderen

Elke laatste zaterdag van de maand is professor Mordegaai Mardoek met zijn leerling Hakim aanwezig met De Toverschool. Zij laten vreemde dingen gebeuren in het land van Duizend en een Nacht. De Toverschool van Mordegaai Mardoek is de eerste Toverschool in Nederland.

Rondleidingen en smartlappen

Vanuit Casablanca worden ook rondleidingen in de buurt en in groot Amsterdam (het gebied van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Landsmeer en Ouder-Amstel) georganiseerd. De gidsen zijn ervaren en de tour begint in het theatertje van Casablanca met een film over Amsterdam.

Een andere tophit uit het assortiment van het circuscafé is het zingen van smartlappen met een Amsterdamse accordeonist. Het is lekker zingen en een workshop over het Amsterdamse levenslied ineen.

Workshops

In Casablanca kun je ook een goochelworkshop volgen en leren om je partner door te zagen, bijvoorbeeld. Beroemde goochelaars hebben zich verbonden aan het Zeedijk-theatertje. Daarnaast is er een workshop striptekenen te boeken. De bekende striptekenaar Fré, van de strip ‘Jong en Frij’ is de meester. Hij leert je om je eigen leven als strip te tekenen met een vette knipoog naar de realiteit.

Casablanca blinkt ook uit in de Pub Quiz, die aan de Zeedijk de Kroegquiz heet. Een quizmaster test kennis van de deelnemers op het gebied van politiek, geschiedenis, sport, algemeen, kunst en bovenal Amsterdam. Er is een fles Prosecco voor het winnende team. Tot slot is het etablissement ook af te huren voor het feestje dat je zelf organiseert. In Casablanca viert men het (circus)leven.

Bron: CasablancaBron: Casablanca
Casablanca Variété
Zeedijk 24
1012 AZ Amsterdam
website www.casablanca-amsterdam.nl
tel: 020-6255685
06-51053604

Amsterdam

Legenda
A. Zeedijk
B. Zeedijk 24
C. Stationsplein

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkope vliegtickets naar CasablancaGoedkope vliegtickets naar CasablancaCasablanca is een van de populairste vliegbestemmingen in Marokko. Het is daarom van belang om te weten hoe je aan goedk…
Bergman Clinics: locaties en behandelingenBergman Clinics: locaties en behandelingenVoor medische zorg zijn er meer opties dan alleen de ziekenhuizen. Er zijn in Nederland meerdere klinieken operationeel…
Filmregisseur Ingmar BergmanBijna iedereen heeft wel eens een film gezien van de bekende Zweedse cineast Ingmar Bergman. Ze zijn legendarisch en leg…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocGoedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocIn Noord-Afrika wint het low cost recept ook aan populariteit. Air Arabia Maroc is een Marokkaanse maatschappij die het…
Een kijkje in het circusSinds het begin van de 20e eeuw zijn er al reizende circussen te bezoeken in Nederland één van de beroemste die nog alti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Casablanca
  • http://www.casablanca-amsterdam.nl/variete/index.php geraadpleegd op 12 oktober 2015
  • http://www.moviemeter.nl/film/247 geraadpleegd op 22 oktober 2015
  • http://sos-arts.nl/callcenter/kaart/ geraadpleegd op 22 oktober 2015
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 4: Casablanca

Reageer op het artikel "Casablanca Variété op de Zeedijk in Amsterdam"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 22-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Theater
Schrijf mee!