InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum

Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum

Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum Het kleinste dorp op Ameland heeft eens in het jaar een groots evenement: de Cultureel Ambachtelijke Dag. Deze dag staat in het teken van de groot- en overgrootmoeders van de huidige Ballumers en toont veel ambachten zoals die in de eerste helft van de twintigste eeuw nog volop werden beoefend. In 2012 werd het vijfde lustrum gevierd.

De Ambachtelijke dag in Ballum

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Ballum

Duizenden mensen lopen op die donderdag in juli door de Camminghastraat. Ze vergapen zich aan de huiskamer van honderd jaar geleden, de mandenvlechter, houtsnijder en de oliekar. Er worden volop herinneringen opgehaald bij de oude boerenwerktuigen en huishoudelijke spullen, de ouderwetse kledij, antieke radio’s, oldtimers en oude fietsen. De demonstraties van ambachten zoals klompen maken, koperslaan, dorsen en persen of karnen leven bij de nostalgie.
In 1987 werd de dag voor de eerste keer georganiseerd. In de loop der jaren is het evenement uitgegroeid tot een markt met meer dan 100 kramen en meer dan 5000 bezoekers.

Schelpen

Aan het begin van de Camminghastraat staat een kraampje met schelpenkransen en andere van schelpen vervaardigde aandenkens. Een meisje twijfelt lang en koopt dan een muisje met het lijfje van een wulk en oortjes van een kokkel.
Tijdens de Ambachtelijke zijn originele souvenirs en inspirerende cadeautjes te koop.
Ook het nagebouwde snoepwinkeltje met trekdroppen en pijpkaneel doet goede zaken.

Souvenirs

Speciaal voor deze dag wordt de verzameling Ameland Souvenirs uitgepakt en uitgestald. Honderden items, waarvan sommige van meer dan honderd jaar geleden, zijn te bewonderen. Lepeltjes en schaaltjes, porselein en sleutelhangers: er is van alles gemaakt met een Amelander molentje of Amelander vuurtorentje er op en 'Groeten van Ameland.'

Belachelijk

De Ambachtelijke Dag wordt ook wel met een knipoog Belachelijke Dag genoemd. De Ballumers hijsen zich in lange rokken van honderd jaar geleden en slaan met de dorsvlegel alsof ze nooit anders gedaan hebben. De verkleedpartij maakt van het feest een tableau vivant waar nagenoeg het hele dorp aan meewerkt en plezier aan beleeft en dat maakt de Ambachtelijke Dag alles behalve belachelijk.
Ballum staat een dag per jaar in het teken van honderd jaar geleden en bruist als nooit tevoren.

Ambachten

Ballumers en gasten van het vasteland demonstreren vele ambachten. Mutsen plooien, eendenkorven vlechten, manden vlechten, glasblazen en wol spinnen; het is slechts een greep uit wat er te zien was. De oliekar ratelt over de bakstenen van de Camminghastraat, de agent fietst op een vooroorlogse fiets met groot voorwiel en de pottenbakster demonstreert raku stoken.

Kunst

In de kerken van het dorp is kunst te bewonderen en kunstenaars zitten ter plekke kunstwerkjes te maken. Een tekenaar tekent en een beeldhouwer hakt in hout.
Steevast is Staatsbosbeheer van de partij om informatie over haar werk te geven en om mensen houten bordjes te laten zagen waar een naam in gegraveerd kan worden.

Euro

Het dorp wordt afgesloten met entreepoortjes. Om de kosten te dekken wordt aan de bezoekers een paar euro entree gevraagd.
De dag begint om 10:30 uur al gelijk met een spektakel: de optocht van ruiters en amazones, rijtuigen, oude landbouwwerktuigen en fietsen, vooraf gegaan door het muziekkorps Forza Musica.
Jongere generaties kunnen zien en ervaren hoe grootmoeder de was deed, hoe je moet vlegeldorsen, hoe touw te draaien en ze leren wat strodokken, makelaars of uleborden zijn.

Zandbak

Er is niet alleen veel interessants en wetenswaardigs over vroeger te leren, er valt voor jong en oud ook veel plezier te maken. Voor de kleintjes is er een zandbak en grabbelton en de grotere kinderen kunnen leren kruisboogschieten. Ook is er een toertje met paard en wagen te maken.
Tussendoor is er op diverse plekken muziek te horen. Het Shantykoor, de Juttersvrouwen en de Wad’n Trekkers spelen en zingen op die donderdag in Ballum.

Eten

En er is natuurlijk volop te eten en te drinken, hopelijk in het zonnetje op een terrasje. Voor thuis zijn er de echte Amelander producten te koop zoals mosterd, meel, kaas, aardappelen en niet te vergeten het internationaal befaamde enige echte Nobeltje.

Boek

Ter ere van het vijfentwintig jarig bestaan van de Ambachtelijke Dag in 2011 gaf de Commissie Ambachtelijke dag in 2012 een jubileumboek uit dat het als relatiegeschenk aan trouwe medewerkers gaf en aan liefhebbers te koop aanbiedt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amelander ProductenavondAmelander ProductenavondDorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. R…
Heren van Ameland en Christa Van CamminghaHeren van Ameland en Christa Van CamminghaDe Van Cammingha’s waren ooit Vrij- en Erfheren van Ameland, zoals Koningin Beatrix Vrij- en Erfvrouwe van Ameland was e…
Vermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkVermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkHet dorp Ballum op Ameland heeft twee kerken, een hervormde en doopsgezinde, die ook wel Vermaning wordt genoemd. In 201…
Zandkastelen op het strandZandkastelen op het strandHet strand is bij uitstek geschikt voor het maken van zandkastelen. Er is ruimte en zand in overvloed. In de zomer worde…
De sterkste verhalen van Ameland - Bundel kroegverhalenDe sterkste verhalen van Ameland - Bundel kroegverhalenHotel café Nobel in Ballum op Ameland is een begrip. Aan de toog van het familiebedrijf, waar na elkaar Willem Barend, B…
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • Ballum 25 jaar Ambachtelijke dag
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Festivals op Ameland
Schrijf mee!