InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum op Ameland

Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum op Ameland

Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum op Ameland Het kleinste dorp op Ameland heeft eens in het jaar een groots evenement: de Cultureel Ambachtelijke Dag. Deze dag staat in het teken van de groot- en overgrootmoeders van de eenentwintigste eeuwse Ballumers en toont ambachten zoals die in de eerste helft van de twintigste eeuw nog volop werden beoefend en tableaux vivants om de sfeer van toen te verhogen. Het hele dorp doet mee en er komenden duizenden bezoekers kijken. de Cultureel Ambachtelijke Dag wordt sinds 1987 georganiseerd.

De Ambachtelijke dag in Ballum

Het evenement in Ballum

Cultureel Ambachtelijke Dag in de Camminghastraat

Duizenden mensen lopen op die donderdag in juli door de Camminghastraat. Ze vergapen zich aan de huiskamer van honderd jaar geleden, de mandenvlechter, houtsnijder en de oliekar. Er worden volop herinneringen opgehaald bij de oude boerenwerktuigen en huishoudelijke spullen, de ouderwetse kledij, antieke radio’s, oldtimers en oude fietsen. De demonstraties van ambachten zoals klompen maken, koperslaan, dorsen en persen of karnen leven bij de nostalgie. In 1987 werd de Cultureel Ambachtelijke Dag voor de eerste keer georganiseerd. In de loop der jaren is het evenement uitgegroeid tot een markt met meer dan 100 kramen en meer dan 5000 bezoekers.

Markt met kraampjes

De Camminghastraat staat die dag vol kraampjes, zoals het kraampje met schelpenkransen en andere van schelpen vervaardigde aandenkens, een klokkenmaker en een pottenbakster. Tijdens de Ambachtelijke Dag zijn originele souvenirs en inspirerende cadeautjes te koop. De nagebouwde snoepwinkeltje met trekdroppen en pijpkaneel doet elk jaar weer goede zaken.

Souvenirs van Ameland

Speciaal voor deze dag wordt de verzameling Ameland Souvenirs uitgepakt en uitgestald. Honderden items, waarvan sommige van meer dan honderd jaar geleden, zijn te bewonderen. Lepeltjes en schaaltjes, porselein en sleutelhangers: er is van alles gemaakt met een Amelander molentje of Amelander vuurtorentje er op en 'Groeten van Ameland.'

Belachelijke Dag

De Ambachtelijke Dag wordt ook wel met een knipoog Belachelijke Dag genoemd. De Ballumers hijsen zich in lange rokken van honderd jaar geleden en slaan met de dorsvlegel alsof ze nooit anders gedaan hebben. De verkleedpartij maakt van het feest een tableau vivant waar nagenoeg het hele dorp aan meewerkt en plezier aan beleeft en dat maakt de Ambachtelijke Dag alles behalve belachelijk. Ballum staat een dag per jaar in het teken van honderd jaar geleden en bruist als nooit tevoren.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Ambachten

Ballumers en gasten van het vasteland demonstreren vele ambachten. Mutsen plooien, eendenkorven vlechten, manden vlechten, glasblazen en wol spinnen; het is slechts een greep uit wat er te zien was. De oliekar ratelt over de bakstenen van de Camminghastraat, de agent fietst op een vooroorlogse fiets met groot voorwiel en de pottenbakster demonstreert raku stoken.

Kunst

In de kerken van het dorp is kunst te bewonderen en kunstenaars zitten ter plekke kunstwerkjes te maken. Een tekenaar tekent en een beeldhouwer hakt in hout. Steevast is Staatsbosbeheer van de partij om informatie over haar werk te geven en om mensen houten bordjes te laten zagen waar een naam in gegraveerd kan worden.

Entreepoortjes

Het dorp wordt afgesloten met entreepoortjes. Om de kosten te dekken wordt aan de bezoekers een paar euro entree gevraagd.
De dag begint om 10:30 uur al gelijk met een spektakel: de optocht van ruiters en amazones, rijtuigen, oude landbouwwerktuigen en fietsen, vooraf gegaan door het muziekkorps Forza Musica. Jongere generaties kunnen zien en ervaren hoe grootmoeder de was deed, hoe je moet vlegeldorsen, hoe touw te draaien en ze leren wat strodokken, makelaars of uleborden zijn.

Zandbak voor de kleintjes

Er is niet alleen veel interessants en wetenswaardigs over vroeger te leren, er valt voor jong en oud ook veel plezier te maken. Voor de kleintjes is er een zandbak en grabbelton en de grotere kinderen kunnen leren kruisboogschieten. Ook is er een toertje met paard en wagen te maken.

Muziek

Tussendoor is er op diverse plekken muziek te horen. Het Shantykoor, de Juttersvrouwen en de Wad’n Trekkers spelen en zingen op die donderdag in Ballum en anders wel de Hollumer Gromkes of een andere muziekgroep van het eiland.

Eten en drinken

En er is natuurlijk volop te eten en te drinken, hopelijk in het zonnetje op een terrasje. Voor thuis zijn er de echte Amelander producten te koop zoals mosterd, meel, honing, kaas, aardappelen en niet te vergeten het internationaal befaamde enige echte Nobeltje.

Boek

Ter ere van het vijfentwintig jarig bestaan van de Ambachtelijke Dag in 2011 gaf de Commissie Ambachtelijke dag in 2012 een jubileumboek uit dat het als relatiegeschenk aan trouwe medewerkers gaf en aan liefhebbers te koop aanbood.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkVermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkHet dorp Ballum op Ameland heeft twee kerken, een hervormde en doopsgezinde, die ook wel Vermaning wordt genoemd. In 201…
Amelander Productenavond - streekproducten van het eilandAmelander Productenavond - streekproducten van het eilandDorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. R…
Kerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandKerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandElke Oudjaarsdag staat Ballum op Ameland in het teken van het kampioenschap Kerstboomwerpen. Met sneeuw en hagel, in een…
NL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandNL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandLandelijk is een verkiezing uitgeroepen voor de Leukste Winkelstraat van het land. NLStreets Awards organiseert de verki…
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • Ballum 25 jaar Ambachtelijke dag
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Festivals op Ameland
Schrijf mee!