InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Amelander Productenavond - streekproducten van het eiland

Amelander Productenavond - streekproducten van het eiland

Amelander Productenavond - streekproducten van het eiland Dorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. Rondom korenmolen De Verwachting aan de Molenweg in Hollum staan diverse stands met de heerlijkste en mooiste producten van het eiland. Een traditie is geboren: Amelander Productenavond. Sinds dat eerste jaar is er elk jaar wel een Amelander Productenavond. De Molenweg in Hollum met de mosterdmolen De Verwachting is een mooi decor voor het evenement.

Koren- en mosterdmolen De Verwachting

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Streekproducten van het Waddeneiland

Amelander Productenavond bij de molen

Van 17.00 tot 21.00 uur staat de Molenweg in het teken van producten van het eiland. Dat zijn producten om te proeven, om naar te kijken en bovenal om van te genieten. Niet alleen de producten met het keurmerk Amelands Produkt - het officiële Amelands Produkt wordt met een k geschreven - presenteren zich op de avond, maar meer handvaardige producten en lekkernijen staan aan de voet van de molen. Een greep uit de producten die er zijn te genieten:

Amelander Kaas

Kaasboerderij Ameland op de hoek Pietje Miedeweg/ Ridderweg maakt in de eigen kaasmakerij boerenkaas zonder kleur-, geur- en smaakstoffen. De kaasmakerij bevindt zich in het voorste deel van de boerderij en Robert van der Meulen is de kaasmaker.

Ballumer bier

Het bier uit Ballum werd voorheen Ballumer Sap genoemd en heet nu Amelander bier. Op Doekes Hiem, een boerderij aan de Smitteweg bij Ballum, brouwt Doeke Visser zijn ambachtelijke biertjes. Hij geeft ze lekkere smaken en mooie namen en etiketten mee.
Het assortiment bieren bestaat ondermeer uit
  • Amelander Streekbier
  • Amelander Blondbier
  • Amelander Amberbier
  • Amelander Stoutbier
  • Amelander Proefbier
  • Amelander Tarwebier
  • Amelander Donker tarwebier

Amelander aardappelen

Aan de Nesserweg in Ballum ligt ’t Bintje, een winkel met Amelander aardappelen en meer producten van het eiland. De teelt op de zandgrond geeft de aardappel een bijzondere smaak. Op de Amelander Productenavond bakt de familie Blokker er Amelander frieten van. Aardappelhandel de Suihoek in Nes verbouwt de aardappelen.

Amelander meel en mosterd

De koren- en mosterdmolen De Verwachting levert de potjes mosterd en de zakken pannenkoekenmeel voor de markt. In de eigen molenwinkel worden de producten aangeboden. De molen draagt ter ere van de Amelander Productenavond vlaggen.

Amelander meerval

De meerval van de Amelander kwekerij van de gebroeders Metz in Buren, laat stukjes gerookte meerval proeven. Verse meerval en gerookte meerval in vacuüm getrokken pakketjes ligt op de liefhebber te wachten.

Amelander vis

Vishandel Metz uit Nes staat met een viskraam op de markt. De haringen en kibbeling gaan rap van de hand. Vishandel Metz verkoopt ook de meerval van de kwekerij uit Buren.

Amelander lamsvlees

Dennis Ytsma runt de ambachtelijke slager in de supermarkt te Buren. Zijn specialiteit is het Amelander lamsvlees, dat van lammeren komen die op ’t Vennoot hebben gegraasd. Het vlees krijgt Ytsma van een eilander schapenboer aangeleverd.

Amelander energie

De Amelander Energie Coöperatie levert duurzaam opgewekte stroom en CO2 gecompenseerde gas tegen aantrekkelijke tarieven.

Amelander keramiek

Het Melkkannetje is een keramiekatelier dat is gevestigd in de voormalige directeurswoning van de oude melkfabriek. Liesbeth Dul-de Boer maakt zelf keramiek en geeft workshops. Ze is gespecialiseerd in rakustoken.

Strovlechtwerk van Ameland

Strovlechten is een eeuwenoude techniek die door Janna Visser uit Ballum enthousiast wordt beoefend. Ze laat haar gevlochten figuren van stro zien.

Sieraden van Ameland

Ditje Harting uit Nes maakt al jarenlang sieraden. Ze stoont en verkoopt ze op de Amelander Productenavond.

Wildgebraad van Ameland

Het Koaikershuus op de Kooiplaats voorbij Buren is een restaurant dat gespecialiseerd is in wildgebraad. In de keuken van dit restaurant is ree en eend te vinden.

Houten meubelen van Ameland

Klusbedrijf Onder de Vuurtoren van Jacques Russchen maakt meubels van hout. Russchen laat zijn Amelander banken onder de molen zien.

Honing en was van Amelander bijen

Imker Jan Botte Wijnberg uit Hollum slingert zijn eigen honing van de buckfastbij en bottelt het onder de naam Galgesloat Heuning.

Workshops van Ameland

Het Smederijtje in Buren organiseert allerlei creatieve workshops, voor jong en oud. Enkele proeven van bekwaamheid zijn op de Amelander Productenavond te zien.

Nobeltje

Het beroemdste exportproduct van het eiland is zonder twijfel het Nobeltje. Van deze kruidenbitter uit de kelders van café Nobel in Ballum is te nippen.

Amelander Productenavond

Elk jaar in juli staat het op het programma.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koken op Ameland – recepten van eilandersKoken op Ameland – recepten van eilanders‘Koken op Ameland’ is een boek, waarin de samenstellers een aantal recepten bijeen hebben gebracht om die te koppelen aa…
Streekproducten Fan Fryske GrûnStreekproducten Fan Fryske GrûnIn december 2012 wordt het boek Fan Fryske Grûn gepresenteerd. In het boek staan Friese streekproducten en streekgerecht…
Buckfastbij op Ameland - koninginnen op het eilandBuckfastbij op Ameland - koninginnen op het eilandElk jaar staan er kleurige kastjes in het weiland op Ameland. Het is het bijenbevruchtingsstation van de Buckfast bijenv…
Museum op Ameland - Vuurtoren, Bunker, Molens en meerMuseum op Ameland - Vuurtoren, Bunker, Molens en meerDe museumdichtheid op Ameland is groot. Op elke 250 inwoners is er een museum. De musea worden beheerd door stichtingen…
Kerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandKerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandElke Oudjaarsdag staat Ballum op Ameland in het teken van het kampioenschap Kerstboomwerpen. Met sneeuw en hagel, in een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amelands Produkt logo
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Amelander Productenavond - streekproducten van het eiland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Amelands Product
Schrijf mee!