MSA Modelspoor - Miniatuurtreinen en sporen op Ameland
MSA Modelspoor - voorheen Modelspoor Ameland - is een initiatief van Jan Theulings. De modeltreinverzamelaar, bouwt in een loods op het bedrijventerrein in Nes zijn MSA Modelspoor. Meer dan 120 treinen en stoomlocomotieven rijden door diverse landschappen. De vrachtauto van Ridder-De Vries met 'Ons mooiste stukje buitenland' staat bij een dockingstation te wachten op vracht voor Ameland. Het landschap zelf is niet eilands, want op het Waddeneiland rijden geen treinen. Theulings maakt bergen en dalen, meren en bruggen, stations en winkeltjes.
Kleine treintjes op een Waddeneiland
Modelspoor Ameland en MSA Modelspoor
Sinds 2008 bouwt Jan Theulings uit Nes aan Modelspoor Ameland (MSA). Samen met vrijwilligers en adviseurs legde hij de basis voor MSA in een hal met een oppervlakte van 350 m2 op het bedrijventerrein aan de Achterdijken bij Nes. Sinds 2011 bouwt hij alleen verder met enkele technische adviseurs op de achtergrond. Er is een begane grond en een bovenverdieping beschikbaar. Er rijden meer dan 120 treinen en stoomlocomotieven door diverse landschappen. Er varen boten, er is een miniatuurhelikopterlandingsplaats en er rijden auto’s. MSA is een particulier initiatief van verzamelaar en modeltreinenliefhebber Theulings. MSA wil de modelbaan hobby promoten, bevorderen en uitoefenen.
MSA Modelspoor
Theulings veranderde de naam Modelspoor Ameland in MSA Modelspoor (Model Spoor Adviesbureau). Hij schrapte Ameland uit de naam na problemen met de gemeente. Hij streed jaren om erkenning. Feitelijk is de bouw van MSA illegaal. Theulings vraagt entree en presenteert zich daarmee museaal. Daar heeft hij geen vergunning voor en het bedrijventerrein is daarvoor ook niet bestemd. Hij is een jarenlange angel in de relatie tussen gemeente en modelspoorbouwer. In 2018 komt er een oplossing in de vorm van een persoonsgebonden ontheffing.
Landschappen
De landschappen zijn Duits en Oostenrijks. In MSA zijn geen eilander landschappen te vinden: het eiland heeft geen spoor. Ameland is vertegenwoordigd door de vrachtauto van transportbedrijf Ridder & De Vries met de opdruk 'Ons mooiste stukje buitenland' en de
paardenreddingboot op de flanken.
Jan Theulings van MSA /
Bron: Persbureau AmelandOns mooiste stukje buitenland /
Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland
Miniatuurwereld
De modelbanen bestaan uit vier H0-banen met ruim 1200 meter rails, ontelbare wissels en kruisingen, honderden modelhuizen, duizenden bomen en andere onderdelen om de scènes aan te kleden. De miniatuurlandschappen en gebouwen worden bewoond door duizenden miniatuurfiguren. Ruim 15 kilometer bedrading loopt onder en door de landschappen om alles automatisch te sturen. Het geheel is gebouwd op vier tafels, twee op de boven- en twee op de beneden verdieping. De twee tafels zijn aan elkaar gekoppeld.
Blokbeveiliging
De 120 treinen, waarvan er twee op stoom, rijden op de tafels met blokbeveiliging, seinen, overwegen, bruggen en tunnels. Verder zijn er tandradbanen, Seilbahn, kabelbaan en het Faller Car Systeem te bewonderen. Bijzondere onderdelen:
- Bahnbetriebswerk: een locomotiefdepot met draaischijf, voorzien van inspectiekuilen
- Raffinaderij met petroleumhaven
- Cement- en Kalkfabriek
- Bierbrouwerij
- Houtzagerij
- Containerhaven
- Stukgoed haven
- Veevoederbedrijf
- Reparatiehallen
- Kolenmijn
- Radiografisch bestuurde helikopters
- Boten
WinRail computerprogramma
De baan is ontworpen met het computerprogramma WinRail. Hiermee kunnen baan, landschap, scenery, bedrading en constructie op elkaar worden afgestemd. Het softwarepakket is met een Nederlandstalige handleiding verkrijgbaar, dat door Jan Theulings is geschreven.
Diorama en speelhoek
In vitrines zijn oude modellen, memorabilia en diorama's te bezichtigen. Voor de kinderen maakte Theulings een speelhoek met houten treinen en een videohoek. In de landschappen heeft de modelbouwer allerlei grappige situaties verwerkt, waardoor de bezoeker niet uitgekeken raakt: een pater voor een pornozaak, een trouwerij, koeien die een alpweg blokkeren.
Ober-Uberlingen naar Unter-Uberlingen
Op de bovenverdieping is Ober- en Unter-Uberlingen gebouwd, die via de Uberlinger See met elkaar verbonden zijn. Door middel van twee doorzichtige kanaaltunnels kunnen de 45 treinen die op deze tafels rijden van Ober-Uberlingen naar Unter-Uberlingen sporen en terug. In de zee zit echt water. In Ober-Uberlingen is ook de Standseilbahn in werking, die de verbinding onderhoudt tussen het tandradstation en de kabelbaan naar de skipiste. Op de berg plantte Theulings 5000 bomen: hij deed er vier maanden over. In Unter-Uberlingen is de miniatuur helikopterlandingsplaats. In het hele project zijn 15000 bomen verwerkt.
Circus Krone
Op de benedenverdieping staat het Hochdorff Gebergte. Theulings bouwde ook het beroemde Circus Krone.
Besturingselektronica
Elk baanvak heeft zijn eigen voeding met een automatisch besturingssysteem (ABS). Het ABS zorgt ervoor dat een trein alleen een baanvak op kan rijden als dat is vrijgegeven. Er is altijd minimaal één leeg baanvak tussen treinen op hetzelfde spoor. Is het baanvak niet vrij, dan staat het op rood. Een naderende trein gaat dan langzaam rijden en stoppen bij het rode sein. Zodra het baanvak wordt vrijgegeven trekt de trein langzaam op en vervolgt zijn reis.
Bedrijventerrein
Modelspoor Ameland is te vinden door op het bedrijventerrein bij Nes de inrit bij Hanos-Edes in te rijden. De treinliefhebber noemt zijn project officieel
MSA Modelspoor.
MSA Modelspoor
Achterdijken 28-1
9163 JV Nes Ameland
Website
www.modelspoor-ameland.nl
Lees verder