Met de skibus naar Mayrhofen en de berg op met de Penkenbahn
Wie het milieu wil ontzien en niet wil vliegen, wie niet zelf tussen de 10 en 12 uur een auto wil besturen met het risico op files en wie niet met de trein wil, kan ook met de bus naar het Oostenrijkse Mayrhofen. Diverse maatschappijen bieden die mogelijkheid. Wie dat wil kan een totaalpakket boeken met naast het busvervoer ook een hotel of een appartement. En soms zelfs met een skipas erbij. Wie alleen het vervoer wil en bijvoorbeeld via een andere site een hotel of appartement wil boeken, kan ook gebruik maken van die mogelijkheid. Maar hoe gaat zo´n busreis in zijn werk en hoe werkt het verder met de gondels die mensen naar boven brengen in Mayrhofen?
Maatschappij kiezen
Er zijn diverse aanbieders van busreizen naar de skigebieden in onder andere Oostenrijk en dus naar Mayrhofen. Het hangt heel erg af van iemands woonplaats wat handig is om te boeken. Zo zijn veel van de aanbieders vooral geconcentreerd op het westen van het land. Omdat de busreizen allemaal in de nacht worden gereden, is het voor mensen die in het oosten, zuiden of noorden wonen dan vaak wel fijn om ergens in de buurt op te kunnen stappen. Bij De Jong Intra is het aantal opstapplekken groot. Deze maatschappij rijdt altijd naar het centrale punt in Beek. Daar worden mensen dan ingedeeld in de bus die naar die ene bestemming rijdt. De Jong Intra biedt overigens ook het totaalpakket, dus een hotel met vervoer. Andere maatschappijen die het busvervoer naar de Oostenrijkse skigebieden verzorgen zijn:
- Interbus
- Sunweb
- Bizztravel
- Husk
- Summit Travel
- Tui
- Winterliner
De reis per bus
De reis die mensen naar een skigebied in Oostenrijk brengt, wordt altijd in de nacht verreden. Bij De Jong Intra wordt rond 7 uur in de avond op de vrijdagavond verzameld bij Beek. De passagiers zijn dan al van een door hen opgegeven opstapplek gehaald. Dat betekent dat de reis vaak al veel eerder begint. De eerste opstap kan al rond 3 uur in de middag liggen. Wie dat wil kan bij De Jong Intra overigens ook naar Beek komen en daar de auto parkeren tegen een vergoeding per avond. Rond 8 uur in de avond wordt de reis dan gestart op weg naar de wintersportbestemming. Het streven is dan om de volgende dag tussen 7 en 10 uur in de ochtend op de plek van de bestemming te zijn.
Passagiers brengen dus de nacht door in de bus. Wie gemakkelijk slaapt in een bus heeft het eenvoudig, maar in de bussen staat vanzelfsprekend geen bed klaar waarin iemand heel comfortabel ligt. Hoewel er in de nacht wordt gereden en de kans op files dus klein lijkt, kan het toch nog voorkomen dat er door onvoorziene omstandigheden een kink in de kabel komt. Omdat de chauffeurs zich aan het rijtijdenbesluit te houden hebben, besluit een maatschappij soms ook dat mensen vanaf een andere plek met een taxi of busjes verder worden gebracht. Chauffeurs die de passagiers namelijk naar een bestemming brengen, gaan vaak diezelfde avond weer op route om de terugkerende groep terug te brengen naar Nederland en moeten wel een minimaal aantal uren rust krijgen.
Onderweg
De reis naar Oostenrijk gaat altijd via Duitsland. Vaak wordt er een aantal stops ingelast zodat mensen bij een tankstation iets kunnen eten of naar het toilet kunnen gaan. In de bussen zit ook een toilet, maar veel mensen vinden het toch fijner om naar een normaal toilet te gaan. In de meeste bussen is ook een soort catering aan boord. Er kan dan koffie, thee, frisdrank en soms wat snacks besteld worden. Tegen betaling uiteraard.
Licht uit
In de bussen kunnen mensen op hun reis een boek lezen, soms een filmpje kijken of een centraal scherm of zich gewoon wat vermaken met een eigen filmpje op de mobiel. In de nacht gaan wel de lampen uit, zodat mensen die dat willen kunnen gaan slapen. Dat er in een bus gevuld met veel verschillende mensen ook zo nu en dan iemand snurkt of in zichzelf praat, moge duidelijk zijn.
Reispapieren
Hoewel Duitsland en Oostenrijk in de Europese Unie liggen en er niet meer stelselmatig wordt gecontroleerd op paspoorten, kan het wel voorkomen dat douane of politie een check doet. Vanzelfsprekend is iedere passagier verplicht om een reisdocument bij zich te hebben.
In Oostenrijk
Is de grens met Oostenrijk eenmaal gepasseerd, dan worden de passagiers vanzelfsprekend allemaal op de plek van hun bestemming uit de bus gelaten. Mayrhofen ligt op het einde van de route. Daarom worden eerst andere wintersportplaatsen als Westendorf, Kirchberg, Zell am Ziller, Gerlos, Königsleiten en Pertisau en Maurach aangedaan. Dat betekent voor die gasten wel dat zij al vrij vroeg in een plaats zijn waar ze hun hotel nog niet in kunnen. Het is in Oostenrijk namelijk normaal dat de inchecktijd pas om 16.00 uur is. Veel hotels bieden ter overbrugging wel de mogelijkheid om te ontbijten of om in ieder geval gebruik te maken van de accommodaties binnen. Omdat Mayrhofen aan het einde van de route ligt, arriveren de gasten daar vaak rond 10 of 11 uur in de ochtend. Maar ook dat is weer afhankelijk van hoe het verkeer onderweg is geweest.
De Penkenbahn en de Ahornbahn
In Mayrhofen heeft de wintersporter de mogelijkheid om met maar liefst 2 gondels naar de skigebieden boven op de bergen te reizen. Dit zijn de Penkenbahn en de Ahornbahn. De Penkenbahn vervoert continue passagiers naar boven in gondels waar mensen kunnen zitten. De Ahornbahn heeft gondels waar 160 mensen tegelijk in kunnen staan. Wie een skipas koopt kan daarmee zowel met de Ahornbahn als de Penkenbahn naar boven. Zo´n skipas is overigens niet goedkoop en kostte in 2020 per dag per persoon 55,50 euro. Die is dan wel geldig vanaf 8 uur in de ochtend. Wie later komt, krijgt korting. 1 dag vanaf 14.00 uur kost 30,50 per persoon. Wie een skipas koopt voor meerdere dagen is goedkoper uit. Voor 7 dagen kostte de Superskipass van het Zillertall 302,50 euro. Mensen die wel de bergen op willen om te wandelen, maar die niet gaan skiën, kunnen ook een goedkopere wandelpas kopen. Die kostte in 2020 per persoon 21,50 euro. Vijf keer op en neer de bergen kostte voor iemand die niet op de latten staat 96,50 euro.
Wie nog nooit in een gondel is geweest een tip: Doe het pasje in je linkerjaszak of in je linkermouw. De apparaten scannen ze dan zonder dat je hem steeds tevoorschijn hoeft te halen. Je moet namelijk eerst door een poortje om bij de gondels te komen. Bij de Penkenbahn stap je vervolgens in de eerstvolgende gondel die voorbij komt. Dat is soms dringen geblazen, want iedereen wil naar boven of naar beneden. Op het einde van de dag is het op de berg namelijk ook vaak wel erg dringen geblazen om weer in het dal te komen. De laatste gondel vertrekt daar namelijk om 17.00 uur. Bij de Ahornbahn is het vaak ook erg druk. De 160 mensen die in de gondel kunnen, worden er ook echt ingepropt. De Ahornbahn heeft overigens nog echt een ´chauffeur´ mee op de rit.