InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Vijf sneeuwzekere skigebieden in Duitsland

Vijf sneeuwzekere skigebieden in Duitsland

Vijf sneeuwzekere skigebieden in Duitsland Veel wintersportliefhebbers denken bij skiën en snowboarden vaak aan Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland, maar niet aan Duitsland. Toch vind je in dit laatste land verschillende sneeuwzekere grote en kleine skigebieden. Deze sneeuwzekere wintersportplaatsen liggen voornamelijk aan de rand van de Alpen maar ook in het Ertsgebergte en het Beierse Woud. Voordeel van de skigebieden in Duitsland is dat ze over het algemeen iets dichter bij huis zijn en net zo sneeuwzeker. Wat zijn de sneeuwzekere skigebieden?

Sneeuwzekere skigebieden in Duitsland

Duitsland is een prima bestemming voor een sneeuwzekere wintersport. Door het hele land vind je verschillende skigebieden voor zowel beginners als gevorderden. Meerdere gebieden in dit buurland hebben naast skiën ook genoeg andere faciliteiten voor een wintervakantie.

Skigebied Oberwiesenthal

Het Oberwiesenthal ligt in het oosten van Duitsland op ongeveer 747 kilometer rijden vanaf Utrecht. Hier vind je meer dan 18 kilometer aan pistes. Het skigebied ligt op een hoogte van 900 meter tot 1215 meter. Liefhebbers van langlaufen kunnen terecht op meer dan 75 kilometer aan loipes. Daarnaast is er nog twintig kilometer aan geruimde wandelpaden aanwezig in de winter. Het skigebied is zeer sneeuwzeker, ook vanwege de oostelijke ligging in Duitsland. Dankzij de hoge sneeuwzekerheid is het skigebied gemiddeld 140 dagen geopen voor wintersport.

Sankt Englmar skiën in het Beierse Woud

Het skigebied van Sankt Englmar heeft twaalf kilometer aan pistes voor beginners en gevorderden. Het gebied is niet groot maar daardoor prima geschikt voor beginners en families. Ondanks de kleinschaligheid van het gebied zijn er wel een funpark en halfpipe aanwezig. Rondom het skigebied zijn meer dan 100 kilometer aan langlaufloipes te vinden. Daarnaast is de omgeving van het Beierse woud prima geschikt voor een winterwandeling. Dankzij de oostelijke ligging en de hoogte van het skigebied is de sneeuwzekerheid hoog. Sankt Englmar ligt op ongeveer 800 kilometer rijden vanaf Utrecht.

Pfronten - Wintersport in de Allgäu

Het skigebied van Pfronten ligt in Zuid-Duitsland op ongeveer 780 kilometer rijden vanaf Utrecht. Rondom Pfronten liggen op korte rijafstand enkele skigebieden. Het skigebied Breitenberg ligt op een hoogte van 1200 tot 1670 meter en heeft 17 kilometer aan (voornamelijk rode) pistes. Skicentrum Pfronten-Steinach is het tweede gebied en ligt op een hoogte van 850 tot 1250 meter. Het gebied heeft ongeveer 8 kilometer aan pistes in verschillende moeilijkheidsgraden. Dit gebied is prima geschikt voor families vanwege de kleinschaligheid. Het derde skigebied, Alpspitzbahn, ligt in Nesselwang en heeft acht kilometer aan pistes. De hoogte van het gebied ligt tussen de 900 en 1500 meter. De hoogte van de skigebieden en de aanwezigheid van sneeuwkanonnen maken Pfronten tot een sneeuwzeker skigebied. Vanwege de grootte is dit gebied ook prima geschikt voor families.

De gondel op de Nebelhorn / Bron: GerdmeissnerDe gondel op de Nebelhorn / Bron: Gerdmeissner

Oberstdorf - Skigebieden op de grens met Oostenrijk

Oberstdorf bekend van de jaarlijkse Vierschanzentournee heeft ook een prima en sneeuwzeker skigebied. Het dorp ligt in het zuiden van Duitsland in de Allgäuer Alpen. Het wintersportgebied is jaarlijks 120 dagen geopend. Op de Nebelhorn vind je meer dan dertien kilometer aan pistes. De langst besneeuwde afdaling van Duitsland is ook in dit gebied (zeven kilometer). De pistes liggen op een hoogte tussen 828 en 224 meter. Iets verderop op vind je ook de skigebieden van het Kleinwalsertal en van de Fellhorn Kanzelwand. Deze gebieden zorgen ervoor dat in de omgeving van Oberstdorf meer dan 100 kilometer aan pistes te vinden zijn.

Skigebied Bad Hindelang - Oberjoch

In het zuiden van Duitsland tegen de Alpen aan vind je het skigebied Bad Hindelang - Oberjoch. Het skigebied heeft meer dan 30 kilometers pistes voor beginners en gevorderden. De hoogte van het skigebied ligt tussen 850 en 1559 meter. Dankzij de sneeuwkanonnen is het gebied sneeuwzeker. Daarnaast zijn er meer dan 90 kilometer aan langlaufloipes in de omgeving te vinden.
Vanaf Utrecht ligt het skigebied op ongeveer 800 kilometer rijden.

Sneeuwzeker op wintersport in Duitsland

In Duitsland zijn voldoende sneeuwzekere skigebieden te vinden waar beginners en gevorderden prima uit de voeten kunnen. Groot voordeel is dat de meeste skigebieden in Duitsland dichterbij Nederland liggen dan de plekken in Oostenrijk of Frankrijk. Ook de omgeving is erg afwisselend van deze gebieden in het Beierse Woud, Ertsgebergte en de Alpen.
© 2018 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vijf goede en sneeuwzekere skigebieden in ZwedenVijf goede en sneeuwzekere skigebieden in ZwedenWintersport in Zweden gaat er relaxed aan toe. Hier geen wachtrijen voor de lift of overvolle pistes maar ruime skigebie…
Vier sneeuwzekere skigebieden in maart - OostenrijkVier sneeuwzekere skigebieden in maart - OostenrijkJe wilt nog even op wintersport maar het is alweer maart. Langzaam krijgt de zon meer kracht en begint ook de temperatuu…
Zes sneeuwzekere skigebieden in november - OostenrijkZes sneeuwzekere skigebieden in november - OostenrijkNovember is voor veel mensen nog een echte herfstmaand. Toch heeft deze herfstmaand voor de liefhebber van wintersport v…
Voorwaarden voor een sneeuwzeker skigebiedVoorwaarden voor een sneeuwzeker skigebiedEen sneeuwzeker skigebied dat is voor de meeste wintersporters belangrijk aspect van de vakantie. De meeste wintersporte…
Montafon skigebied in Oostenrijk - Sneeuwzeker wintersportenMontafon skigebied in Oostenrijk - Sneeuwzeker wintersportenHet skigebied van Montafon in Oostenrijk is bij veel Nederlanders nog relatief onbekend als het om wintersport gaat. Toc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Saipano, Pixabay
  • https://www.pfronten.de/aktiv/wintersport/skifahren/
  • https://nl.bergfex.com/oberjoch-bad-hindelang/
  • http://www.oberwiesenthal.de/winter/aktiv-im-schnee/
  • Afbeelding bron 1: Gerdmeissner (https://pixabay.com/nl/de-nebelhorn-panorama-gondel-1183182/)

Reageer op het artikel "Vijf sneeuwzekere skigebieden in Duitsland"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 20-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!