Landgoed de Slotplaats: oase in de Friese Wouden

Landgoed de Slotplaats: oase in de Friese Wouden Friesland is heel wat meer dan alleen meren, weilanden en terpen. Reis bijvoorbeeld eens af naar het zuidoosten, waar de Friese Wouden de overgang vormen naar bosrijk Drenthe. Op landgoed de Slotplaats tref je zowel oud bos aan als een aangelegd slotpark. Én een charmant theehuis met geurig gebak uit eigen keuken. Vroeger werd het zuidoosten van Friesland slechts bezocht door reizigers tussen de Friese steden, Drenthe en Groningen. De enige doorgaande weg van toen, de Beakendyk, loopt door landgoed De Slotplaats bij Bakkeveen. Het is een markante weg met kolossale oude beuken. De dikste ervan is zo omvangrijk dat je twaalf passen nodig hebt om er omheen te lopen.

Turfcultuur

Landgoed de Slotplaats is bijna 3,5 eeuw oud en werd gesticht door grietman Douwe van Aylva. Hij legde een vaart naar Bakkeveen aan en kon via de vaart zijn veengebied droogleggen en turf afvoeren. In 1668 liet hij een buitenhuis bouwen en een ‘slotplaets’ aanleggen met tuinen, bossen en singels. Het buitenhuis heette het Blauwhuis, vanwege het blauwe pannendak. Het was bedoeld als zomerverblijf, maar werd al snel permanent bewoond. Het gebouw is in 1838 afgebroken. Alleen de slotboerderij, uit 1818, staat er nu nog.

Oude luister

Natuurmonumenten kocht het landgoed in 1997 aan met speciale donaties van haar leden. Sindsdien wordt hard gewerkt aan het herstel in oude luister. Het destijds aangelegde productiebos, met fijnspar, Douglas en Japanse lariks, wordt teruggebracht tot een natuurlijker loofbos met vennen en vochtige laagtes. De grondwaterstand is verhoogd om kwetsbare vegetatie te behagen. Er zijn vlonderpaden aangelegd. Het natuurlijker bos heeft veel aantrekkingskracht op planten en dieren. Er worden reeën gesignaleerd en ook roofvogels als buizerd en havik voelen zich hier thuis. In de majestueuze beuken leeft de dwergvleermuis.

Theehuis

Rondom de voormalige slotboerderij, nu het theehuis, geeft Natuurmonumenten juist de cultuurhistorie voorrang en worden parkbos en tuin hersteld. Zo zijn er enkele lanen en restanten van een sterrenbos en is er vanaf de boerderij een zichtlijn die precies naar de Martinitoren in Groningen wijst.

Het theehuis is een sfeervolle plek om te verpozen. Met mooi weer zit je lekker op het terras, 's winters is binnen de open haard aan. De menukaart is niet uitgebreid, maar het aanbod is zo lekker dat de keuze niet zwaar zal vallen. Er zijn appeltaart, muffins en scones uit eigen keuken. Koffie en thee gaan niet per kopje, maar per hele pot. En heb je geen zin in zoetigheid, dan zijn er ook broodjes en soep te bestellen. De echte zoetekauw kan 'alles' nemen en genieten van een Engelse afternoon- of high tea.

Wandelen

Natuurmonumenten heeft een wandeling uitgezet van 7 kilometer. Deze start op de parkeerplaats bij het theehuis en wordt gemarkeerd met geel-blauwe paaltjes. Draag tijdens het wandelen stevige schoenen of laarzen. Het gebied kan flink nat zijn.

  • Praktisch

  • Foarwurkerwei 3
  • 9243 JZ Bakkeveen
  • 0516 – 54 13 33
  • website
  • Theehuis open: woensdag-zondag 10-17 uur
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Landgoed de Slotplaats: oase in de Friese Wouden"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: Januari 2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!