InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Op vakantie naar de Friese Wouden

Op vakantie naar de Friese Wouden

Het zuidoosten van de Nederlandse provincie Friesland is een gebied dat rijk is aan natuurschoon. Grote stukken zijn onontgonnen en er is veel bos en heide, verder naar het noorden zijn er traditionele houtwallen te vinden. Enkele belangrijke plaatsen zijn Heerenveen, Drachten, Wolvega, Oosterwolde, Noordwolde, Gorredijk en Appelscha. De bewoners noemt men wâldpiken. Dit gebied wordt in Friesland ook wel de Zuidoosthoek genoemd en vormt het zuidelijk deel van 'De Friese Wouden' (of Zevenwolden). In tegenstelling tot noord- en westfriesland bestaat de bodem vooral uit zandgronden. Vroeger was de bodem van veen, maar nadat het veen als brandstof werd afgegraven bleef er zandgrond over. In dit gebied ligt een bekend nationaal park, het Drents-Friese Wold.

Het uitgestrekte gebied doet bijna on-Nederlands aan, er zijn weinig wegen en bebouwing, kleinschalige boerderijtjes, heide, bos en zandgronden een soort duin-landschap. Het is er gemakkelijk om je in dit gebied in de 19e eeuw te wanen.

Bereikbaarheid

De Zuidoosthoek van Friesland is met de auto goed bereikbaar. De belangrijkste snelwegen die langs zuidoost Friesland lopen zijn de A7 (vanuit Noord-Holland) en de A32 en A28 (vanuit Zwolle/Meppel). De centrale plaatsen in de Zuidoosthoek (Oosterwolde en Appelscha) zijn te bereiken vanuit Wolvega (via A32), Drachten (A7) en Beilen, ten zuiden van Assen (A28). Tussen Drachten en Beilen loopt een provinciale weg dwars door zuidoost Friesland (N381), aan deze weg liggen ook Oosterwolde en Appelsga. Het gebied is met het openbaar vervoer minder goed te bereiken, er rijden geen treinen, alleen bussen o.a. vanuit Drachten, Wolvega, Heerenveen, Assen en Beilen.

Wat is er te doen?

De Kuider/Tjonger met sluis / Bron: Udo Ockema / Wikimedia CommonsDe Kuider/Tjonger met sluis / Bron: Udo Ockema / Wikimedia Commons
De uitgestrekte bossen, heidevelden en zandgronden zijn ideaal voor mensen die van rust en natuur houden. De omgeving is zeer geschikt voor lange wandel- en fietstochten door dit natuurgebied. Er zijn veel campings in de bossen, mensen die van meer luxe en comfort houden kunnen ook terecht in een hotel, bijvoorbeeld in Oosterwolde, Heerenveen, Drachten of Appelscha. In de meeste plaatsen zijn fietsen te huur voor toeristen, maar men kan natuurlijk ook de eigen fiets meenemen. Ook in het mogelijk om boten te huren. Ook al staat de Friese Zuidoosthoek niet bekend om de watersport, er zijn wel enige vaarten en kanalen die druk bevaren worden. De belangrijkste zijn: de rivier de Kuinder of Tjonger, de Opsterlandse Compagnonsvaart en de Nieuwe vaart (bij Gorredijk).
De maximale diepgang is 1.10 meter. Door vaste bruggen in het traject is de maximale hoogte 3.70 meter. Via de Opsterlandse Compagnonsvaart kan ook de Drentse Hoofdvaart bereikt worden. Indien men kiest om met de boot de Friese Zuidoosthoek te verkennen moet men wel rekening houden dat er hier en daar sluizen zijn om het niveauverschil te overbruggen. Met name de Opsterlandse Compagnonsvaart gaat dwars door de dorpen en natuurgebieden heen en vanaf het water wordt een prachtig uitzicht geboden. In de dorpen zijn gezellige terrasjes waar men even aan kan meren en lekker wat eten en/of drinken.

Drents-Friese Wold
Het Drents-Friese Wold is een nationaal park wat, de naam zegt het al, deels in Friesland en deels in Drenthe ligt. De oppervlakte is 61 km2 en het bestaat voor het grootste gedeelte uit bos en heide, ook zijn er zandvlaktes.

In het hele park is een uitgebreid stelsel van geasfalteerde fietspaden aangelegd. Veel toeristen komen er dan ook om te fietsen. Ook zijn er aparte routes voor mountainbikers. Veel informatie over dit Nationale Park kan men vinden in het bezoekerscentrum in Appelscha of in het informatiecentrum van Diever (Drenthe)
© 2008 - 2017 Lodomerie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Op vakantie naar de Friese Wouden"

Infoteur: Lodomerie
Laatste update: 07-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!