InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Pelgrimspad: van volksgeloof tot devotie

Pelgrimspad: van volksgeloof tot devotie

Pelgrimspad: van volksgeloof tot devotie Het Nederlandse Pelgrimspad: een mooie natuurroute langs uitingen van oud volksgeloof en levende devotie. Onderweg beleef je iets van het middeleeuwse pelgrimsgevoel: lange dagmarsen met slechts af en toe een pleisterplaats. En heb je de smaak te pakken, dan kun je op de finish in Visé meteen doorlopen op een van de vele Sint Jacobsroutes naar het Spaanse Santiago de Compostela. Veel Nederlanders ontdekken het plezier van wandelen over lange afstanden via het bekende Pieterpad, van Pieterburen naar de Sint Pietersberg. Kenmerk van dit pad is dat het is opgedeeld in overzichtelijke dagetappes, met aan het begin en eind aansluiting op openbaar vervoer en de mogelijkheid om ergens te eten en te overnachten.

Charme en avontuur

De meeste LAW-routes zijn wat minder gebruiksvriendelijk en dat geldt zeker voor het Pelgrimspad in Noord- en Zuid-Holland, Brabant en Limburg. Je moet heel wat meer puzzelen, afwijken van de route en langere dagen maken om deze tocht in dagetappes te kunnen opdelen. Tegelijk is dat ook de charme van het Pelgrimspad. Je wandelt door ongerepte natuur en over eeuwenoude paden van kerk- en bedevaartgangers. En je hoeft minder dan op het Pieterpad je weg te zoeken door moderne bebouwde kommen.

Pelgrimsgevoel

Het Pelgrimspad geeft je het echte pelgrimsgevoel van avontuurlijk onderweg zijn. Het is dan ook een uitstekende route om je voor te bereiden op een eventuele internationale pelgrimstocht, naar Santiago of naar Rome bijvoorbeeld. Want in het buitenland is alles uiteraard nog ongerepter en dunner bevolkt dan in Nederland!

Historische plaatsen

Het Pelgrimspad voert in twee delen van Amsterdam naar Den Bosch en van daaruit naar het Belgische Visé, over in totaal 466 km. Onderweg passeer je uiteraard veel kerken, kapellen en wegkruisen, bedevaartsoorden en interessante historische plaatsen. Zoals de eeuwenoude stad Gorinchem, waar het religieus geweld van de Tachtigjarige Oorlog een aantal Hollandse martelaars tot gevolg had. Of in Limburg het Stift Thorn, waar adellijke dames vroeger in prachtige witte huizen een devoot leven leidden.

Kapel tot slot

Vanaf de Nederlands-Belgische grens tussen Mesch en Moelingen kun je doorlopen tot het bedevaartsoord Visé. Pelgrims brengen al sinds de 17de eeuw in Visé een bezoek aan de Loretokapel, net buiten de oude stad aan de weg naar Dalhem. De kapel is een van de vele kapellen gewijd aan Onze Lieve Vrouwe van Loreto. Over het ontstaan van de wijdverbreide Europese Loreto-verering bestaat een legende, die doet geloven dat de eenvoudige woning van Maria en Jozef in Nazareth door goddelijk ingrijpen overwaaide naar Italië.

Goddelijk ingrijpen

Dat 'wonder' gebeurde aan het eind van de 13de eeuw. De kruisvaarders, die veel relikwieën meebrachten uit het Heilige Land, werden in 1291 definitief verdreven. Ze betreurden het enorm dat zij het kostbare, niet te vervoeren huis van Jezus’ ouders moesten achterlaten in Palestina en blootstellen aan ontheiliging door moslims. Dankzij goddelijk ingrijpen tilde een leger van engelen het huis op en bracht het over naar Europa, waar het terecht kwam in Loreto, vlakbij Ancona in Italië. Vanaf toen werd deze plek een belangrijk bedevaartsoord en vele kloosterbroeders in de rest van Europa bouwden in hun omgeving ook een kapel ter ere van deze inspirerende gebeurtenis. De Loretokapel in Visé is doorgaans open voor bezoek.

Praktische informatie

Stichting Wandelplatform-LAW
Postbus 846
3800 AV Amersfoort
033 – 465 36 60
Wandelnet
prijs boek: € 16,90 (per deel)

Praktische weetjes

  • De boekjes met de routebeschrijving en achtergrondinformatie zijn goed verkrijgbaar in de boekhandel of te bestellen via de website van Stichting LAW.
  • Langs het zuidelijk deel van het Pelgrimspad kun je uitrusten en andere wandelaars ontmoeten in acht erkende pleisterplaatsen. Hier is ook een stempel verkrijgbaar voor achterin je routeboek.

Lees verder

© 2009 - 2017 Tinekez, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pelgrimspad: van volksgeloof tot devotie"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 28-01-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Pelgrimstochten
Schrijf mee!