InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Madrid, ook leuk voor een winter citytrip

Madrid, ook leuk voor een winter citytrip

Madrid is ook in de winter een uitstekende bestemming voor een citytrip. In november en december kun je genieten van de kerstsfeer op de Plaza Mayor, terwijl je vaak 's middags toch ook nog op een terrasje kunt zitten. Wie wat meer tijd heeft kan de trein pakken naar één van de omliggende mooie steden, zoals bijvoorbeeld Toledo, Ávila en Salamanca.

Madrid

Tegenwoordig vlieg je al vanaf 79 naar Madrid vice versa. De KLM heeft regelmatig aanbiedingen. Een redelijk betaalbaar hotel zoeken is het gemakkelijkst via www.booking.com of via de website van KLM. Vanaf het vliegveld Barajas in Madrid is het maar zo'n twintig minuten reizen naar het centrum van de stad. Dat kan per metro, per bus of met een taxi. Een taxi kost een kleine 25 euro.

De Plaza Mayor is natuurlijk het kloppend hart van Madrid. Op dit mooie plein is het in november en december een vrolijke janboel. De in het midden opgestelde kraampjes van de kerstmarkt verkopen snuisterijen, waarbij de kitscherigheid van de spullen die je op een Duitse kerstmarkt aantreft, praktisch verbleekt. Er lopen venters rond met grote trossen kleurige ballonnen en stand-up comedians hebben zich vermomd, soms zelfs als beer of als blaffende hond. Er scharrelen wat bedelaars rond en helaas ook zakkenrollers. Rondom de Plaza Mayor zijn er allerlei straten met uitnodigende restaurantjes, vaak met terras op straat. Via één van de uitgangen van de Plaza Mayor kom je op het gezellige Plaza San Miguel, waar als eerste een mercado in het oog springt. Nader onderzoek leert dat deze mercado voornamelijk is bedoeld voor verfijnde lekkerbekken. Hier koop je uitgelezen etenswaren en wijnen. Ter plekke kun je ook het een en ander nuttigen, zoals een glaasje bijzondere champagne voor 22 per glas. Van de Plaza Mayor kun je naar de Puerta del Sol wandelen, waar een levensgrote kerstboom staat opgesteld en waar je regelmatig rijen mensen ziet staan voor één van de loketten van de Lotería de Navidad. Via één van de zijstraten kom je op de levendige Gran Via. Je zou het misschien niet verwachten op deze locatie, maar hier staan vanaf de vroege avond allerlei hoertjes openlijk opgesteld zonder dat de alom tegenwoordige politie er iets aan doet.

Wie nooit eerder in Madrid was, kan het beste een busticket kopen voor de City Tour met de hop-on-hop-off bus. Tickets kunnen o.a. worden gekocht op de Gran Via, waar ook verschillende opstapplaatsen zijn. De bus heeft twee routes; route 1 gaat langs alle belangrijke attracties van de stad, terwijl route 2 meer door wat buitenwijken voert en o.a. langs het voetbalstadion komt.
Een paar highlights van route 1 zijn natuurlijk het Palacio Real, de Cathedral de la Almudena en het Museo del Prado. Een ander interessant museum is het Museo Thyssen, waar tot 22 januari 2012 nog de expositie "Arquitecturas Pintadas" te zien is, welke expositie een vervolg heeft in de Fundación Caja Madrid.

Toledo

Madrid heeft twee treinstations. Om naar Toledo te reizen moet je vanaf Atocha vertrekken. Hier krijg je naar aanleiding van de verschrikkelijke aanslag van jaren geleden te maken met beveiligingsmaatregelen, die mij echter verre van afdoende lijken. Je moet weliswaar je bagage laten scannen, maar verder kun je gewoon je dikke jas aanhouden en zo doorlopen zonder verder gecontroleerd te worden.

Naar Toledo is het maar een half uur treinen. Als je in het weekend naar Toledo gaat, ben je niet de enige. Het is een geliefd uitstapje voor vele Spanjaarden, maar bijvoorbeeld arriveren er ook busladingen Japanners. Deze laatste groepering moet vaak in drie kwartier of een half uur de stad verkennen, terwijl Toledo zoveel te bieden heeft dat je er best een paar dagen zou kunnen doorbrengen. Vanaf het treinstation kun je de bus nemen naar het Alcázar, een fort uit de 10e eeuw, vlakbij de Plaza Zocodover. Het was ooit de bedoeling dat de Plaza Zocodover de allure zou krijgen van een Castiliaanse Plaza Mayor, maar dit verlangen werd door kerkelijke belanghebbenden getorpedeerd. Niettemin is het een gezellig, zij het qua architectuur wat rommelig plein geworden met een beetje een dorpse uitstraling. Vanaf dit plein zijn alle bezienswaardigheden van het oude Toledo gemakkelijk te voet te bereiken.

Toledo bevindt zich in de provincie Castilla-La Mancha en dat betekent dat de heerlijke dwaze ridderfiguur Don Quijote de la Mancha (zie foto en zie ook mijn artikel "Don Quichot: vechten tegen windmolens") ruimschoots als mascotte vertegenwoordigd is. In Toledo moet je ook zijn om een mooi zwaard te kopen. Vanaf ongeveer 150 heb je al een mooie. Of ga voor de mazapan, de plaatselijke lekkernij die een soort marsepein is. Op je route door de stad kom je talloze winkels tegen die in deze waren handelen.
Een ander handelsmerk van Toledo is de beroemde schilder El Greco. Van deze Griekse schilder (geboren in 1541 op Kreta), die eigenlijk Domenikos Theotokopoulos heette, zijn zowel in het Museo Santa Cruz als in het Casa El Greco diverse werken te bewonderen. Overigens zijn deze musea gratis. Maar het imponerendste werk van El Greco is de schildering in de Iglesia de Santo Tomé, een muurschildering die de begrafenis van de graaf van Orgaz voorstelt. Hiervoor wordt wel een klein entreegeld gevraagd.
Verder is een bezoek aan de kathedraal van Toledo de moeite waard en aan diverse synagoges in het Joodse kwartier.

Salamanca

Om per trein naar Salamanca te gaan, moet je naar het andere station van Madrid, Chamartín. De trein naar Salamanca doet er 2,5 uur over en met deze trein kun je ook naar het veel dichterbij gelegen Ávila, eveneens een oude koningsstad.

Salamanca is een beroemde Universiteitsstad. Alle bezienswaardigheden liggen dicht bij elkaar in het oude centrum. Via booking.com kun je bijvoorbeeld tegen een zeer redelijke prijs een kamer boeken in het AC Palacio de San Estéban by Marriott, een vijfsterrenhotel in een gerenoveerd klooster. Als je een superior room boekt, heb je uitzicht op het oude kloostergedeelte dat nog in gebruik is en 's avonds feeëriek wordt verlicht. Net zoals de overige monumentale gebouwen; de Plaza Mayor, de Oude en de Nieuwe Kathedraal, de faculteiten van de Universiteit. Als je gedurende de siësta door deze stad wandelt, heerst er een serene rust, maar als 's avonds de terrasjes op de Plaza Mayor door studenten worden bevolkt, wordt het een levendige boel. Salamanca heeft ook nog een Romeinse brug als bezienswaardigheid en het Casa Unamuno, de voormalige woning van de Spaanse schrijver Unamuno. In het Nederlands vertaalde boeken van deze schrijver zijn te verkrijgen via MKW-uitgevers, zie ook mijn artikel "Tante Tula, Miguel de Unamuno".

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Madrid; stad om uit te gaan; TapasAl bijna 450 jaar is Madrid de hoofdstad van Spanje. De stad die zelf al heel veel ouder is, werd in 1561 door koning Fi…
Spaans leren in SpanjeSpanje en Spaans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er lijkt dan ook geen betere oplossing dan de taal Spaans te l…
Madrid; Plaza MayorDit plein worddt omzoomd door hoge gebouwen. Alhoewel het plein tot aan de 15e eeuw buiten de stadsmuren heeft gelegen,…
Het 'Santiago Bernabeú', kathedraal van het voetbalHet 'Santiago Bernabeú', kathedraal van het voetbalHet beroemde 'Santiago Bernabeú' stadion van Real Madrid, met een capaciteit voor 81.044 toeschouwers, wordt al meer dan…
Champions League 1992-2019 - erelijst en all time topscorersChampions League 1992-2019 - erelijst en all time topscorersDe Champions League is voor clubs wat het WK is voor landen, de hoogst haalbare voetbaltrofee. Sedert 1992 wordt het bel…
Bronnen en referenties
  • Lonely Planet

Reageer op het artikel "Madrid, ook leuk voor een winter citytrip"

Infoteur: Plato
Laatste update: 03-12-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Spanje
Schrijf mee!