InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Griekenland, vakantie op Halki

Griekenland, vakantie op Halki

Een klein eiland tussen Tilos en Rhodos is Halki, ook wel Chalki genoemd. Het heeft maar 300 inwoners en gedurende het toeristenseizoen wordt het inwonersaantal bijna verdubbeld. Het eiland heeft een aantal leuke bezienswaardigheden, maar verder is het een eiland met waar de rustzoeker zich prima vermaakt.

Algemeen

Ten zuiden van Tilos en ten westen van Rhodos ligt het eiland Halki. Het heeft een oppervlakte van 28 km², een kustlijn van 34 km en ongeveer 300 inwoners. Het eiland wordt ook wel Chalki genoemd. Het is een rustig eiland voor een rustzoekende toerist.

Geschiedenis

Volgens de archeologen is het eiland Halki al heel lang geleden voor het eerst bewoond. Dit kan bewezen worden door de oude munten die gevonden zijn. Deze hebben mede aangetoond, dat het eiland tussen 1000 en 500 v.Chr. een enorme bloeitijd heeft gekend.

Halki, ooit verenigd met Rhodos, was al betrokken bij de oorlog van 412 v.Chr. Het heeft, net als zoveel andere Griekse eilanden, veel bezetters gekend:
  • In de 7e eeuw, de Arabieren
  • In 1204 komen de Venetianen, die de Middeleeuwse forten hebben gebouwd.
  • In 1523 wordt de macht overgenomen door de Turken
  • In 1821 werd tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog de Turken verdreven.
  • In 1948 sluit Halki zich aan bij het verenigd Italië

Halki was ooit beroemd om het koper dat op het eiland gedolven werd.

Halki

Het grootste deel van het eiland bestaat uit heuvels, is droog en bijna helemaal onvruchtbaar. Het (drink) water wordt door middel van vrachtboten aangevoerd, vanuit Rhodos. Halki is in het bezit van mooie zandstranden en een kristalheldere zee. De hoofdstad, is tevens de haven, van het eiland heet Nimporio (soms wordt het ook wel Chalki genoemd). Daarnaast is er nog één plaats waar mensen wonen en dat is Chora.

Chora is te vinden achter de beboste heuvels. Dit was een plaats waar de inwoners zich konden verschuilen voor de piraten.

Het is bekend dat er ooit circa 8.000 mensen op het eiland gewoond hebben, velen hadden werk in de sponsvisserij. De huidige populatie komt niet boven de 300, behalve in het hoogseizoen, want dan is er slaapplaats voor ongeveer 200 mensen. Hun grootste bron van inkomsten is de visserij en veeteelt.

Enkele bezienswaardigheden

  • De kathedraal van Agios Nikolaos, met de grootste klokkentoren uit de hele Dodecanese. Het heeft een prachtige moziëke binnenhof van zwarte en witte kiezels (een Choklakia mozaïek) en prachtige muurschilderingen.

  • Het oude dorp Palio Chorio. Op de top van de heuvel zijn de antieke akropolis met zijn witte muren en het Venetiaans fort (uit de 13e eeuw en gebouwd door st. John) te zien. Het dorp, de oude hoofdstad van het eiland, is echter verlaten omdat de voormalige inwoners bang waren voor piraten.

  • In de buurt van de haven staat op een heuvel een eenvoudige kerk, bij de haven staat een kerk dat als een waar kunstwerk wordt beschouwd.

  • Het raadhuis, in de 19e eeuw gebouwd in een neoklassieke stijl.

  • De 19e eeuwse Panagia Protome kerk, één van de oudste kerken van het eiland, staat in Chorio. Onderzoekers beweren dat de kerk oorspronkelijk gebouwd is als basiliek, en er zijn bewijzen dat de kerk in 1052 een renovatie heeft ondergaan. Ook in de 16e en 17e eeuw zijn er reparatie´s aan de kerk uitgevoerd. De door de Christelijke Orthodoxe gemeenschap gebruikte kerk heeft van binnen Byzantijnse fresco´s.

  • Stranden als Yialos, Ftenegia, Kania, Pondamos en Trahia.

Griekse woorden

Tenslotte nog enkele Griekse woorden om het verblijf nog aangenamer te maken:
Nederlands:Grieks:
JaNe
NeeOkhee
Tot ziensAdeeo
Hoeveel kost hetPoso kanee
Gerelateerde artikelen
Zakynthos, een perfect vakantie-eilandZakynthos, een perfect vakantie-eilandZakynthos is een eiland van Griekenland, u beleefd hier ook echt de Griekse sfeer en gastvrijheid. Het is in de zomer al…
Griekenland, vakantie op KarpathosEen eiland met één van de mooiste stranden van Zuid Europa is Karpathos. Een eiland waar een rustige vakantie gevierd ka…
Waarom Gran Canaria?Ieder jaar is het weer lastig om te bedenken waar je naartoe moet op vakantie. U wilt een lekkere zon vakantie in een le…
Bedum, dorp in GroningenDe gemeente Bedum ligt zo'n 10 kilometer ten noorden van de gemeente Groningen. Het dorp ligt aan de spoorlijn Groningen…
De mooiste stranden van GriekenlandDe mooiste stranden van GriekenlandElk jaar vieren ongeveer een half miljoen Nederlanders hun vakantie in Griekenland. Het de hoge temperaturen en de relat…

Reageer op het artikel "Griekenland, vakantie op Halki"

Infoteur: Storm
Laatste update: 27-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!