InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Santiago de Chile

Santiago de Chile

Santiago de Chile Santiago de Chile is de hoofdstad van Chili en is met meer dan vier miljoen inwoners één van de grootste Zuid-Amerikaanse steden. Het centrum is relatief klein, maar wordt omring door 31 comunas, die tesamen de Región Metropolitana vormen. Vanuit Santiago de Chile rijden bussen over de Pan America naar alle bestemmingen ten zuiden en ten noorden van de hoofdstad van het langgerekte Chili. Santiago is ook de uitvalsbasis voor een bezoek aan het mystieke Paaseiland.

Chili

Wie op de kaart kijkt van het Zuid-Amerikaanse continent, ziet dat Chili het profiel heeft van een "bonenstaak": lang en dun. Het Chileense land is zo'n 4300 km lang, maar nergens breder dan 200 km en met hoogtes tot wel 6000 meter. Dit brengt met zich mee dat er in Chili een grote diversiteit aan landschappen te vinden is. Een groot deel van Chili bestaat uit Nationale Parken.
De huidige grenzen van Chili zijn - na verovering en uitbreiding eerst door Spanje en later door de republiek zelf - tot stand gekomen aan het einde van de 19e eeuw; van de stad Arica in de noordelijke Atacama woestijn tot de archipel Tierra del Fuego in het zuiden. Ook Paaseiland (Isla de Pascua opf Rapa Nui) behoort tot Chileens territorium.
Na de dictatuur van Pinochet is het land sinds 1988 weer een democratie.

Santiago de Chile

Voor Europeanen is Santiago de Chile niet zo één, twee, drie een doelwit voor een stedentrip. Maar iedereen die door of in Chili reist komt wel een keer (of twee) in Santiago terecht en dan is het best leuk om even een pauze in te lassen alvorens weer een lange afstandsbus of een vliegtuig te pakken.
Santiago ligt aan de voet van de Andes. Het is er heel vaak mooi weer. Dat maakt het mogelijk om in de verte de besneeuwde toppen van de Andes te zien, ware het niet dat dit vrijwel nooit het geval is door de zware smog die er hangt. Het zware stadsverkeer is hieraan debet. Toch kun je op een afstand van nog geen drie kwartier in de sneeuw staan en desgewenst skieën. De dichtstbijzijnde skipiste El Colorado ligt zo'n 45 km ten oosten van de stad.

Voornaamste bezienswaardigheden in het centrum van Santiago de Chile

  • Palacio de la Moneda (1805) , presidentieel paleis
  • Mercado Central, een bijzonder smeedijzeren gebouw uit 1872, waar je niet alleen verse groenten, fruit en vis kunt kopen, maar waar rondom ook allerlei eettentjes liggen.
  • Plaza de Armas, het historische centrum van de stad, omgeven door het uit 1882 daterende postkantoor Correo Central, het Nationaal Historisch Museum uit 1804 in het Palacio de Real Audiencia, de Municipalidad de Santiago uit 1785 en de Cathedral Metropolitana uit 1745.
  • Het koloniale Casa Colorada, wat het Museo de Santiago herbergt.
  • Museo Chileno de Arte Precolombino, brengt 4500 jaar pre-Colombiaanse beschaving in beeld
  • Convento y Museo de San Francisco
  • Museo de Bellas Artes (vroeg 20ste eeuws)
  • Cerro Santa Lucia, een mooi park (oogt echter wat vervallen) met o.a. een Japanse tuin

Pablo Neruda / Barrio Bellavista

Van de beroemde Chileense dichter Pablo Neruda zijn er in Chili drie huizen te bezichtigen. Eén op Isla Negra, één in Valparaíso en één in Santiago zelf, in de Barrio Bellavista. Deze wijk met in pastelkleuren geschilderde huizen, is gesitueerd aan beide zijden van de schaduwrijke avenida Pío Nono en is vooral gedurende de weekeinden één van de levendigste wijken van Santiago.
Het huis van Pablo Neruda "La Chascona" ligt in een doodlopende straat vlakbij het stadspark Cerro San Cristóbal. Het huis is nu een museum en de Fundación Neruda verzorgt er de rondleiding. Het huis is alleen al in architectonisch opzicht interessant, maar Neruda was ook een groot verzamelaar en het huis staat dan ook vol met bijzondere objecten, zoals oude boegbeelden van schepen. Sommige kamers doen denken aan een kajuit. In één van de kamers hangt ook een schilderij van zijn vrouw Matilda, geschilderd door niemand minder dan Diego Ribeira. De gids vertelt dat Neruda van heel simpele komaf was en als kind nooit speelgoed kreeg, vandaar zijn verzamelwoede. Toen Neruda in dit huis woonde, omringde hij zich graag met andere schrijvers en kunstenaars en daardoor werd de wijk Bellavista ook een beetje een wijk van Bohémiens. Wie ook de andere huizen van Neruda wil bezichtigen, kan bij de Fundación een dagtour boeken naar Isla Negra en Valparaíso.

Valparaíso

Om in Valparaíso te geraken kun je ook zelf naar het busstation van Santiago gaan en een retourtje kopen. De rit naar Valparaíso duurt een kleine twee uur. Valparaíso mag je echt niet missen. Het is eigenlijk een stad in etages, gebouwd rondom de Bahía de Valparaíso. Je wilt niet weten hoe de stadsbussen er rondscheuren. Maar wat echt uniek is, zijn de houten liften (eigenlijk een soort railkabelbaantjes) verspreid over de stad, waarmee je naar een hoger of lager gelegen wijk kunt. Er zijn 15 van deze ascensores verspreid over de stad en ze zijn alle tussen 1883 en 1916 gebouwd.
Wie meer behoefte heeft aan een wat mondainer oord, kan eveneens per bus naar het iets noorderlijker gelegen Viña del Mar, één van de mooiste badplaatsen van Chili.

Paaseiland

Wie Paaseiland wil bezoeken, moet dit doen vanuit Santiago de Chile. De enige vliegmaatschappij die een paar keer per week op Rapa Nui vliegt is de Chileense maatschappij Lanchile. De vlucht duurt zo´n vijfenhalf uur. Vanwege de monopoly een relatief duur uitstapje. Voor actuele prijzen kijk op www.lanchile.com.
Eenmaal op het vliegveld aangekomen, op zo´n twintig minuten afstand van Hanga Roa, worden de toeristen opgewacht door de lokale hoteliers, pensionhouders en kamerverhuurders. Als je na enig onderhandelen je keuze hebt bepaald, krijg je volgens goed Polynesisch gebruik een bloemenslinger om je hals: Aloha! Vaak kun je bij de familie, waar je onderdak vindt een/hun auto huren. Aan verzekeringen doet men hier niet. Zo welkom op Paaseiland ben je als toerist overigens niet. Men wil het aantal toeristen drastisch inperken. Begrijpen doe je dat niet helemaal, want zo op het oog verdient menig Paaseilander zijn (paas)brood in deze branche. Maar welkom of niet, een bezoek aan Paaseiland is en blijft een boeiende en unieke ervaring. De geheimzinnige Moai blijven intrigeren.
Gerelateerde artikelen
Overzicht van alle landen van Zuid-AmerikaZuid-Amerika is een continent op het zuidelijk halfrond van de wereld. Het continent ligt tussen Midden-Amerika en Antar…
Chili, een langwerpig land aan de westkust van Zuid-AmerikaChili, een langwerpig land aan de westkust van Zuid-AmerikaChili ligt in Zuid-Amerika en grenst aan Bolivia, Peru en Argentinië. Ook grenst Chili aan de Grote Oceaan en het Andesg…
Goedkoop vliegen naar Argentinie of Chili met LAN AirlinesGoedkoop vliegen naar Argentinie of Chili met LAN AirlinesLAN Airlines is een Zuid Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die vluchten aanbied naar tal van bestemmingen in Zuid-Ameri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Santiago de Chile"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 07-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!