InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De legende van hoe de stad Madrid gesticht werd

De legende van hoe de stad Madrid gesticht werd

De legende van hoe de stad Madrid gesticht werd In één van de harten van de hoofdstad van Spanje, vlakbij het beroemde Prado museum, staat een grote fontein met daarin een beeld van een vrouw op een zegekar, getrokken door leeuwen. Dat is de ‘Plaza de Cibeles’, waar de aanhangers van Real Madrid de gewonnen bekers van hun team vieren. Maar wat doet de godin Cibeles in Madrid?

De legende

Volgens de legende was Bianor één van de overlevenden na de inname van de stad Troje door de Mycenen. Hij zocht in de haven een schip, die hem mee kon nemen, maar aangezien alle schepen al weg waren, besloot hij maar over land te gaan. Zo kwam hij via Griekenland terecht in de streek die nu Albanië is en stichtte hij daar een koninkrijk. Na zijn dood volgde zijn zoon Tiberis hem op.

Tiberis had twee zonen, Tiberis en Bianor. Om problemen rond de troonopvolging te voorkomen stuurde hij de tweede en de jongste –niet zonder hem van rijkdommen voorzien te hebben- het land uit. Een vrouw, Mantua, ontfermde zich over hem.

In Italië aangekomen stichtte de vrouwr de stad Manto, heden Mantova. Daar bleef Bianor totdat in een droom door de god Apollo werd geboden om verder te reizen, naar het land waar de zon ondergaat. Met de bijnaam ‘Ocno’, wat betekent ‘degene, die de betekenis van dromen kan zien’ ging hij op weg. Die reis duurde tien jaar.

Op een nacht had hij opnieuw een droom waarin Apollo zich manifesteerde en hem zei dat hij op die plaats een stad moest stichten en er zijn leven moest offeren. Op die plek woonden de zg. Carpetanen, een keltisch volk. Zij wachtten op een teken van de goden om een stad te stichtten. Ocno vertelden hen zijn droom en samen begonnen ze een stad te bouwen. Maar nadat die gebouwd was, begonnen de problemen. Sommigen waren voorstanders van Apollo, maar geloofden niet in hem. Opnieuw verscheen de god in een droom van Ocno en vertelde hem dat hij de stad moest wijden aan de godin Metragirta, ook geheten Cibeles. Zij was de godin van de aarde, dochter van Saturnus. Ook zei hij Ocno dat het moment daar was om zijn eigen leven te offeren.

Toen Ocno wakker werd vertelde hij zijn droom aan de mensen en gebood een diepe put te graven. Toen dat gedaan was ging hij daar zelf in liggen, waarna een grote steen eroverheen werd gelegd. Iedereen bad en zong totdat op een nacht een storm opstak vanuit het gebergte van Guadarrama, waaruit in een wolk de godin Cibeles naar beneden kwam en Ocno met zich meenam.

Na dat moment werd de stad naar de godin Metragirta genoemd. Later werd dat Magerit en nog later Madrid, wat betekent´de stad van de mensen zonder vaderland’.

De geschiedenis

Historisch gezien was er pass in Romeinse tijd sprake van verschillende ‘villae’ (herenhuizen). Later, in visigothische tijd moet er een basiliek gestaan hebben op de plaats waar nu de ‘Almudena´staat. Pas in in de negende eeuw echter werd door de Moorse emir Muhammed I (852-886) een stadsmuur gebouwd, waarvan nog steeds resten bestaan en die heeft gelopen rond waar nu het koninklijk paleis in Madrid staat. De functie van die muur was ter bescherming van de stad Toledo, beschouwd als de hoofdstad van het door de christenen te heroveren rijk.

De fortificatie in Moorse tijd heette Mayrit, later Magerit, wat betekent ´land van water´. In 932 was het een doelwit van koning Ramiro II de León. Rond 1085 werd het, onder Alfonso VI, uiteindelijk ingenomen door de christenen, waarna het pas in 1561, na een beslissing van Filips II de residentie werd van diens hof en daarmee de hoofdstad van het land.
© 2010 - 2017 Tjiw09, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Madrid; Plaza de CibelesAan het begin van de Paseo del Prado ligt het Plaza de Cibeles. Dit is één van de mooiste punten van Madrid, met veel ba…
Speelschema Real Madrid 2014-2015 (programma en selectie)Speelschema Real Madrid 2014-2015 (programma en selectie)Speelschema, programma en wedstrijdselectie van Real Madrid (Spanje) in het seizoen 2014-2015. De wedstrijden worden ges…
Primera Division 2014-2015 programmaAtlético Madrid werd in het seizoen 2013-2014 voor het eerst sinds 1995/1996 kampioen van Spanje. De Primera Division be…
El Clásico: dé voetbalwedstrijd van het jaarEl Clásico: dé voetbalwedstrijd van het jaarDe meest beladen wedstrijden van het jaar zijn die tussen FC Barcelona en Real Madrid. De onderlinge wedstrijden worden…
Speelschema Primera Division 2013-2014Speelschema Primera Division 2013-2014De eerste wedstrijden in de Primera Division worden op 17 augustus 2013 gespeeld en de laatste wedstrijden vinden plaats…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: QuartierLatin1968, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://es.wikipedia.org/wiki/Ocno_Bianor
  • http://es.wikipedia.org/wiki/Carpetania

Reageer op het artikel "De legende van hoe de stad Madrid gesticht werd"

Infoteur: Tjiw09
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!