InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Le Marais in Parijs

Le Marais in Parijs

Deze wijk is onlosmakelijk verbonden met de Franse Revolutie. In 1789 heeft Lodewijk XVI de situatie niet meer in de hand en op 14 juli 1789 wordt, aan de ‘rive droite’, de Bastille bestormd. De revolutionaire dynamiek is niet meer te stuiten. Dit betekent het einde van l’ ancien Régime. Na de revolutie wordt de wijk verwaarloosd en pas in de jaren 70 wordt de wijk herontdekt en opgeknapt. Le Marais is vandaag de dag een levendige wijk met pittoreske straatjes, passages en lommerrijke pleintjes.

Le Marais en de geschiedenis van Parijs.

Als u in deze wijk rondloopt, kunt u de vele, fraaie Hôtels bewonderen. Dit zijn herenhuizen uit de 17de eeuw, vaak opgetrokken in baksteen en natuursteen met prachtige arcades met in het midden vaak een tuin of park. In de Rue des Francs-Bourgeois, vlakbij het beeldschone Place des Vosges, is het Musée Carnavalet gevestigd. De 16e-eeuwse leeuwen bewaken de ingang. In deze voormalige woning van de briefschrijfster Madame de Sévigné wordt de geschiedenis van Parijs verteld. Vanaf het ontstaan van de stad tot 1789. U vindt hier volledig ingerichte kamers met meubels, schilderijen en afbeeldingen van vooraanstaande persoonlijkheden.
Victor Hugo / Bron: Etienne Carjat (1828 - 1906), Wikimedia Commons (Publiek domein)Victor Hugo / Bron: Etienne Carjat (1828 - 1906), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Le Marais en de schrijver Victor Hugo

Tijdens de Revolutie veranderde la Place Royale in la Place des Vosges. Dit plein is het oudste plein van Parijs, wordt door menigeen beschouwd als een van de mooiste pleinen in de wereld en is het toneel geweest van talloze historische gebeurtenissen. La Place des Vosges is volledig symmetrisch gebouwd. Rond de vredige tuin met fonteinen ziet u prachtige bogengallerijen en in het midden twee hogere gebouwen, Le Pavillon du Roi en Le Pavillon de la Reine. Onder deze arcades zijn tegenwoordig restaurants, galeries en winkels gevestigd. U kunt op nummer 6 Place des Vosges even naar binnengaan en een kijkje nemen in de wereld van de schrijver Victor Hugo (1802-1885). Van 1832 tot 1848 heeft de schrijver van Les Misérables en van de Klokkenluider van de Notre Dame hier gewoond. Dit appartement is tegenwoordig een museum, gewijd aan zijn leven en werk. Victor Hugo was een maatschappelijke geëngageerde schrijver en wordt ook wel de schrijver van het volk genoemd. Wanneer hij in 1885 komt te overlijden is heel Frankrijk in de rouw. Tijdens de uitvaart bewijzen ongeveer 3 miljoen Fransen hem de laatste eer.
Picasso - blauwe zelfportretPicasso - blauwe zelfportret

Le Marais en de schilder Picasso

Een ander museum dat de aandacht vraagt in deze wijk is het Musée Picasso gelegen aan de Rue de Thorigny. Hier vindt u vele werken van Picasso zoals het blauwe zelfportret (1901), de lezende vrouw (1932) en de schilder met palet en ezel (1928). Picasso heeft een groot gedeelte van zijn leven in Frankrijk gewoond vanwege zijn afkeer tegen het Franco regime. In chronologische volgorde illustreren de werken de verschillende periodes van deze kunstenaar. Zo vindt u op de eerste verdieping werken uit zijn blauwe perioden. Een periode die gekenmerkt worden door tegenslag en neerslachtigheid. Vervolgens komt de roze periode en het kubisme aan bod. Picasso toont zich met deze werken een stuk optimistischer.
© 2010 - 2019 Laliaison, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Le Marais in Parijs"

Infoteur: Laliaison
Gepubliceerd: 24-10-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!