Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstad

Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstad Alkmaar is een fraaie stad in de provincie Noord-Holland. Het is van alle markten thuis, het is een kaasstad, een historische stad, een winkelstad en ook een stad waar regelmatig evenementen worden georganiseerd. Hoe komt de stad aan de naam Alkmaar, hoe is de bereikbaarheid, waar kun je parkeren, waar kun je overnachten en welke musea kun je bezoeken? Het kaasmarktseizoen begint in maart en eindigt in september. De maatregelen rond corona van het Kabinet hebben het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar doen besluiten de eerste kaasmarkt van het seizoen uit te stellen tot na 1 september.

Inhoud artikel

De naam Alkmaar en een klein stukje geschiedenis

Er doen verschillende verklaringen de ronde:
  • Alk kan slaan op het vogelsoort alk, maar ook op alke, dit betekent modder.
  • Het tweede gedeelte van de naam (maar) komt van het Oudnederlandse woord mere (meer) of mare (watersloop).

Vondsten uit de tiende eeuw tonen het ontstaan van Alkmaar aan, toen nog een dorp op een oude strandwal. In een document wordt gesproken van villa Allecmere. In de vier eeuwen daarna breidt het dorp zich uit naar het oosten. In 1254 krijgt Alkmaar stadsrecht, er kwam een ommuring met vestingwerken. In 1470 startte men met de bouw van de huidige Sint Laurens ook wel de Grote Kerk genoemd, deze bouw heeft vijftig jaar geduurd.

Bereikbaarheid en parkeren

  • Je kunt een parkeerplaats vinden door de P-route te volgen. Het is betaald parkeren in het centrum en de wijken rond het centrum. Parkeren in een van parkeergarages of op de terreinen aan de rand van de stad is goedkoper.
  • Alkmaar heeft twee treinstations, wil je in de ‘oude’ stad zijn dan kies je voor Alkmaar Centraal, het tweede station heet Alkmaar Noord, bij dit station vind je woonwijken en het grootste zwembad van Alkmaar. Vanaf station Centraal loop je direct de binnenstad in, op het plein staat een informatiezuil waar je een plattegrond kunt uitdraaien. Er loopt een wandelroute naar het centrum, deze route bestaat uit gele stenen met reliëf.
  • Alkmaar kun je ook aandoen per boot, aan de rand van de binnenstad zijn diverse legplaatsen voor passanten (kijk op www.alkmaar.nl).

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Waar kun je overnachten

Hotels, pensions, B&B's

  • Amrath Hotel Alkmaar
  • King's Inn Alkmaar
  • Golden Tulip Alkmaar
  • Grand Hotel Alkmaar
  • Hotel Stad en Land
  • College Hotel Alkmaar
  • Familie Hotel Alkmaar
  • Alkmaarse Bed and Breakfast
  • B&B De Zes Wielen (rolstoeltoegankelijk)
  • Pension Onassis

Campings

  • Camping Alkmaar (groene camping, 2,8 ha)
  • Camping Molengroet (Noord-Scharwoude)

De Kaasmarkt

Alkmaar is over de hele wereld bekend om de kaasmarkt. Deze kaasmarkt wordt in Alkmaar gehouden sinds 1593. Jaarlijks trekt de markt honderdduizend bezoekers. Het seizoen begint rond eind maart, begin april en eindigt rond half september, iedere vrijdag van 10.00 uur tot 12.30 uur op een groot plein in de stad: het Waagplein. In verband met de maatregelen rond corona, is de eerste kaasmarkt in 2020 begin september.

Musea

  • Stedelijk Museum Alkmaar
  • Nationaal Biermuseum De Boom
  • Het Hollands Kaasmuseum
  • Het Beatles Museum

Monumenten

Alkmaar heeft ongeveer vierhonderd monumenten zoals:
  • De Waag: dit gebouw dateert uit de veertiende eeuw en had oorspronkelijk de bestemming van Heilige Geestkapel. In 1566 gaf de bisschop van Haarlem toestemming om het in te richten als waaghuis. Tegenwoordig vind je (naast het weeggedeelte) ook het VVV-kantoor in het gebouw en op de eerste verdieping het Hollands Kaasmuseum.
  • Het huis met de Kogel: het huis is waarschijnlijk gebouwd in 1557. Aan de waterzijde zie je een kogel in de gevel, deze herinnert aan een succesvol afgeslagen aanval van de Spaanse troepen in 1573.
  • Hof van Sonoy: op de plaats waar het Hof van Sonoy is gevestigd lag vroeger het Witte Hof/Sint Maria Magdalena Klooster. Het kwam in handen van de stad en werd gebruikt om dakloos geworden stedelingen (omdat hun huizen waren gesloopt voor de nieuwe stadsverdediging) onder te brengen. Na het beleg (Spanjaarden) werd het verkocht aan Diederick van Sonoy, hij had een belangrijke rol bij de overwinning op de Spanjaarden. Tegenwoordig is een gedeelte van het pand ingericht als restaurant.
  • Visbanken: in de zestiende eeuw had Alkmaar al visbanken. Tot 1998 vond er iedere vrijdag de vismarkt plaats.

Evenementen

  • Popweekend
  • Theatervoorstellingen Karavaan: straattheatervoorstellingen
  • Lindegrachtconcerten
  • Cultuurpark de Hout: de stichting Cultuurpark de Hout organiseert evementen in de Alkmaarderhout, in de muzieknis. Data te vinden op www.cultuurparkdehout.nl.

Winkels en restaurants

  • Alkmaar heeft een zeer gevarieerd winkelaanbod, je vindt er winkels van de bekende ketens maar ook heel veel leuke kleine winkeltjes.
  • In de binnenstad vind je heel veel gezellige restaurants: naast de Nederlandse keuken vind je in Alkmaar ook Griekse, Chinese, Indische, Italiaanse, Franse, Spaanse, Israëlische, Indiase en Mexicaanse restaurants.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Leuke uitstapjes in de omgeving

  • Kunstenaarsdorp Bergen
  • Schoorl: staat bekend om het klimduin
  • Egmond aan Zee: prachtig strand
  • Broek op Langedijk: Broeker Veiling
  • Rondleiding in het stadion van voetbalclub AZ
  • Recreatiegebied Geestmerambacht: dit ligt ten noorden van Alkmaar, je kunt hier fietsen, wandelen, trimmen, zwemmen, zeilen, surfen. Je vindt er veel water, maar ook bos en rietoevers.

Alkmaar binnenstad

Gerelateerde artikelen
Alkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar is een stad met een rijke historie, maar is ook modern. In Alkmaar is van alles te doen, er zijn gezellige terra…
Stedentrip Albuquerque, AmerikaStedentrip Albuquerque, AmerikaAlbuquerque is een Amerikaanse stad in New Mexico. De stad is zeer interessant voor toeristen, omdat er veel bezienswaar…
Bergen Noord-Holland: duinen, bos, zee en de Bergense SchoolBergen Noord-Holland: duinen, bos, zee en de Bergense SchoolBergen is een dorp waar je heerlijk vakantie kunt vieren. Je kunt er genieten op een terrasje of een lekker hapje eten i…
Opgravingen in Alkmaar, Noord-HollandOpgravingen in Alkmaar, Noord-HollandTijdens opgravingen in Alkmaar in 2010, een stad in Noord-Holland, stuitte men op geraamtes op het kerkhof van de Minneb…

Op bezoek bij Mr Darcy: onbekend LondenOp bezoek bij Mr Darcy: onbekend LondenLonden zoals je het nog niet kende: shoppen bij Mr Darcy, eten in een van de hoogste restaurants van Londen, gratis film…
Groningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardighedenGroningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardighedenGroningen is een leuke stad waar je voor van alles en nog wat terecht kunt. Je kunt er leuk winkelen, uitgaan, gaan eten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • http://www.alkmaar.nl
  • https://www.kaasmarkt.nl/bezoek-de-kaasmarkt/wanneer-is-de-kaasmarkt/ (geraadpleegd op 27 juni 2020)
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstad"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-06-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!