InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstad

Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstad

Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstad Alkmaar is een fraaie stad in de provincie Noord-Holland. Het is van alle markten thuis, het is een kaasstad, een historische stad, een winkelstad en ook een stad waar regelmatig evenementen worden georganiseerd. Hoe komt de stad aan de naam Alkmaar, hoe is de bereikbaarheid, waar kun je parkeren, waar kun je overnachten en welke musea kun je bezoeken? Het kaasmarktseizoen begint op vrijdag 29 maart 2019. Je kunt de markt bezoeken tot en met 27 september, iedere vrijdag van 10.00 uur tot 12.30 uur op het Waagplein. Nieuw in 2019 zijn de avondkaasmarkten, op alle dinsdagen in juli en augustus.

Inhoud artikel

De naam Alkmaar en een klein stukje geschiedenis

Er doen verschillende verklaringen de ronde:
  • Alk kan slaan op het vogelsoort alk, maar ook op alke, dit betekent modder.
  • Het tweede gedeelte van de naam (maar) komt van het Oudnederlandse woord mere (meer) of mare (watersloop).

Vondsten uit de tiende eeuw tonen het ontstaan van Alkmaar aan, toen nog een dorp op een oude strandwal. In een document wordt gesproken van villa Allecmere. In de vier eeuwen daarna breidt het dorp zich uit naar het oosten. In 1254 krijgt Alkmaar stadsrecht, er kwam een ommuring met vestingwerken. In 1470 startte men met de bouw van de huidige Sint Laurens ook wel de Grote Kerk genoemd, deze bouw heeft vijftig jaar geduurd.

Bereikbaarheid en parkeren

  • Je kunt een parkeerplaats vinden door de P-route te volgen. Het is betaald parkeren in het centrum en de wijken rond het centrum. Parkeren in een van parkeergarages of op de terreinen aan de rand van de stad is goedkoper.
  • Alkmaar heeft twee treinstations, wil je in de ‘oude’ stad zijn dan kies je voor Alkmaar Centraal, het tweede station heet Alkmaar Noord, bij dit station vind je woonwijken en het grootste zwembad van Alkmaar. Vanaf station Centraal loop je direct de binnenstad in, op het plein staat een informatiezuil waar je een plattegrond kunt uitdraaien. Er loopt een wandelroute naar het centrum, deze route bestaat uit gele stenen met reliëf.
  • Alkmaar kun je ook aandoen per boot, aan de rand van de binnenstad zijn diverse legplaatsen voor passanten (kijk op www.alkmaar.nl).

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Waar kun je overnachten

Hotels en pensions

  • Amrath Hotel Alkmaar
  • King's Inn Alkmaar
  • Golden Tulip Alkmaar
  • Grand Hotel Alkmaar
  • Hotel Stad en Land
  • College Hotel Alkmaar
  • Familie Hotel Alkmaar
  • De Palatijn
  • Alkmaarse Bed and Breakfast
  • Pension Onassis

Campings

  • Camping Alkmaar (groene camping, 2,8 ha)
  • Camping Molengroet (Noord-Scharwoude)

De Kaasmarkt

Alkmaar is over de hele wereld bekend om de kaasmarkt. Deze kaasmarkt wordt in Alkmaar gehouden sinds 1593. Jaarlijks trekt de markt honderdduizend bezoekers. Het seizoen begint rond begin april en eindigt rond begin september, iedere vrijdag van 10.00 uur tot 12.30 uur op een groot plein in de stad: het Waagplein.

Musea

  • Stedelijk Museum Alkmaar
  • Nationaal Biermuseum De Boom
  • Het Hollands Kaasmuseum
  • Het Beatles Museum

Monumenten

Alkmaar heeft ongeveer vierhonderd monumenten zoals:
  • De Waag: dit gebouw dateert uit de veertiende eeuw en had oorspronkelijk de bestemming van Heilige Geestkapel. In 1566 gaf de bisschop van Haarlem toestemming om het in te richten als waaghuis. Tegenwoordig vind je (naast het weeggedeelte) ook het VVV-kantoor in het gebouw en op de eerste verdieping het Hollands Kaasmuseum.
  • Het huis met de Kogel: het huis is waarschijnlijk gebouwd in 1557. Aan de waterzijde zie je een kogel in de gevel, deze herinnert aan een succesvol afgeslagen aanval van de Spaanse troepen in 1573.
  • Hof van Sonoy: op de plaats waar het Hof van Sonoy is gevestigd lag vroeger het Witte Hof/Sint Maria Magdalena Klooster. Het kwam in handen van de stad en werd gebruikt om dakloos geworden stedelingen (omdat hun huizen waren gesloopt voor de nieuwe stadsverdediging) onder te brengen. Na het beleg (Spanjaarden) werd het verkocht aan Diederick van Sonoy, hij had een belangrijke rol bij de overwinning op de Spanjaarden. Tegenwoordig is een gedeelte van het pand ingericht als restaurant.
  • Visbanken: in de zestiende eeuw had Alkmaar al visbanken. Tot 1998 vond er iedere vrijdag de vismarkt plaats.

Evenementen

  • Popweekend
  • Theatervoorstellingen Karavaan: straattheatervoorstellingen
  • Lindegrachtconcerten
  • Cultuurpark de Hout: de stichting Cultuurpark de Hout organiseert evementen in de Alkmaarderhout, in de muzieknis. Data te vinden op www.cultuurparkdehout.nl.

Winkels en restaurants

  • Alkmaar heeft een zeer gevarieerd winkelaanbod, je vindt er winkels van de bekende ketens maar ook heel veel leuke kleine winkeltjes.
  • In de binnenstad vind je heel veel gezellige restaurants: naast de Nederlandse keuken vind je in Alkmaar ook Griekse, Chinese, Indische, Italiaanse, Franse, Spaanse, Israëlische, Indiase en Mexicaanse restaurants.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Leuke uitstapjes in de omgeving

  • Kunstenaarsdorp Bergen
  • Schoorl: staat bekend om het klimduin
  • Egmond aan Zee: prachtig strand
  • Broek op Langedijk: Broeker Veiling
  • Rondleiding in het stadion van voetbalclub AZ
  • Recreatiegebied Geestmerambacht: dit ligt ten noorden van Alkmaar, je kunt hier fietsen, wandelen, trimmen, zwemmen, zeilen, surfen. Je vindt er veel water, maar ook bos en rietoevers.

Alkmaar binnenstad

Gerelateerde artikelen
Alkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar is een stad met een rijke historie, maar is ook modern. In Alkmaar is van alles te doen, er zijn gezellige terra…
Schoorl, strand-zee-duinen en prachtige bossenSchoorl, strand-zee-duinen en prachtige bossenOok in eigen land kun je plaatsen vinden die je direct in vakantiestemming brengen, zoals Schoorl, een dorp aan de Noord…
De kaasmarkt in Alkmaar, Noord-HollandDe kaasmarkt in Alkmaar, Noord-HollandJaarlijks trekken er meer dan honderdduizend mensen van over de hele wereld naar de stad Alkmaar (Noord-Holland) om daar…
Alkmaar: de kaasmarktAlkmaar: de kaasmarktDe kaasmarkt in Alkmaar is een internationale toeristische trekpleister. Tienduizenden bezoekers komen speciaal voor dit…
Alkmaar: mooie monumentale gebouwenAlkmaar: mooie monumentale gebouwenAlkmaar heeft 400 monumenten in het oude centrum. De gezellige stad leent zich erg goed voor het maken van een wandeling…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • http://www.alkmaar.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstad"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 03-03-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!