InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Groningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardigheden

Groningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardigheden

Groningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardigheden Groningen is een leuke stad waar je voor van alles en nog wat terecht kunt. Je kunt er leuk winkelen, uitgaan, gaan eten in een van de vele restaurants of eetcafé's, een museum bezoeken, een stadswandeling maken, naar de bioscoop, of genieten van de rust in een van de vele hofjes, en nog veel meer. De stad is behoorlijk autoluw, waardoor je er leuk doorheen kunt wandelen of fietsen. Groningen is ook een leuke stad om er als student te wonen. In de zomer is er een festivalterrein. Kortom, genoeg activiteiten om je te vermaken!

Naar Groningen met de auto of het openbaar vervoer?

Beiden is goed mogelijk. Wie met de auto komt kan in één van de dertien parkeergarages gaan staan, of de auto parkeren op een P+R terrein, waarna je zeer voordelig de citybus naar het centrum kunt nemen. Wie met de trein of de bus komt, kan vanaf het station binnen enkele minuten naar het centrum wandelen.

De Martinitoren

Als je in het centrum van Groningen bent, kun je niet om de Martinitoren heen. Je ziet hem hoog boven de gebouwen uitsteken. De Martinitoren is al ruim vijfhonderd jaar in de stad aanwezig. De toren is 97 meter hoog en is leuk om te beklimmen. Voor 3 euro per persoon mag je de toren in, kaartjes zijn verkrijgbaar bij de VVV, die er tegenover is. Het is een hele klim, wat voor zwangeren en hartpatiënten wordt afgeraden. Wie eenmaal boven is krijgt rondom een mooi uitzicht te zien. Ook in de toren is er genoeg te zien, zoals de vele mooie grote klokken die in de toren hangen.

De Martinikerk en de Sint Jozef kathedraal

De Martinikerk grenst pal aan de Martinitoren. Het is een enorm grote 15e-eeuwse Gotische hallenkerk. Het mooie orgel in de kerk is al van voor 1450 en is een van de oudste instrumenten van ons land. Er wordt 1 euro toegang gevraagd om de kerk te bekijken. Je kunt een rondleiding krijgen door de kerk, maar mag er ook zelf doorheen lopen. Er zijn mooie schilderingen aangebracht in deze imposante kerk.

De Sint Jozef kathedraal is een rooms katholieke kerk, die aan het eind van de 19 de eeuw gebouwd is. De toren wordt ook wel Dronkemanstoren genoemd, omdat je dubbele wijzerplaten ziet.

Hofjes

Groningen heeft in de binnenstad verschillende eeuwenoude hofjes, met de bijbehorende gasthuizen. Vroeger gaven deze gasthuizen onderdak aan de armen, zieken, ouderen en aan pelgrims. Tegenwoordig zijn de hofjes gewoon bewoond. Sommige hofjes zitten verstopt achter deuren, anderen zijn door een poort te betreden. Zodra je in zo'n hofje staat heb je niet meer het idee dat je binnen in een drukken binnenstad staat, het is er erg rustig en stil. Als je de stadswandeling volgt kom je langs enkele hofjes zoals, St.Geertruids Gasthuis, Heiligen Geest Gasthuis of Vrouw Wilsoors- of Aaffien Olthofsgasthuis. Wanneer je erg geïnteresseerd bent, bij de VVV kun je een speciale Gastenhuiswandeling kopen, zodat je de belangrijkste hofjes kunt zien.

Winkelen

Groningen is een leuke winkelstad. Het winkelaanbod is erg groot en zeer divers. Er zijn grote warenhuizen, modezaken, maar er zijn ook veel kleine en bijzondere winkeltjes te vinden. In de Folkingestraat heb je een hele verzameling kleine, unieke winkeltjes bij elkaar. Aan het A-Kerkhof 2 vind je Het Hanze Huis. Hier vind je eten en drinken uit allerlei steden van Europa bij elkaar. Er is bijvoorbeeld keus uit meer dan 130 verschillende soorten thee. Het is een leuke winkel om eens rond te snuffelen en de zeer enthousiaste eigenaar wil er graag over vertellen. Verder is er in de binnenstad het winkelaanbod, wat je verder in elke andere stad aantreft.

Uitgaan

In Groningen lopen veel studenten rond. Er zijn wel 160 kroegen, discotheken en tientallen terrassen in de binnenstad te vinden. In de zomer wordt het Noorderplantsoen omgetoverd tot festivalterrein, waar tientallen grote en kleine voorstellingen te zien zijn.

Musea Groningen

Enkele musea die de moeite waard zijn;
  • Groninger Museum
  • Noordelijk Scheepvaartmuseum
  • Universiteitsmuseum
  • Grafisch museum

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Folders; Groningen, er gaat niets boven Groningen en Stadswandeling Groningen

Reageer op het artikel "Groningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardigheden"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Stedentrip Nederland
Schrijf mee!