InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Volendam: een toeristisch dagje uit

Volendam: een toeristisch dagje uit

Niet alleen voor toeristen is Volendam een geweldig dagje uit. Er is daar van alles te doen voor zowel jong als oud. Het heeft uiteraard allemaal te maken hoe Holland vroeger was. Volendam is een karakteristiek vissersdorp die nog altijd zijn charmes heeft.

Stukje geschiedenis

Sinds 1462 word Volendam officieel erkend als dorp. In die tijd woonde er voornamelijk vissers en boeren. De boeren sneden het riet langs de oever en bedekte daar daken mee, de vissers gingn met hun fuik in de Ije(inham van de zuiderzee). Het gebeurde regelmatig dat dijken werden weggeslagen en stukken overstroomde.
Volendam is wereldwijd beroemd geworden door een Franse schrijver en een Engelse kunstenaar. Er kwamen steeds meer mensen uit het buitenland om Volendam te bekijken. Zelfs tot de dag van vandaag is het een echt Hollands vissersdorpje.

Foto in een Nederlands outfit

In Volendam zijn er verschillende giftshops te vinden waar u een foto van uzelf of met vrienden/familie kunt laten maken in de oude Hollandse klederdracht. U hoeft u niet volledig om te kleden, u kunt het Nederlandse outfit gewoon over u kleren aandoen. U word op de foto gezet met een gepaste achtergrond en eventueel een associare in uw hand als tulpen, accordeon, een pijp etc.

Vis eten

Aangezien het een vissersdorpje is zult u uiteraard een visje mee kunnen pakken. Er word daar verse paling gerookt of u kunt kiezen voor de oerhollandse haring die u opeet door de haring bij de staart beet te pakken en af te bijten. De verse haring komt altijd binnen rond begin/half juni.

Boot naar Marken

Vanaf Volendam kunt u de boot naar Marken nemen. De overtocht duurt 30 minuten en de laatste afvaart van Marken terug naar Volendam gaat om 18:00. Marken is eveneens een vissersdorpje. Het is een eiland waar maar één weg is voor de mensen om eruit te gaan.
Vanaf Marken kunt u de vuurtoren 'het witte paard' bezichtigen. Deze komt uit 1700 en is zeer populair. De vuurtoren is dan ook vaak terug te zien op foto's.
Somige huizen zijn daar op palen gebouwd in verband met de overstromingen ook zijn hier meest van de huizen van hout.

De palingsound

De palingsound begon met 'The Cats'. Deze Volendamse groep hadden vele hits in de jaren 1960 tot 1980. De palingsound is een unieke muzieksoort waar de meeste Volendammers maar wat trots op zijn. Het is typische Hollandse muziek die met de palingsound word aangeduid. Nu nog is de palingsound razendpopulair ook onder jongeren. Iedereen in Nederland kent bijvoorbeeld wel:
  • Jan Smit
  • Nick & Simon
Er is ook een palingsound museum te vinden in paviljoen Smit-Bokkum.

Overige bezienswaardigheden

  • Volendam heeft 4 kerken
  • Volendams musuem
  • Het doolhof (oudste deel van Volendam)
Ook zou u eventueel een boot kunnen huren of daar kunnen zwemmen in de zomer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Volendam: een toeristisch dagje uit"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-06-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!