InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Dagje Volendam?

Dagje Volendam?

Dagje Volendam? Varen op een traditionele botter, een bezoek aan een palingrokerij, een foto in klederdracht! Volendam heeft het allemaal. Voor u alle hoogtepunten op een rijte.

Het dorp: Volendam

Volendam is een klein room -katholiek visserdorp gelegen aan het Ijselmeer. Het dorp heeft zo'n 22.000 inwoners waarvan het merendeel nog steeds een Volendamse achtergrond heeft. Het dorp ligt 20 minuten van Amsterdam en is met zowel met de auto als met het streekvervoer makkelijk te bereiken. De inwoners van het dorp praten nog altijd in het Volendams Dialect.

De ramp in 2001

In de nacht van 31 december - 1 januari 2001 werd Volendam getroffen door een afschuwelijke ramp waarbij 180 jongeren zwaar gewond naar het ziekenhuis werden gebracht. De nieuwjaarsramp werd veroorzaakt door een onschuldig pakje sterretjes in café het hemeltje. Deze sterretjes raakten de kerstversiering aan het plafond, en binnen enkele minuten stond het gehele pand in brand. 14 jonge mensen overleden aan vertrapping, zuurstofgebrek en ernstige brandwonden, de jongeren die de brand overleefd hadden zijn ernstig vermikt door de brandwonden overal op het lichaam. De oorzaak was nalatigheid van de café eigenaar. Aan de haven is een monument geplaatst, het café is nooit meer in gebruik genomen en staat altijd nog leeg.

Het volksfeest

Het feest van de volendammers: Kermis. Het eerste weekend van september staat heel Volendam 4 dagen in het teken van feesten. Op de dijk wordt gefeest door duizenden mensen, en in het centrum staat een groot aantal attracties. Er vinden vele optredens plaats van onder andere: Jan Smit, Nick & Simon, de 3j's, Jan Keizer, Monique Smit, Wolter Kroes, Peter Beense, René Schuurmans en vele andere. Ook wordt er elk jaar speciaal voor deze kermis een cd uitgebracht met feestmuziek door de volendammers zelf geschreven. Ook Jan Smit maakte een aantal liedjes voor de cd waaronder: "De ober" en "Eens per Jaar".

Evenementen

Elk jaar rond april vindt de pieperrace plaats, dit is een zeilwedstrijd voor verschillende soorten zeilschepen. De haven ligt dan vol prachtige schepen, en het is daarom zeker aan te raden rond deze tijd Volendam te bezoeken.

Elke zaterdag is er een markt in het centrum van Volendam. Hier vindt u verschillende producten als kleding en voedsel.

Elk jaar in de zomer is het "Volendammerdag", op deze dag lopen veel mensen in klederdracht en vinden er talloze optredens plaats aan de haven en in het centrum. Ook is er een speciale kerkmis in de sint vincentius kerk.

Bezienswaardigheden

  • Volendams Museum
  • Paling Sound Museum/Paling Rokerij
  • Foto in Klederdracht
  • Marken Express
  • Kunstenaars Hotel
  • Kaasboerderij
  • Fort bij Edam
  • Bier Brouwerij
  • Diamant Slijperij
  • Jacht Haven Marina Park
  • Sint Vincentius Kerk
  • Het Doolhof
  • Botter Varen
  • Sloep huren
  • Fiets huren
  • FC Volendam [kras] Stadion
  • Visafslag

De dingen die u gezien moet hebben..

Volendams Museum

Hier worden de traditionele gewoonten, klederdracht en sieraden tentoongesteld. Ook worden er talloze foto's, liederen en ouderwetse beelden vertoond. In het museum is ook het sigarenbandjes huisje te vinden, hier is een mozaiek te zien van 11.000.000 sigarenbandjes. Het museum is te vinden midden in het centum.

Palingsound Museum & Palingrokerij

Hier kunt u de ambachtelijke manier van het palingroken proeven en bekijken. Er worden rondleidingen gegeven door de gehele rokerij, daarna kunt u een lekker Volendams gerecht gaan eten aan het prachtige ijselmeer. Tevens kunt u een bezoek brengen aan het palingsound museum, hier is de geschiedenis van de palingsound te zien met onderwerpen als bijvoorbeeld: The Cats, Jan Smit, Nick & Simon en de BZN.

Foto in Klederdracht

Menig bekende Nederlander heeft zich al laten fotograferen in het oer Hollandse Volendamse kostuum. Een leuker soevenir is er niet.

Kunstenaars Hotel: Spaander

In dit hotel zijn duizenden schilderijen te vinden over Volendam die u de verhalen vertellen over het leven in het dorp. Het hotel werd in vroegere tijden bezocht door beroemde kunstenaars. Zij mochten een week verblijven in het hotel in ruil voor een schilderij. Het hotel direct te vinden aan de dijk.

Marken Express

Wilt u naast Volendam ook het eiland Marken bezoeken? Elke dag varen er talloze schepen vanaf de Volendamse haven naar Marken. Op het eiland kunt u de vuurtoren en de pittoreske haven bezichtigen.

De Haven

De Volendamse haven ligt vol bootjes en ouderwetje botters. Ook is hier de visafslag en de diamantslijperij te vinden. De dijk zit vol Café 's , Restaurants, barretjes en souvenir winkels. Ook is hier het café te vinden waar de ramp heeft plaats gevonden.

Het Doolhof

Het doolhof is het oudste gedeelte van Volendam. De kleine huisjes die kris kras door elkaar staan in de smalle straatjes laten u afdwalen in vroegere tijden. Er zijn talloze kleine grachtjes te vinden met ouderwetse bruggetjes, tevens is hier de Sint Vincentius Kerk te vinden. Een prachtige rooms - katholieke kerk die zeker de moeite waard is om een keer te bezoeken.

Het Marina Park

Het Marinapark is een nieuw recreatiepark dat gelegen is aan het ijselmeer. Het park heeft een eigen jachthaven, en talloze vakantiehuisjes. De haven heeft talloze café's en winkeltjes en heeft zelfs een eigen pier. In het marinapark kunt u een sloep huren, watersporten, zwemmen en fietsen huren.

Er zijn verschillende organisaties die dagtochten en excursies organiseren in Volendam. De gids zal u in traditionele Volendamse klederdracht rondleiding geven door het dorp.

Eten & Drinken

In Volendam kunt kiezen uit vele café 's en restaurants die zich bijna allemaal in en rond het centrum bevinden. Op de dijk vindt u om de tien meter wel een eetgelegenheid. Ook zijn er talloze barretjes en kunt u volop genieten van het uitgaansleven. Een aantal Typisch Volendams gerechten zijn: Paling met boter & azijn, rode kool met aardappelen. Een broodje haring. Gerookte paling en kadetjes met suiker.
© 2010 - 2017 Dixss, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Volendam: een toeristisch dagje uitNiet alleen voor toeristen is Volendam een geweldig dagje uit. Er is daar van alles te doen voor zowel jong als oud. Het…
Eredivisie voetbal programma 2008 - 2009Eredivisie voetbal competitie 2008 - 2009 Het complete wedstrijdoverzicht van de nieuwe voetbalcompetitie is er weer! Ve…
Voortbestaan klederdracht afhankelijk van evenementenKlederdrachten zijn meestal alleen te zien bij bepaalde evenementen en festiviteiten. Zij geven daar een folkloristisch…
Kermis in AlmeloIn de eerste week van september wordt traditioneel de kermis georganiseerd in Almelo. Daarnaast wordt er nog een kermis…
Is paling gezond?Is paling gezond?De paling is een bekend Nederlands product. Het is een langwerpige vette vis die een aantal goede gezondheidsvoordelen m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dagje Volendam?"

Infoteur: Dixss
Gepubliceerd: 11-05-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!