InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Harlingen, stad aan het wad

Harlingen, stad aan het wad

Harlingen, stad aan het wad Veel mensen kennen Harlingen als plaats waar ze de auto parkeren om daarna de overtocht te maken met de veerboot naar Vlieland of Terschelling. Harlingen heeft echter meer te bieden als een uitstekende parkeer accommodatie voor een lange of korte vakantie. Begin daarom uw weekend of vakantie daarom eens 2 uur eerder, en ontdek waarom Harlingen zo bijzonder is.

Wandelen in de Binnenstad.

De Noorderhaven, de Zoutsloot, de Grote Bredeplaats en de Voorstraat, allemaal schilderachtige straten die getuigen van de rijkdom en armoede die er ooit was in Harlingen. Grote monumentale pakhuizen die op een steenworp staan van kleine arbeidershuisjes allemaal met evenveel liefde onderhouden.

Indrukwekkend is het Stadhuis in Harlingen, die in 1730 door stadstimmerman H.J. Norel gebouwd werd in Lodewijk XIV stijl. Het stadshuis werd in 1757 uitgebreid.

Het Hannemahuis

In de Voorstraat vind u het Hannemahuis, het gemeente museum van Harlingen. In het Hannemahuis wordt de geschiedenis verteld van de koopman Sjoerd Hannema, en van zijn nazaat Leendert Jacobus Hannema, die zijn huis gedeeltelijk inrichtte als museum en in zijn testament bepaalde dat na zijn overlijden zijn huis naar de gemeente Harlingen moest gaan. De Gemeente Harlingen heeft deze erfenis aanvaard, en is nu nog de beheerder van het museum. In het museum vind u onder andere een afdeling die gewijd is aan Simon Vestdijk, schilderijen die de maritieme geschiedenis van Harlingen in beeld brengen, oude documenten en nog veel meer.

Sint-Michaëlskerk

Aan de Zuiderhaven vind u de Sint-Michaëlkerk, Dit is een van de vier neo-gotische kerken die gebouwd werd naar ontwerp van Alfred Tepe in Friesland. Deze rooms-katholieke kerk werd in 1881 in gebruik genomen. In de 2e wereld oorlog werd de kerk aanzienlijk beschadigd. De Harlingers vonden het toch nog de moeite van herstel waard en hebben de kerk weer herbouwd. In de periode 1985 tot 1999 vond er een grote restauratie plaats, waardoor de kerk nu weer in zijn volle glorie te aanschouwen is.

De Vuurtoren

De vuurtoren van Harlingen is een unicum, daarin bevind zich het enige één kamer hotel in de Benelux. Deze vuurtoren was tot 1998 actief als vuurtoren, totdat het door het aanpassen van de vaargeul en de havenmond zijn functie verloor, en de lichten gedoofd werden. De vuurtoren is in 1920-1922 gebouwd door architect: C. Jelsma, en in 1998-1999 gerestaureerd door architect: B. Pietersma.

De stenen man .

De stenen man is een beeld op de Westerzeedijk bij Harlingen. Dit beeld is een eerbetoon aan Caspar des Robles. Caspar des Robles was Stadhouder van Leeuwarden, en moest verantwoording afleggen aan Alva. Na de allerheiligenvloed van 1 november 1570 was er onenigheid ontstaan over de vraag wie de dijk moest onderhouden of verbeteren. Caspar des Robles had de leiding over een commissie die deze zaak onder handen nam, en die de werkzaamheden onder beheer had. Dankzij zijn inspanningen werd de dijk gerepareerd, en werd vastgelegd waar de verantwoording voor het onderhoud en herstel zou liggen. De stenen man is het enige beeld dat opgericht is ter ere van een vijand.

Nu ligt vlak bij de stenen man het strand van Harlingen, een plek waar Harlingers en niet-harlingers graag gaan zwemmen en zonnen.
© 2009 - 2018 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadhuis_van_Harlingen http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurtoren_van_Harlingen http://www.oud-harlingen.nl/stienenman.html

Reageer op het artikel "Harlingen, stad aan het wad"

Infoteur: Sysnet
Gepubliceerd: 22-03-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!