InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Zaragoza (Noord Spanje) bezienswaardigheden

Zaragoza (Noord Spanje) bezienswaardigheden

Zaragoza (Noord Spanje) bezienswaardigheden Het jaar 2008 moet het jaar worden voor deze grandioze wereldstad! Gaststad van de Expo 2008 staat Zaragoza in de volle belangstelling. En met recht! Rijk aan een prachtige kathedraal gelegen aan het langste plein van Europa, bomvol met kerken, theaters, pleinen, parken, musea´s, met een historisch centrum en overal indrukwekkende architectuur. Hier de bezienswaardigheden van deze prachtige stad:

Kathedraal Nuestra Señora del Pilar

De enorme bakstenen monumentale kathedraal Nuestra Señora del Pilar is werkelijk imposant en indrukwekkend. Gebouwd in de 17de eeuw en een van de eerste Mariakerken van het Christendom. De vele torens zijn van verre al te bewonderen. Vier hoge hoektorens, een middenkoepel, allen zeer opvallend betegeld, en zowel buiten als binnen staat de kathedraal vol met prachtig beeldhouwwerk. Gelegen aan, het grootse en langste plein van Europa, Plaza del Pilar, en met schitterende plafondschilderingen van (oa) de Spaanse schilder Francisco Goya en van zijn zwager Francisco Bayeu. Een monument en een beeld voor Goya is buiten op het plein te bewonderen. In schril contrast met het grote machtige gebouw, staat binnen in een van de kapellen het voorwerp van ieders devotie: het beeld van de heilige Maagd in brons. Slechts een halve meter hoog. Het beeld staat op een zilveren Zuil.

Langste plein van Europa: Plaza del Pilar

De belangrijkste bezienswaardigheden van Zaragoza zijn gelegen rondom het schitterende grote plein Plaza del Pilar. Het is een enorm groot rechthoekig plein, dat behalve het centrum van de oude stad vormt, ook het kloppend hart van Zaragoza is. Het plein ligt aan de indrukwekkende kathedraal Nuestra Señora del Pilar, heeft enkele originele fonteinen, mooie bloembakken, vele duiven, spelende kinderen en aan de zijkant enkele winkelstraatjes vol monumentale gebouwen, restaurantjes en cafeetjes. Daartussen aan het plein gelegen is er voldoende gelegenheid om op een knus terrasje te genieten van het spectaculair uitzicht dat het plein zo bijzonder maakt. Het gehele plein is autovrij, wat het geheel zo relaxed maakt. De vriendelijke sfeer maakt het plaatje echt compleet.

Kathedraal La Seo

Aan het oostelijk deel van het plein Plaza del Pilar staat het monumentale kathedraal La Seo. Een typisch kenmerk wat we steeds aantreffen in Zaragoza is de mengelmoes van bouwstijlen. Ook deze kathedraal ontkomt er niet aan. Gotische en Romaanse ramen, Andalusische mudéjar versieringen in zowel de bakstenen als in de keramiek. De kathedraal heeft vele renaissance en barokkenmerken. Prachtig om te zien! Zeer bijzonder zijn de Vlaamse wandtapijten die binnen te bewonderen zijn.
Opmerkelijk is dat waar nu de kathedraal La Seo staat, vroeger een moskee stond. De kathedraal is gebouwd na de Moorse overheersing, tussen 1189 en 1530.

Restanten van een Romeins forum

Vlak achter de kathedraal La Seo zijn de overblijfselen van een oud Romeins forum te bewonderen. Schitterend verlicht in de nacht, wat een haast magisch gevoel geeft. Sprookjesachtig mooi en indrukwekkend!

Iglesia de la Magdalena, de Kerk van Magdalena

De klokkentoren in de Andalusische mudéjar bouwstijl staat direct naast de restanten van het Romeins forum en vlak achter de kathedraal La Seo. Overdag al een indrukwekkend bouwwerk, maar zodra het donker is en de verlichting aangaat, zijn deze bouwwerken prachtig verlicht!

Paleis La Aljafería

Nog een bezienswaardigheid in Zaragoza wat niet gemist mag worden: het monumentale paleis La Aljafería. Het paleis werd in de 9e Eeuw gebouwd door de toenmalige Arabische koning Al-Muqtadir. Na de tijd van de Moren werd het paleis een Benedictijner klooster. Bewonder de Arabische bouwstijl en de patio die naar de groene binnentuinen van het paleis gaan. Koningen hebben hier gewoond, oa Filips II. Deze Filips II bouwde rondom het paleis renaissance verdedigingswerken. Ten tijde van de Inquisitie werd het paleis gebruikt voor het voeren van processen. Napoleon heeft voor grote verwoesting van het paleis gezorgd. Ondanks alle restauraties blijft de Moorse bouwstijl de boventoon voeren. Tegenwoordig is het paleis de zetel van de regering van Aragón.

Historisch centrum van Zaragoza, Centro de Historia de Zaragoza,

Sinds kort is in het voormalig klooster en gevangenis van San Agustín een historisch centrum geopend. Het laat de opbouw van de stad Zaragoza zien en toont de verscheidenheid aan de vele culturen die in de stad geleefd hebben, zoals de Kelten, de Moren, de Romeinen en de Joden. Gelegen aan het plein van San Agustín, Plaza de San Agustín.

Aanrader!

Loop in de avonduren op je gemakje over het plein Plaza del Pilar. Het is zonder meer bijzonder indrukwekkend te noemen hoe alle bouwwerken in de avonduren verlicht zijn. Zonder overdrijven is dit puur genieten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EK voetbal 1964In 1964 werd toen alweer het 2e EK voetbal gehouden, dit jaar werd het toernooi georganiseerd door Spanje. Dit EK werden…
Taalcursus Spaans in SpanjeSpaans leren in Spanje is ideaal! De Spaanse passie die de Spanjaarden toepassen in het dagelijks leven werkt aanstekeli…
Spaans: handige woordjes voor op vakantieSpaans: handige woordjes voor op vakantieGaat u op vakantie naar Spanje, of naar Midden- of Zuid-Amerika? Dan het het best lastig om bijvoorbeeld duidelijk te ma…
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
Studeren in SpanjeSpanje is een erg populair land bij Nederlandse uitwisselingsstudenten. Het land is vooral populair door het goede weer,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kampy, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Spaininfo.nl
  • Spaansverkeersbureau

Reageer op het artikel "Zaragoza (Noord Spanje) bezienswaardigheden"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 21-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Zaragoza
Schrijf mee!