Heidwiller Haut-Rhin

Heidwiller is een Franse gemeente, gelegen in het departement van Haut-Rhin in het Elzas gebied. Het is een klein dorp binnen Sundgau (gebied van het zuiden van l' Elzas) in de buurt van Altkirch. Tot 1105 draagt Heidwiller de naam Heytewilare en werd vermoedelijk door Merovingers gesticht in 977. De naam kent zijn oorsprong uit het Germaanse woord "Haido" en het Latijnse woord "villare", wat boerderij betekend. De inwoners van Heidwiller worden Heidwilleroises of Heidwillerois genoemd. Het dorp heeft een oppervlakte van 448 hectaren en ligt op een hoogte van 227 m boven het zeeniveau en heeft 614 inwoners.

Historie

Het dorp Heidwiller werd vermoedelijk in 977 gesticht door de merovingen onder de naam Heytewilare. In 1105 veranderd deze naam in haar huidige naam, Heidwiller. In 1324 werd het dorp het eigendom van de graven Ferrette jusqu'. Tot de Franse Revolutie van 1789 word het dorp door het huis van Habsbourg jusqu' gecontroleerd. In 1977 kreeg het dorp een eigen wapenschild, een samensmelting van de wapens van de Reinach d'Heidweiller familie en de familie Morimont.

Château Heidwiller

  • 1105: de eerste vermelding van' een heer van Heidwiller.
  • 1330: Eerste vermelding van het kasteel, maar wordt gezegd veel ouder te zijn
  • 1367: het kasteel gaat via huwelijk aan handen naar de familie van Waldner van Freundstein.
  • 1412: het kasteel wordt het eigendom van de familie van Morimont.
  • 1486: het kasteel wordt door de familie van Reinach afgekocht.

Het kasteel van Heidwiller is herbouwd tussen de 14e en 16e eeuw, na gedeeltelijk verwoest te zijn door de aardbeving die Bazel in 1354 trof. In 1789, wordt op last van de revolutionairs veranderd in een gevangenis. In latere jaren zal het functioneren als meisjes school functioneren alvorens te worden veranderd in een branderij.
Vandaag de dag heeft het kasteeltje de monumentale status verkregen.

Kappellen en Kerk

De eerste kerk van Heidwiller stamt uit de 11e eeuw. Nadat de kerk door de Engelsen vernietigd werd tijdens de 100 jarige oorlog werd de Sint Pierre et Paul herbouwd in 1470, waarbij ook de klokkentoren aan de kerk werd toegevoegd. In 1768 werd de kerk opnieuw uitgebreid door de toevoeging van het schip. De twee kapellen van Heidwiller bevatten vroeger de resten van de overleden heren van Heidwiller.

Synoniemen

Heidweiler, Heidwiler, Heidwilerana, Heidwuller, Heitweiler, Heitwiler, Heitwiller, Heitwyller, Heiwileranus, Heütwiller, Heulwil, Heutwiller, Heydtwiller, Heydwiller, Marbach Weiher, Marbach Weiher, Hertwîlen, Hertwyler
© 2008 - 2020 Heidweiller, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.cc-secteurdillfurth.fr/presentation/heidwiller.htm

Reageer op het artikel "Heidwiller Haut-Rhin"

Infoteur: Heidweiller
Laatste update: April 2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!