InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Basel: enkele bezienswaardigheden

Basel: enkele bezienswaardigheden

Basel: enkele bezienswaardigheden Basel is een populaire stad in het noordwesten van Zwitserland. De stad ligt langs de Rijn op de Frans-Duitse grens. De twee helften van Basel worden verbonden door zes bruggen over de Rijn net voor de rivier een scherpe bocht maakt en zo de Duits-Franse grens vormt. De officiële taal van Basel is de Zwitserse variant van het Duits. Slechts enkele steden in Europa kunnen de culturele attracties van Basel evenaren. Bezoekers vinden er meer dan veertig musea.

Beknopte geschiedenis

Sinds de elfde eeuw was de stad in handen van een Prinselijke Bisschop. Later na geregeerd geweest te zijn door Bourgondië en de Duits-Oostenrijkse grootmachten sloot de stad zich in 1501 aan bij de Zwitserse confederatie. Sedert de Renaissance was Basel een belangrijk cultureel centrum. De universiteit werd een belangrijk centrum en trok steeds meer geleerden en intellectuelen aan. Dit alles droeg bij tot het rijke culturele erfgoed waarover de stad ondertussen nog steeds beschikt.

Bezienswaardigheden

De oude stad

Dit deel van Basel is vrij klein maar bezit een uniek sfeer met zijn stenen straten, middeleeuwse kerken, goed onderhouden oude huizen en felgekleurde fonteinen. Je vindt er een moderne fontein midden tussen de statige oude huizen. Slenter gezellig door de smalle steegjes zoals de Leonhardsberg, Spalenberg en Heuberg. Op de kleine vismarkt vind je een fontein die een kopie is van een Gotische fontein waarvan het origineel bewaard wordt in het historisch museum.

Stadhuis en markt

De markt vormt het centrum van de oude stad. Je kunt er kleurrijke producten en bloemen kopen en je vindt er ook het mooie rode stadhuis uit 1504-1521. Het gebouw is in laat-bourgondische stijl, maar de linkervleugel en de grote toren zijn later in de negentiende eeuw toegevoegd. Bezoek het prachtige binnenplein en bewonder de gerestaureerde muurschilderingen.

Kunstmuseum Basel

In het kunstmuseum dat in 2015 werd uitgebreid worden de mooiste schilderijen bewaard. Je vindt er zowel klassieke als moderne werken. Op de eerste verdieping bevindt zich de collectie van de oude meesters en een verzameling Franse en Nederlandse schilderijen. De moderne kunst vanaf de negentiende eeuw tot de twintigste eeuw wordt op de tweede verdieping bewaard. Je vindt er schilderijen terug van onder andere Gauguin en Van Gogh.

Spalentor

De Spalentor is een versterkte poort uit 1370 die ooit twee stenen muren bevatte. Sinds de vernietiging van de muren in 1866 bleef de poort alleen staan. Aan de linkerkant van de poort vind je een vroeg negentiende-eeuwse brievenbus met de afbeelding van een duif die tevens het symbool is van de stad. Dichtbij de poort vind je de kerk van St. Petrus. Deze werd in de vijftiende eeuw herbouwd maar sommige delen dateren nog van een vroeger gebouw uit de veertiende eeuw. Binnenin vindt je prachtige fresco’s. Een ander nabijgelegen gebouw is de universiteit die over prachtige botanische tuinen beschikt.

Speelgoedmuseum

Deze indrukwekkende verzameling van meer dan zesduizend stukken speelgoed waaronder poppen en poppenhuizen is niet alleen voor kinderen bedoeld. De poppenhuizen zijn uitzonderlijk, het zijn niet alleen historische stukken maar ook nieuwe werken van kunstenaars die prachtige miniaturen maken. Je vindt er ook een imposante verzameling van meer dan tweeduizend teddyberen.

Antiekmuseum

Dit museum stelt de Egyptische, Griekse, Italiaanse, Etruskische en Romeinse kunst vanaf ongeveer 4000 v.C. tot de zestiende eeuw n.C. tentoon. Je vindt er een prachtige verzameling Griekse vazen maar ook gouden juwelen, bronzen sculpturen en kleifiguren.

Besluit

Met zijn opvallende middeleeuwse gebouwen die verspreid liggen langs de oever van de Rijn is Basel werkelijk de culturele hoofdstad van Zwitserland. Met zijn vele musea en romantische sfeer is de stad werkelijk een aan te raden bestemming. Vooral de kunstliefhebbers zullen het hier naar hun zin hebben.
© 2017 - 2019 Pipadiamond, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwitserland, Basel tweede stad van het landEén van de voetbalsteden tijdens het Euro 2008 is Basel. Deze op één na grootste stad van Zwitserland heeft nog veel mee…
Cultuur proeven en uitgaan in VlissingenVlissingen is een gezellige vissersstad in Zeeland. Vlissingen is de enige stad in Nederland die met het historische har…
Amerika: stedentrip naar PhiladelphiaAmerika: stedentrip naar PhiladelphiaEen bezoek aan de Amerikaanse stad Philadelphia kan zeker de moeite waard zijn. Er zijn verschillende reisorganisaties d…
De grootste en mooiste musea van NederlandDe grootste en mooiste musea van NederlandNederland heeft veel mooie en internationaal bekende kunststukken in beheer bij diverse mooie musea. Door het bezoeken v…
Stedentrip DüsseldorfStedentrip DüsseldorfDüsseldorf is de ideale bestemming voor een stedentrip dicht bij huis. In deze Duitse stad valt van alles te beleven; pr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chiaro Di Luna, Pixabay
  • Guide to Basel: Boris Aleksandrov Todorov
  • Architectural Guide Basel 1980-2004: A Guide Through the Trinational City: Lutz Windhöfel
  • Basel Travel Guide 2017: Must-see attractions, wonderful hotels: T Turner
  • Switzerland Without a Car: Anthony Lambert

Reageer op het artikel "Basel: enkele bezienswaardigheden"

Infoteur: Pipadiamond
Gepubliceerd: 23-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!