InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Tromsø: meer dan middernachtzon en noorderlicht

Tromsø: meer dan middernachtzon en noorderlicht

Tromsø: meer dan middernachtzon en noorderlicht De Noorse stad Tromsø ligt boven de poolcirkel, wat betekent dat het zomers te maken heeft met de middernachtzon en 's winters met het noorderlicht, ook wel poollicht genoemd. In de winter is er namelijk een kans om het noorderlicht te kunnen zien. De stad ligt aan het water en twee keer per dag komt er een boot van de Hurtigruten in de haven aan. Tromsø is een langgerekte stad en is daardoor één van de meest langgerekte steden van Europa. Het bestaat deels uit het vasteland en deels uit de eilanden Tromsøya en Kvaløya. Het is een universiteitsstad. Studenten van over heel de wereld komen naar Tromsø toe om te studeren.

Inhoud

Tromsøbrug / Bron: ęsodrafTromsøbrug / Bron: ęsodraf

Tromsø

Tromsø is de grootste stad van Noord-Noorwegen. Er wonen rond de 74.480 inwoners (2016). Hiervan zijn meer dan 100 verschillende nationaliteiten. Dat heeft onder andere te maken met de universiteit die in Tromsø staat. Hier komen van over de hele wereld studenten naartoe. Tromsø is dus een multiculturele stad. De stad is verspreid over zowel het vaste land als het eiland Tromsøya en een klein stukje op het eiland Kvaløya. Het stadscentrum en het vliegveld bevinden zich op het eiland Tromsøya. Het vaste land en het eiland worden door middel van een brug - de 1016 meter lange Tromsøbrug - en een tunnel met elkaar verbonden. De natuur is prachtig. Er zijn bergtoppen met eeuwige sneeuw en in Tromsø zelf is veel groen. Niet ver van Tromsø is een rendierfarm van de Samen, het oorspronkelijke volk van Lapland.

Ligging

Tromsø ligt aan het Tromsøfjord in Noord-Noorwegen, in Noors Lapland. Het is de hoofdstad van de provincie Troms. De poolcirkel - Arctic Circle - ligt op 66,5 ° noorderbreedte. Dat is tussen de plaatsen Mo i Rana en Fauske. Tromsø ligt nog een stuk hoger, het ligt namelijk ongeveer 350 kilometer boven de poolcirkel. Als je op de kaart kijkt, zie je dat het bijna op 70° noorderbreedte ligt. Dit is te vergelijken met de geografische breedte van Siberië en Alaska. Tromsø wordt ook wel 'Poort naar de Noordpool' genoemd.

Middernachtzon

De middernachtzon is een natuurverschijnsel en daarvan is alleen in de zomer sprake. De zon gaat niet onder, ook 's nachts niet. Hiervan is alleen sprake in de gebieden boven de poolcirkel. Hoe noordelijker je komt, hoe langer de periode dat het licht blijft. In Tromsø is rond 20 mei tot 22 juli sprake van de middernachtzon. In het Noors heet dit verschijnsel midnattsol.

middernachtzon om 23.21 uur / Bron: ęsodrafmiddernachtzon om 23.21 uur / Bron: ęsodraf

Midzomerfeesten

De langste dag van het jaar is 21 juni. Rond deze dag - midzomer - wordt er volop feestgevierd in veel landen. Van oudsher was dit op 24 juni. Op die dag werd stilgestaan bij de geboorte van Johannes de Dooper. Tegenwoordig worden de feesten tussen 21 juni en 25 juni gevierd en is het meer een feestelijke gebeurtenis dan een kerkelijke gebeurtenis. Ook in Noorwegen worden midzomerfeesten gevierd. Deze feesten hebben de naam Sankt Hansaften en vinden vaak plaats op de avond van 23 juni. Er worden onder meer vreugdevuren aangestoken. Ook in Tromsø wordt het midzomerfeest gevierd. Naast eten en drinken worden er traditionele vreugdevuren aangestoken.

Midzomermarathon

Ieder jaar doen er rond de 6.000 hardlopers van over de hele wereld mee aan de midzomermarathon in Tromsø. Zij kunnen onder andere kiezen uit een marathon of een halve marathon. In 2017 wordt deze marathon op zaterdag 17 juni gehouden.

Noorderlicht Tromsø / Bron: Sharonang, PixabayNoorderlicht Tromsø / Bron: Sharonang, Pixabay

Noorderlicht/poollicht

Zoals al eerder vermeld is de kans aanwezig om het noorderlicht in Tromsø te kunnen zien. Maar wat is het noorderlicht eigenlijk? Het noorderlicht - ook wel poollicht genoemd - is een natuurverschijnsel en is alleen waarneembaar als het donker is. Het zijn eigenlijk geladen deeltjes die afkomstig zijn van de zon en die op aarde terechtkomen. De Latijnse naam is aurora borealis.

Je zou eigenlijk verwachten dat je alleen het noorderlicht kunt zien als het erg koud is, maar dat is niet waar. De temperatuur heeft hier niets mee te maken. Dit verschijnsel kan ook voorkomen bij temperaturen ver boven nul. In het algemeen is het noorderlicht vanaf half augustus tot half april in gebieden boven de poolcirkel te zien. Maar ook in Nederland is het soms mogelijk om het noorderlicht te zien. De kleuren van het noorderlicht kunnen bestaan uit: rood, groen, groen met een rode boven- of onderrand of paarsblauw. Het noorderlicht ziet er op geen enkele dag hetzelfde uit. Er zijn ontzettend veel verschillende vormen.

Speciale app

In Google Play (Android) en de App Store (2018) is een app te downloaden waarbij je maximaal drie dagen vooruit kunt zien (voorspelling) of er sprake is van het noorderlicht. Dit geldt voor Spitsbergen, Lapland en Noord-Noorwegen. De app is gratis en heeft de naam NoorderlichtApp.

Klimaat

Tromsø ligt hoog in het noorden en daarom zou je verwachten dat het er koud is. Dat is eigenlijk niet het geval. Er is sprake van een behoorlijk mild landklimaat. 's Winters wordt het niet kouder dan - 18°C (bij een strenge winter) en in de zomer kan de temperatuur in uitzonderlijke gevallen oplopen tot 28 °C. Gemiddeld ligt de maximum temperatuur in de zomer rond de 15 °C. De watertemperatuur ligt boven nul, dus vormt er zich in de winter geen ijs in de haven van Tromsø.

Hoe kom je in Tromsø

Er zijn verschillende manieren om in Tromsø te komen.
  • met de auto
  • per vliegtuig
  • met de Hurtigruten (boot)

Met de auto
Het is uiteraard mogelijk om helemaal vanaf Nederland met de auto - via Denemarken of Zweden - naar Tromsø te reizen. Je zit dan echter heel lang in de auto en voor een stedentrip is dat niet echt te doen. Je kunt er ook voor kiezen om met de Color Line van Kiel naar Oslo te varen en dan verder te rijden naar Tromsø. De afstand die je dan moet overbruggen is ongeveer 1600 kilometer.

Vliegen
Het vliegveld van Tromsø is een internationaal vliegveld en ligt op het eiland Tromsøya in de deelgemeente Langnes. Het is ongeveer 5 kilometer van het centrum van Tromsø verwijderd. Er zijn diverse touroperators die vliegreizen naar Tromsø aanbieden.

Hurtigruten in haven Tromsø  / Bron: Jackmac34, PixabayHurtigruten in haven Tromsø / Bron: Jackmac34, Pixabay
Hurtigruten
Het is ook mogelijk om met de Hurtigruten in Tromsø te komen. Er vaart twee keer per dag een boot naar Tromsø toe. Eén vanaf Bergen en één vanaf Kirkenes (in het uiterste noorden). De boot vanaf Bergen komt rond 23.30 uur aan en die vanaf Kirkenes rond 14.30 uur. Er zijn ook rederijen die cruises naar Noord-Europa aanbieden en waarbij je de haven van Tromsø aandoet.

Overnachten

Er zijn tal van mogelijkheden om te overnachten in of rond Tromsø. De mogelijkheden zijn er voor ieder budget. Zo kun je overnachten in een Bed & Breakfast, een hostel, een hotel, een appartement, een vakantiehuis of overnachten op een camping.

Hotels
Er zijn diverse hotels in Tromsø. Ze hebben veelal drie of vier sterren. De prijzen variëren, maar dat heeft onder andere te maken met luxe en de ligging van het hotel.

Camping

Voor wie graag op een camping wil verblijven, kan terecht bij Tromso camping. Deze camping ligt in Tromsdalen, op het platteland en grenst aan de rivier de Tromsdalselva. Het is niet ver van het centrum van Tromsø verwijderd. Op deze camping kun je in je eigen caravan, tent of camper verblijven, maar het is ook mogelijk om te overnachten in een hut. Er staan 53 hutten, verdeeld in drie categorieën op deze camping. Deze hutten bestaan uit Comfort en Comfort +, rivier- en blokhutten en Economy-hutten (eenvoudige kleine hutten). Deze camping is het hele jaar door geopend.

Adres en contactgegevens Tromsø Camping
Tromsø Camping
Elvestrandvegen 10
N- 9020 Tromsø
Telefoon: +47 77 63 80 37
email: post@tromsocamping.no
website: https://tromsocamping.no/nl/

Legenda
A. Vliegveld
B. Universiteit
C. Prestvannet (meer)
D. Troms° brug
E. IJszeekathedraal
F. Troms° camping
G. Kabelbaan Fjellheisen
H. Polaria
I. VVV-kantoor
J. Haven Troms°

Bezienswaardigheden

In en rond Tromsø zijn genoeg dingen te doen of te zien. Zo is het mogelijk om de IJszeekathedraal te bezichtigen, mee te doen aan een huskysafari of een walvissafari, ontspannen in een wellnesscentrum of een bezoek te brengen aan Polaria (een soort aquarium), het Noorpoolmuseum of de botanische tuin. Daarnaast kun je ook een kajak of kano huren. Er is zelfs een meer in Tromsø. Dit meer heet Prestvannet en is ongeveer 300 bij 400 meter. Hier komen veel vogels.

VVV-kantoor

Het is verstandig om sowieso ook even een bezoek te brengen aan het VVV-kantoor in Tromsø. Hier kun je alle informatie vinden die je nodig hebt. De naam van het VVV-kantoor is Visit Tromsø.

Adres
Kirkegata 2
N-9253 Tromsø
Telefoonnummer: +47 77 61 00 00

kabelbaan / Bron: Nigelharper, Flickr (CC BY-2.0)kabelbaan / Bron: Nigelharper, Flickr (CC BY-2.0)

Fjellheisen: kabelbaan naar Storsteinen

Sinds 1961 is in Tromsdalen een kabelbaan die je naar de berg Storsteinen (421 meter hoogte) brengt. Vanaf dat punt heb je een mooi uitzicht op Tromsø, de fjorden, omliggende bergen en eilanden. Er zijn twee gondels die naar boven en beneden gaan. Dit zijn Polar Bear en Seal. Beide hebben een ruimte voor 28 passagiers. In de winterperiode (16 augustus - 21 mei) gaat de kabelbaan van 10-22 uur en in de zomerperiode (15 mei - 15 augustus) gaat de kabelbaan van 10-01 uur.

Adres
Fjellheisen
Solliveien 12
N-9020 Tromsdalen

Polaria

Het gebouw ziet er aan de buitenkant apart uit. Het lijkt net of er grote ijsschotsen vanaf het water het land zijn opgeschoven. Polaria werd in 1997 op initiatief van het Noorse ministerie van Milieu gebouwd. Op deze manier willen ze geïnteresseerden laten zien hoe de dieren in het poolgebied leven, hoe het klimaat daar is en wat voor impact invloeden van buitenaf op het leven van de dieren en het klimaat hebben. Er zijn verschillende aquaria waarin je onder andere zeehonden ziet zwemmen. Aan de hand van films kom je veel meer te weten.

Openingstijden in 2018

  • Het winterseizoen is van 1 september - 17 mei. Dan zijn ze van 10.00 - 18.00 uur geopend en krijgen de zeerobben om 12.30 uur en om 15.30 uur eten. Dit is live te zien.
  • Het zomerseizoen is van 18 mei - 31 augustus. Dan zijn ze van 10.00 -19.00 uur geopend. De zeerobben worden dan om 12.30 uur en 15.00 uur gevoerd.

Prijzen 2018

Volwassenen betalen NOK 130 en senioren kunnen voor NOK 90 naar binnen. De toegang voor kinderen is NOK 65. Kom je als gezin dan betaal je NOK 280.

Adres en contactgegevens
Hjalmar Johansens gate 12
N-9296 Tromsø
Telefoon: +47 77750111
website: www.polaria.no

IJszeekathedraal / Bron: Chris Parker2012, Flickr (CC BY-ND-2.0)IJszeekathedraal / Bron: Chris Parker2012, Flickr (CC BY-ND-2.0)

IJszeekathedraal

Deze kerk heeft ook wel de naam Ishavskatedralen (The Arctic Cathedral) en bestaat sinds november 1965. Zij valt behoorlijk op, vanaf verschillende plekken is ze namelijk zichtbaar. De kerk bestaat uit elf metalen panelen waardoor het de vorm van een kathedraal heeft. Daarnaast is er ook nog glasmozaïek in de buitenkant van de kerk verwerkt.

Adres en contactgegevens
Hans Nilsens veg 41
N-9020 Tromsdalen
Telefoon: +47 41008470
website: www.ishavskatedralen.no

Orka tijdens walvissafari / Bron: Shri Ram R, Flickr (CC BY-2.0)Orka tijdens walvissafari / Bron: Shri Ram R, Flickr (CC BY-2.0)

Walvissafari

In de winter komen orka's en bultruggen dichterbij de kust dan in de zomer. Dit doen ze omdat ze op zoek zijn naar voedsel. Voor toeristen is dit een mooie gelegenheid om ze van dichterbij te kunnen bekijken. Door deel te nemen aan een walvissafari is de mogelijkheid aanwezig om ze dan ook echt te zien, maar daarop wordt geen garantie gegeven. Bij een walvissafari ga je onder begeleiding van een gids in een boot naar de oceaan.

Rendierfarm

Ongeveer 25 kilometer van Tromsø verwijderd is een rendierfarm. Deze farm is van Samen en zij bieden in de winter een rendiersafari aan. Er is keuze uit verschillende soorten tochten. Bij alle tochten worden de rendieren voor een slede gespannen en geniet je als toerist van de schitterende ongerepte natuur. Het is ook mogelijk om de rendieren te voeren. Daarnaast kom je veel te weten over het leven van de Samen.

Adres
Grötsund fort
N-Tonsvik
Telefoon: +47 957 59 710

Universiteit

Tromsø heeft een universiteit en diverse hogescholen. De universiteit is de meest hooggelegen universiteit van de wereld. Er is een dependance op Spitsbergen. De universiteit bestaat sinds 1968. Studenten van over de hele wereld komen naar de universiteit in Tromsø. Er wordt ook aan uitwisselingsprojecten gedaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het noorderlichtHet noorderlichtAls er uitbarstingen van plasmawolken gaande zijn op de zon dan kan een hoeveelheid geladen deeltjes met behulp van de o…
De natuurkundige verklaring van poollichtPoollicht is een lichtshow in de aardatmosfeer. Het poollicht kan in heel veel verschillende kleuren voorkomen: geel, gr…
Het onbegrijpelijk mooie noorderlicht (poollicht)Het onbegrijpelijk mooie noorderlicht (poollicht)Het noorderlicht... zodra je het ziet, krijg je er geen genoeg meer van. Een soort gretigheid overmeestert je als het po…
Poollicht, een lichtverschijnselPoollicht, een lichtverschijnselWat tegenwoordig een wetenschappelijk bewezen natuurverschijnsel is, werd in vroeger tijden gezien als een bericht van d…
De kerstman woont volgens de Finse traditie in RovaniemiDe kerstman woont volgens de Finse traditie in RovaniemiWaar woont de Kerstman eigenlijk? Op de Noordpool volgens de Noord-Amerikaanse traditie. Neen hoor, volgens de Deense tr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©sodraf
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Troms%C3%B8
  • https://www.visitnorway.nl/bestemmingen-in-noorwegen/regio-noord/tromso/
  • http://www.tromso.kommune.no/
  • Reisgids Noorwegen van ANWB
  • https://www.visittromso.no/en
  • https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/folkemengde/aar-berekna
  • https://en.uit.no/startsida
  • https://www.noorderlicht.nl/alles-over-het-noorderlicht
  • http://www.msm.no/
  • http://www.klimaatinfo.nl/noorwegen/tromso.htm
  • https://tromsocamping.no/nl/
  • http://norske.nl/winter-vakantie-noorwegen/tromso/orka-walvis-safari/index.shtml
  • http://fjellheisen.no/en/
  • http://www.tromsoarcticreindeer.com/
  • Afbeelding bron 1: ęsodraf
  • Afbeelding bron 2: ęsodraf
  • Afbeelding bron 3: ęsodraf
  • Afbeelding bron 4: ęsodraf
  • Afbeelding bron 5: Sharonang, Pixabay
  • Afbeelding bron 6: Jackmac34, Pixabay
  • Afbeelding bron 7: Nigelharper, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 8: Chris Parker2012, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • Afbeelding bron 9: Shri Ram R, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Tromsø: meer dan middernachtzon en noorderlicht"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 13-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Tourisme in Noorwegen
Schrijf mee!