Benidorm om te overwinteren: is ook vakantieparadijs

Benidorm om te overwinteren: is ook vakantieparadijs Wie aan Benidorm denkt zal misschien vooral denken aan oudere mensen die overwinteren. Alles op de Hollandse toer en weinig Spaans te ontdekken. Dit was ook vele jaren de werkelijkheid maar thans heeft Benidorm veel meer te bieden, waarbij overwinteren populair blijft vanwege het gunstige klimaat. De stad heeft zich enorm goed ontwikkeld tot een waar internationaal vakantieparadijs waar mensen uit alle windstreken genieten van zon, strand en het goede Spaanse leven. Het toerisme is booming, gedurende het hele jaar. Na steden als Londen en Parijs heeft Benidorm anno 2018 de meeste hotelkamers van Europa beschikbaar met een méér dan gemiddelde bezetting.

Ligging

Benidorm is gelegen aan de Costa Blanca op ongeveer 40 kilometer ten noorden van Alicante. Vanaf de luchthaven Alicante rijden er regelmatig bussen naar de metropool. Wie een georganiseerde reis boekt zal direct aan de luchthaven vervoer vinden. Veel mensen kiezen echter voor het huren van een auto en dan is Benidorm in slechts drie kwartier te bereiken. Tijdens de vakantie kan men dan zelf op pad gaan in de omgeving.

Temperatuur

Benidorm heeft gedurende het hele jaar een temperatuur die aangenaam is. In de zomer geeft de zeewind verkoeling en in de winter beschermen de omliggende bergen de stad. Het gevolg is dat het toerisme het hele jaar bloeiend is. De campings en hotels zijn redelijk volgeboekt ook in het voor- en najaar. men kan altijd uitgebreid vakantie vieren in Benidorm. Zo kan men zelfs in december in de luwte lekker aan het strand liggen. In de zomer is het mogelijk om tot in de late avonduren op de terrassen te zitten.

Het ontstaan van Benidorm

Vroeger was Benidorm een kleine vissersplaats waar de vloot dagelijks in de avond op zee ging en in de vroege ochtend werd de vers gevangen vis aan het strand verkocht. De plaats kende weinig bezienswaardigheden. Maar plotseling kwam er een slimme burgemeester die wel mogelijkheden zag. Al in de tijd van generaal Franco gaf de burgemeester toestemming om hier in bikini te zonnen. Dit was in heel Spanje toen nog niet toegestaan dus jonge mensen kwamen met plezier naar Benidorm en langzaam werd dit ook bekend in het buitenland. De gemeente had ruimte genoeg om hotels en appartementen te bouwen en zo werd de stad in rap tempo een metropool van formaat en vermaak.

Overwinteren in Benidorm

Ieder jaar zijn er veel mensen die overwinteren in Benidorm of omgeving. De campings zitten vol met mensen die de winter maanden willen doorbrengen in het milde klimaat. Maar ook appartementen zijn te huur voor langere tijd. Het voordeel van overwinteren in Benidorm is dat men kan omgaan met mensen uit je eigen land. Er zijn n.l. veel clubs en organisaties die activiteiten regelen in de wintermaanden. Maar ook de medische voorzieningen zijn aanwezig zodat men in de eigen taal geholpen kan worden, indien dit nodig is. Veel overwinteraars komen hier ieder jaar terug en er kan een hechte band ontstaan.

Bezienswaardigheden om te bezoeken tijdens vakantie in dit vakantieparadijs

Benidorm zelf heeft niet echt veel bezienswaardigheden maar toch is het leuk om rond te kijken en je te verwonderen over het gigantisch grote aantal wolkenkrabbers en de prachtige baai en boulevard. Heel bijzonder is hotel Bali in Benidorm met 52 verdiepingen en 776 kamers. Het is het hoogste hotel van Europa. Andere bezienswaardigheden zijn:
  • Het oude centrum
  • Uitzicht The Castle
  • Kerk San Jaime
  • De boulevard met Playa de Levante en Playa de Poniente
  • Restaurants en bars voor internationaal publiek
  • Isla Benidorm

Het oude centrum

Benidorm heeft een erg leuk historisch centrum met smalle straatjes en kleine klinkers. Men kan hier lekker ronddwalen en een terrasje pakken. Er zijn een paar aardige boetieks die trendy kleding verkopen.

Uitzicht The Castle

Tussen de twee stranden Playa de Levante en Playa de Poniente liggen op de vooruit gestoken rots de overblijfselen van The Castle. Dit was vroeger een fort om de stad te beschermen tegen de piraten. Nu is er slechts een plateau van waaruit men een mooi uitzicht heeft op de baai.

Kerk San Jaime

De kerk bevindt zich in het bovengedeelte van de stad. Hij is gebouwd in de achttiende eeuw. San Jaime is de beschermheilige van de stad. De kerk is al van verre te zien door de mooie blauwe koepel. In de kerk vinden we het kleine beeld Maria; de Virgen del Sufragio.

De boulevard met Playa de levante en Playa de Poniente

Een van de bijzonderheden van Benidorm zijn toch wel de prachtige boulevards. Deze zijn breed en geven een mooi overzicht over de stad. Overal zijn terrassen en restaurants te vinden om een rustpauze in te lassen. Aan het strand zien we mensen die zonnebaden maar ook veel mensen die hardlopen of sporten aan het strand.

Restaurants en bars voor internationaal publiek

Wie aan Benidorm denkt zal ook denken aan heerlijk Spaans eten. Dat is op diverse plaatsen heel goed mogelijk maar door het internationale karakter heeft Benidorm ook restaurants van allerlei oorsprong. De keuze is groot voor wie Indiaas, Thais, Japans, Duits of Engels wil eten. Alles is aanwezig. Wel probeert de stad een eigen karakter te behouden. Dit doet men door overal Spaanse tapasbars te openen. Rond lunchtijd zien we dat ook overal mensen die op een terrasje gaan zitten en een paar drankjes bestellen met tapas. Maar in tegenstelling tot het zuiden dient er in Benidorm wel stevig betaald te worden voor deze tapas.

Uitstapjes voor mensen die vakantie houden of overwinteren

In de omgeving van Benidorm vinden we een paar leuke mogelijkheden om uitstapjes te maken zoals:
  • Een prachtige natuur in het binnenland
  • Terra Mitica
  • Mundomar
  • Aqualandia

Prachtige natuur in het binnenland

Wie de tijd neemt en de mogelijkheid heeft van eigen vervoer zal beslist een toer moeten maken door het binnenland. Al snel na het verlaten van de stad gaat de weg klimmen en komen we in een onherbergzaam gebied. Er zijn veel mogelijkheden voor leuke dagtochten.

Terra Mitica

Terra Mitica is een themapark met veel kermis-achtige attracties. Het park werd in 2000 geopend met veel vertoon. Het park heeft echter veel moeite om financieel gezond te blijven. Maar het is wel leuk voor een dagje uit met de kinderen.

Mundomar

Mundomar is een attractiepark waar veel verschillende dieren te bewonderen zijn. Belangrijke attractie is het zwemmen met dolfijnen. Maar we zien hier ook schildpadden, flamingo's en aapjes. Er worden hier ook shows gegeven. Wie een ticket koopt voor Mundomar heeft ook toegang tot Aqualandia.

Aqualandia

Aqualandia is een van de grootste waterparken van Europa. Hier kunnen de kinderen naar hartenlust spelen, zwemmen en van enorme glijbanen glijden.

Benidorm Palace

Een aparte vermelding verdient Benidorm Palace. Hier worden uitvoeringen verzorgd o.a. door bekende groepen die de Flamenco dansen. Er zijn regelmatig andere groepen te zien met wisselende muziek. Het is echt theater soms met een goochelaar of acrobaten. Men kan een avond boeken om het evenement te bezoeken inclusief een buffet dat heel goed verzorgd is. Tot ver in de omtrek is een avondje Benidorm Palace een geliefd uitje. Het programma is ieder seizoen anders. Tijdig boeken is wel een must omdat zeker in de zomermaanden er grote belangstelling is.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in SpanjeSpanje is in de zomer zeer in trek, maar in de winter wordt dit vakantieland ook goed bezocht. Er zijn verschillende moo…
Wat kan je allemaal doen in de buurt van Benidorm?Wat kan je allemaal doen in de buurt van Benidorm?Veel Vlamingen overwinteren in Benidorm. Maar zonder aan overwinteren te denken, zijn er nog heel wat mensen die tijdens…
Alles over overwinterenDe laatste tijd is overwinteren erg in opkomst. Heerlijk tijdens de wintermaanden in een warm land doorbrengen of een ro…
Costa Blanca, indrukwekkende kustCosta Blanca, indrukwekkende kustDe Costa Blanca is een van de populairste kusten van Spanje bestaande uit vele badplaatsen waarvan Benidorm beroemd is.…

Melilla  Spaanse exclave in Marokko en vrijhavenMelilla Spaanse exclave in Marokko en vrijhavenMelilla is een stukje Spanje in Marokko. Het is een Spaanse exclave aan de kust van de Middellandse Zee en officieel hee…
Seattle: tien mooie plekjes die je niet mag missenSeattle: tien mooie plekjes die je niet mag missenSeattle ligt in het noordwesten van de VS en is de laatste grootstad voor de grens met Canada. Het is één van de mooiste…
Bronnen en referenties
  • VVV Benidorm
  • Booking.com Benidorm

Reageer op het artikel "Benidorm om te overwinteren: is ook vakantieparadijs"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 17-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!