InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips om goedkope vliegtickets te boeken

Tips om goedkope vliegtickets te boeken

Tips om goedkope vliegtickets te boeken Via internet je vliegtuigticket boeken is tegenwoordig zeer gemakkelijk geworden. Maar leidt de internet-zoektocht en het vergelijken van verschillende vliegtuigmaatschappijen en reisbureaus altijd naar goedkopere vliegtickets? Om wat euros te besparen kan je best rekening houden met enkele tips.

Goedkoop vliegen

Tijdstip om je ticket te boeken

Vroeg boeken is een absolute aanrader. Vaak kost je ticket enkele maanden op voorhand maar een fractie van wat iemand betaalt vlak voor vertrek. Naarmate het vertrek nadert worden de tickets alsmaar duurder. Met een beetje geluk kan je ook op het allerlaatste moment voor vertrek nog een koopje doen, maar gok hier ook niet teveel op want dit zou wel eens kunnen tegenvallen. Voor hetzelfde geldt dat de vlucht reeds volboekt is wanneer jij nog je ticket wil kopen. Zie je een voordelig ticket, laat het dan niet liggen. Een dag later, of soms zelfs een uur later, kan de prijs alweer de hoogte zijn ingegaan.

Tijdstip om te reizen

  • Als je min of meer flexibel bent op vlak van vertrek- en retourdatum, probeer dan steeds een zaterdagnacht in te lassen in je verblijf. Vaak zijn je tickets dan goedkoper. Soms wordt er wel verwacht dat je minstens bijvoorbeeld drie nachten ter plekke blijft.
  • Maak je een korte city-trip, dan blijkt “heen” op donderdag en “terug” op zondag één van de beste combinaties.
  • Vertrek op woensdag, donderdag en zaterdag is vaak voordeliger dan op andere dagen. Voor de terugreis zijn de interessantste dagen zondag, dinsdag en woensdag.
  • Reizen buiten het hoogseizoen en de schoolvakanties is over het algemeen minder duur, maar uiteraard niet steeds voor iedereen mogelijk.
  • De kerst- en nieuwjaarsperiode is een drukke en dus ook duurdere periode, maar als je op kerstdag en nieuwjaarsdag zelf vliegt, kan je nog wel eens koopjes doen, zeker last-minute.
  • Vliegtickets met vertrek buiten de spitsuren, of op ongunstige tijdstippen, bijvoorbeeld vroeg in de morgen of laat in de avond of nacht, zijn goedkoper dan andere. Soms maakt het nemen van één vlucht later of vroeger al een enorm verschil.

Luchtvaartmaatschappij

  • Houd je bij één luchtvaartmaatschappij indien mogelijk. De totaalprijs is dan vaak goedkoper dan wanneer je combinaties maakt met verschillende maatschappijen. Je betaalt dan ook maar één keer administratiekosten.
  • Soms is het toch voordelig om met verschillende maatschappijen te reizen, vooral dan wanneer je lange afstanden wil overbruggen. Sommige langeafstandsvluchten zijn goedkoper vanuit Londen of Parijs. Je kan dan een goedkope vlucht boeken om in Londen of Parijs te raken en zo toch besparen op de totale kostprijs van je reis. Houd er wel rekening mee dat je tijd verliest bij het overstappen. Als je bovendien nog een nacht moet verblijven in een hotel in bijvoorbeeld Londen, dan kan je je afvragen of de besparing uiteindelijk nog wel de moeite loont. Of combineer je langeafstandsreis gewoon ineens met een citytrip Londen of Parijs. Twee vliegen in één klap!

Vergelijk

Het internet is de ideale tool om te kunnen vergelijken tussen verschillende maatschappijen en vertrektijden. Vergelijk alle mogelijkheden en beperk je niet tot één website. Niet elke website biedt alle opties aan. Ook de prijs voor eenzelfde vlucht is niet steeds gelijk. Houd zeker ook rekening met aangerekende dossierkosten of reservatiekosten. Ook de luchthaventaksen kunnen een groot verschil maken. Bij grote luchthavens lopen deze hoger op dan bij andere. Doorloop steeds de reserveringstransactie tot op het moment dat je effectief moet betalen om de volledige prijs te kennen. Adminstratieve kosten en taksen worden vaak pas op het eind toegevoegd. Via google vind je een massa websites waarop je vliegtuigtickets kan reserveren.

Kies de juiste luchthaven

  • Kijk na of de luchthaven zich wel degelijk situeert waar je denkt. Als je met Ryanair landt in Brussel-Zuid, land je eigenlijk in Charleroi en verlies je nog extra tijd en geld om tot in Brussel te raken. Zorg ervoor dat je het geld dat je bespaart op je ticket niet moet uitgeven aan ander vervoer om ter plaatse te raken.
  • Kleine luchthavens zijn wel vaak goedkoper dan grotere luchthavens om naartoe te vliegen. Kijk de verschillende mogelijkheden na van luchthavens in de buurt van je eindbestemming.

Meerdere tickets kopen

Als je bijvoorbeeld zes tickets wil kopen, maak dan eerst verschillende simulaties op de website waar je deze wil boeken. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld nog drie tickets aan het voordeligste tarief beschikbaar zijn, en de volgende drie aan het iets hoger tarief. Als je dan twee maal achter elkaar drie tickets koopt, dan kom je soms goedkoper uit dan wanneer je meteen zes tickets koopt, die dan alle aan het hogere tarief worden verkocht. Probeer verschillende simulaties uit om de voordeligste oplossing te vinden. (Als er geen verschil is in de prijs van 1 of 6 tickets, dan kan je uiteraard meteen best 6 tickets bestellen). Houd ook hier wel rekening met eventuele administratiekosten als je meerdere boekingen maakt.

Flexibiliteit

Ga niet per definitie voor de goedkoopste optie. Bij onvoorziene omstandigheden kan je de gedane boeking niet steeds annuleren of aanpassen. Bij duurdere tickets kan je soms wel, mits een toeslag, de vliegdata aanpassen. Een reisannulatieverzekering is in alle omstandigheden aan te raden. Deze zorgt ervoor dat je vergoed wordt wanneer je niet kan vertrekken door bijvoorbeeld ziekte.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boek de goedkoopste vlucht voor je reisWie van reizen houdt kan haast niet wachten tot de vakantie er is om de koffers te pakken en eropuit te trekken. Maar re…
Je vliegticket boeken aan de hand van je budget bij Qfly.nlJe vliegticket boeken aan de hand van je budget bij Qfly.nlAls je met het vliegtuig op vakantie wilt gaan heb je normaal gezien een bepaalde reisbestemming in gedachten. Op het in…
Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?"Lastminute" of "last minute" is een begrip in de reiswereld. In dit artikel wordt uitgelegd wat lastminute vakanties en…
Goedkoop op reis (BE)Goedkoop op reis (BE)Met de bus op reis gaan, is en blijft de goedkoopste manier om te reizen. Maar reizen met de bus gaat soms traag en moei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fuzz, Pixabay

Reageer op het artikel "Tips om goedkope vliegtickets te boeken"

Reacties

Jamie, 02-01-2013 11:49 #2
Het blijft altijd een zoektocht, om het goedkoopste vliegticket te vinden. Er zijn veel sites waar je kunt kijken en ook erg veel sites die tegenwoordig al die sites weer vergelijken. Er is niet zo lang geleden wel een nieuwe site bijgekomen (Paperflies), die elke dag één goedkope vliegticket deal aanbieden. Sommige aanbiedingen zijn erg goed, andere wat minder. Maar zeker de moeite als je goedkoop wilt vliegen.

Willem Ouwehand, 24-09-2012 00:05 #1
Als tip mis ik nog de dag (in de week) en/of het tijdstip (overdag of 's nachts en dan welk uur), waarop mogelijk het best geboekt kan worden.

mvg. Willem

Infoteur: Evaluna
Laatste update: 19-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!