InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Met de hop on – hop off bus door Barcelona

Met de hop on – hop off bus door Barcelona

Met de hop on – hop off bus door Barcelona Barcelona is sinds jaar en dag een populaire bestemming voor een stedentrip, eventueel voor of na een strandvakantie. Toeristen die snel en / of zoveel mogelijk van de stad willen zien, kunnen Barcelona het beste met behulp van hop on – hop off bussen bezichtigen, omdat deze de passagiers in een hoog tempo langs alle belangrijke bezienswaardigheden rijden. In Barcelona zijn er twee bedrijven die deze zogenaamde citytours aanbieden; deze verschillen wel qua routes maar zijn beide inclusief oordopjes met een audiogids in twaalf talen, Wi-Fi en de mogelijkheid om in en uit te stappen waar men maar wil. Barcelona is populair onder jong en oud, alleenreizenden, stelletjes, gezinnen en groepen. Het is een bestemming die zowel met eigen als georganiseerd vervoer prima is aan te reizen. Eenmaal in de stad zelf aangekomen is het voor vrijwel elke reiziger het meest praktisch om ter plekke gebruik te maken van het openbaar vervoer: bus, tram en metro. De hop on - hop off bus is de beste optie om snel langs alle bezienswaardigheden te rijden, vooral in de extra drukke weekenden. Enige nadeel is dat het tijdens het hoogseizoen ook in deze bussen erg druk kan zijn, waardoor er bij de opstapplaatsen van de meest frequent bezochte bezienswaardigheden wachtrijen kunnen ontstaan. Bedrijven die deze zogeheten citytours met de hop on – hop off bus aanbieden zijn Barcelona Bus Turístic en Barcelona City Tour.

Barcelona Bus Turístic

De officiële citytourbus van de stad Barcelona is de blauwe Bus Turístic. Deze bus rijdt dagelijks langs drie verschillende routes: de rode, blauwe en groene route. Afhankelijk van het seizoen stopt er om de vijf tot vijfentwintig minuten een hop on – off bus bij de verschillende opstapplaatsen. In de winter rijdt de bus van 09:00 tot 19:00 en in de zomer van 09:00 tot 20:00. De volledige route van de rode en blauwe route neemt ongeveer twee uur in beslag, die van de groene route bedraagt gemiddeld veertig minuten.

Rode route

De rode route start en eindigt op Plaça Catalunya. Tijdens de tour wordt er bij de volgende haltes gestopt:
  • Plaça Catalunya
  • Casa Batlló - Fundació Antonio Tàpies
  • Passeig de Gràcia – La Padrera
  • Francesc Macià – Diagonal
  • Estació de Sants
  • Crue Coberta
  • Plaça d’Espanya
  • CaixaForum – Pavelló Mies van der Rohe
  • Poble Espanyol
  • MNAC
  • Anella Olímpica
  • Fundació Joan Miró
  • Teleféric de Montjuïc
  • Miramar – J. Costa i Llobera
  • World Trade Center
  • Colom – Musea Marítim
  • Port Vell
  • Musea d’Històrica de Catalunya
  • Port Olímpic
  • Parc de la Ciutadella-Zoo
  • Pla de Palau
  • Barri Gòtic

Bij de haltes Plaça Catalunya, Casa Batlló - Fundació Antonio Tàpies, Passeig de Gràcia – La Padrera en Francesc Macià – Diagonal is er een mogelijkheid om over te stappen van de rode op de blauwe route (of van de blauwe op de rode route) en bij de halte Port Olímpic kan overgestapt worden van de rode op de groene route (of van de groene op de rode route).

Blauwe route

De blauwe route start en eindigt net als de rode route op Plaça Catalunya. Tijdens de tour wordt er bij de volgende haltes gestopt:
  • Plaça Catalunya
  • Casa Batlló - Fundació Antonio Tàpies
  • Passeig de Gràcia – La Padrera
  • Sagrada Família
  • Gràcia
  • Parc Güell
  • Tramvia Blau-Tibidabo
  • Sarrià
  • Monestir de Pedralbes
  • Palau Real – Pavellons Güell
  • Camp Nou (Futbol Club Barcelona)
  • Francesc Macià – Diagonal
  • Eixample
  • MACBA – CCCB

Groene route

De groene route wordt gereden van eind maart tot begin november. Deze start en eindigt op Port Olímpic. Tijdens de tour wordt er bij de volgende haltes gestopt:
  • Port Olímpic
  • Platja de Bogatell-Cementiri del Poblenou
  • Poblenou
  • Parc Diagonal Mar
  • Fòrum

Bij de halte Port Olímpic kan overgestapt worden van de groene op de rode route (of van de rode op de groene route).

Tickets voor de Barcelona Bus Turístic kosten euro 27 (volwassenen, vanaf 12 jaar) of euro 16 (kinderen van 4 tot 12 jaar) voor één dag en euro 35 (volwassenen, vanaf 12 jaar) of euro 20 (kinderen van 4 tot 12 jaar) voor twee dagen. Voor kinderen van 0 t/m 3 jaar is het gratis. De verschillende tickets zijn te koop bij de bus en de toeristische dienst in Barcelona. Online, onder andere bij TicketBar, zijn ze ook verkrijgbaar. Online zijn de tickets meestal goedkoper, vooral wanneer ze in combinatie met de toegang tot een of meerdere attracties wordt gekocht.

Barcelona Bus City Tour

Onder de naam Barcelona City Tour rijden de rode citytourbussen. Deze hop on – hop off bussen rijden twee verschillende routes: een Oost route en een West route. De volledige route van de Oost route neemt in de zomer ongeveer twee uur en twintig minuten in beslag, terwijl deze in de winter gemiddeld twee uur duurt. De volledige route van de West route neemt zowel in de zomer als in de winter twee uur in beslag. De bus rijdt van 09:00 tot 20:00. Afhankelijk van het seizoen stopt er om de vijf tot vijfentwintig minuten een hop on – off bus bij de verschillende opstapplaatsen.

Oost route

De Oost route start en eindigt bij Plaça Catalunya. Tijdens de tour wordt er bij de volgende haltes gestopt:
  • Plaça Catalunya
  • Catedral Gòtic
  • Port Vell
  • Musea d’Històrica de Catalunya
  • Barceloneta
  • Port Olímpic
  • Platja del Bogatell
  • La Nova Mar Bella
  • Fórum
  • Glòries – Torre Agbar
  • Sagrada Família
  • Hospital de Sant Pau
  • Parc Güell
  • Tibidabo
  • La Pedrera
  • Caso Batlló

Bij Plaça Catalunya, Catedral Gòtic, La Pedrera en Caso Batlló kan overgestapt worden van Oost route op de West route (of van de West route op de Oost route). Van 1 november tot en met 31 maart wordt er gestopt op de haltes Ciutadella – Zoo en Teatre Nacional Auditori in plaats van de haltes Platja del Bogatell, La Nova Mar Bella en Fórum.

West route

De West route start en eindigt net als de Oost route bij Plaça Catalunya. Tijdens de tour wordt er bij de volgende haltes gestopt:
  • Plaça Catalunya
  • Catedral Gòtic
  • Passeig de Colom
  • World Trade Centre
  • Jardins de Miramar
  • Fundació Joan Miró
  • Anella Olímpica
  • MNAC
  • Poble Espanyol
  • Plaça d’Espanya
  • Estació de Sants
  • Camp Nou (Futbol Club Barcelona)
  • Plaça Pius XII (Palau Reial, Pavellons Güell i Monestir Pedralbes)
  • L’Illa Diagonal
  • Avinguda Diagonal
  • La Pedrera
  • Caso Batlló

Tickets voor de Barcelona City Tour kosten voor euro 27 (volwassenen, vanaf 12 jaar), euro 22 (voor invaliden en senioren vanaf 65 jaar) of euro 16 (kinderen van 4 tot 12 jaar) voor één dag en euro 35 (volwassenen, vanaf 12 jaar), euro 27 (voor invaliden en senioren vanaf 65 jaar) of euro 20 (kinderen van 4 tot 12 jaar) voor twee dagen. Voor kinderen van 0 t/m 3 jaar is het gratis. De verschillende tickets zijn te koop bij diverse reisorganisaties, de hotelbalie, het klantenservice kantoor bij de Ronda Universiteit, in de bus zelf en online. Online zijn de tickets meestal goedkoper.
© 2014 - 2019 America, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fietsen in BarcelonaHet verplaatsen per fiets is de meest uitgesproken manier om de stad Barcelona goed te leren kennen. Het aangename klima…
Beroemde kerken en musea in BarcelonaBeroemde kerken en musea in BarcelonaBarcelona herbergt vele fraaie gebouwen die uit verschillende periodes stammen. Wanneer je een paar dagen of een weekend…
Bronnen en referenties
  • Barcelona.ticketbar.eu
  • www.barcelonacitytour.com
  • www.holabarcelona.nl

Reageer op het artikel "Met de hop on – hop off bus door Barcelona"

Infoteur: America
Gepubliceerd: 14-11-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!