InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Antsirabe, plaats met veel zout, Madagaskars derde stad

Antsirabe, plaats met veel zout, Madagaskars derde stad

Antsirabe is de derde grootste stad van Madagaskar. De stad telt meer dan 185 000 inwoners en ligt op 1500 meter hoogte. Het staat bekend als de koudste stad van Madagaskar, met minimale temperaturen van 6 graden in juli. Antsirabe heeft een mooie markt, en er valt veel te wandelen en fietsen in de omgeving. De naam Antsirabe betekent letterlijk ‘plaats met veel zout’. Het gebied werd ook al lang gebruikt door de lokale bevolking als plaats om zout te halen. Pas in 1868 begon de oprichting van de stad.

Antsirabe

Naam

Antsirabe betekent letterlijk ‘plaats met veel zout’ in het Malagasy. Deze naam slaat op de zoute wateren die rondom de stad te vinden zijn. De stad heeft als bijnaam ville d'eau (stad van water in het Frans) en visy gasy of le Vichy malgache (de Vichy van Madagaskar in het Malagasy en Frans).

Ligging

Antsirabe ligt op een hoogte van 1,500 meter. Het staat bekend als de koudste stad van Madagaskar, en de gemiddelde nachttemperatuur zakt in juli tot rond de 6 graden Celsius. De stad ligt in het midden van het land, in het Ankaratragebergte.
Hôtel des Thermes / Bron: Bernard Gagnon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hôtel des Thermes / Bron: Bernard Gagnon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Geschiedenis

De start van de stad Antsirabe is terug te leiden tot 1868. In die tijd woonden er al long mensen in het gebied, maar was er nog geen sprake van de start van een stad. Mensen gebruikten het gebied om zout te halen, maar voor weinig andere dingen. In 1868kwamen de eerste missionarissen uit Noorwegen, die in het gebied neerstreken vanwege het koelere klimaat. In 1917 werden de warme baden geopend.

Het treinstation / Bron: M worm, Wikimedia Commons (Publiek domein)Het treinstation / Bron: M worm, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Transport

Antsirabe is goed te bereiken over de weg. Binnen de stad worden vooral pousse-pousses gebruikt. Dit zijn riksja’s die door mankracht worden voorgetrokken, ofwel rennend ofwel fietsen. Sommige maken gebruik van een brommer, maar dat zijn uitzonderingen.

Fietsen en wandelen

Rondom Antsirabe zijn mooie gebieden om te wandelen en fietsen. Met een taxi-brousse kun je direct in een mooi gebied afgezet worden. Als je wilt fietsen, houd er dan rekening mee dat het even kan duren voordat je een goede huurfiets kan vinden. De meeste zijn in slechte staat, en je wilt niet dat hij direct uit elkaar valt.

Een groot meer vlakbij Antsirabe / Bron: Bernard Gagnon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een groot meer vlakbij Antsirabe / Bron: Bernard Gagnon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Thermische bronnen

In Antsirabe zijn zoute, warme bronnen waarin je kunt zwemmen. Ook zijn er verschillende kraters te vinden, die zijn gevuld met zout water. De kraters zijn het gevolg van vulkanische activiteit, het vulkanische (inactieve) gebied is 100 kilometer lang met 2644 meter als hoogste piek. Daartussen liggen voldoende baden!

Markt

Antsirabe heeft een grote markt met vooral veel versproducten. Het is een gezellige plek om door te lopen, maar er zijn wel zakkenrollers actief. Verder zijn er halfedelstenen en edelstenen te vinden, iets anders waar deze stad bekend om staat.

Al met al is Antsirabe een mooie stad om te bezoeken. Er is voldoende in de omgeving te doen om een paar dagen bezig te zijn, als je van wandelen en fietsen houd. De warme baden zijn ook zeker een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toerisme in MadagaskarToerisme in MadagaskarMadagaskar is een land in Afrika dat ideaal is om een keer te bezoeken. Er is mooie natuur en je vindt er veel verschill…
Fianarantsoa, Fiana of Fianar, een stad in zuid-MadagaskarFianarantsoa, Fiana of Fianar, een stad in zuid-MadagaskarFiana, Fianar, Finna of voluit Fianarantsoa is een stad met ongeveer 150 000 inwoners. Dit is een grote stad voor Madaga…
Kilocalorieën verbrandenKilocalorieën verbrandenVele mensen vragen zich wel eens na het sporten of bewegen af hoeveel kilocalorieën ze nou eigenlijk verbrand hebben. Is…
Gerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en mineraalwaterGerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en mineraalwaterGerolstein is gelegen in de Vulkaaneifel aan de rivier de Kyll. De bronnen van het Gerolsteiner bronwater zijn wereldber…
De koudste plekken op aardeDe koudste plekken op aardeEr zijn naast Antarctica nog veel plaatsen waar het werkelijk ijskoud is. Dit zijn Groenland, Rusland en Alaska. Lees hi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antsirabe, plaats met veel zout, Madagaskars derde stad"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 30-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Steden Madagaskar
Schrijf mee!