InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Reizen naar Skopje, hoofdstad van Macedonië

Reizen naar Skopje, hoofdstad van Macedonië

Reizen naar Skopje, hoofdstad van Macedonië Skopje is de hoofdstad van Macedonië. Tijdens een vakantie in Macedonië mag een bezoek aan Skopje zeker niet ontbreken. De stad ligt in het noorden van het land, aan de rivier de Vardar. Helaas zijn er een heleboel bouwwerken verloren gegaan tijdens de oorlogen en twee aardbevingen. Maar toch valt er nog genoeg te zien.

Reizen naar Skopje

Skopje is makkelijk te bereiken per vliegtuig. Het vliegveld in Skopje is vernoemd naar Alexander de Grote die koning is geweest in Macedonië. Vanuit Nederland bedraagt de vliegduur naar Skopje ongeveer 2,5 uur. Er is geen tijdsverschil met Nederland. Viert men vakantie in de bekendste vakantieplaats van Macedonië, Ohrid, dan worden er excursies per bus georganiseerd naar Skopje. De hoofdtaal in Macedonië is het Macedonisch, maar op de plekken waar het toerisme de laatste jaren weer toeneemt spreekt men ook wel een aardig woordje Engels. In de stad zelf kun je het beste reizen per bus of taxi. Deze zijn beide ontzettend goedkoop. Zelf met de auto op pad gaan is niet zo'n goed idee. De straten hebben op de kaart wel namen, maar de straatnaamborden ontbreken waardoor je zeer snel zult verdwalen.

Klimaat

De stad heeft te maken met een landklimaat. In de zomer valt er bijna geen neerslag en kunnen de temperaturen hoog oplopen, tot boven de 35 graden. In de winter valt er geregeld sneeuw.

Opbouw van de stad

De regering heeft 200 miljoen euro geïnvesteerd in de volledige renovatie van Skopje, waardoor de stad momenteel volledig onder constructie is. De renovaties zullen naar verwachting enkele jaren duren. Hierbij worden ook vele monumenten verspreid in Skopje geplaatst. Het is nu al goed te zien dat de stad erg modern wordt opgebouwd. Er zijn verschillende moderne winkelcentra en kantoren. Winkelen is in Macedonië erg goedkoop, vooral als het gaat om kleding en schoenen. Op het centrale plein midden in de stad zijn diverse restaurants met grote, moderne terrassen. Een enorm beeldscherm vertoont diverse reclamespots. Eten en drinken is voor onze begrippen spotgoedkoop. In de stad zijn ongeveer 400 cafés te vinden waar het eigenlijk altijd gezellig druk is.

Wat kun je doen in Skopje?

Naast winkelen, eten en uitgaan zijn er ook een aantal bekende bezienswaardigheden te vinden in en net buiten Skopje.
Zo kun je een bezoek brengen aan het oude treinstation van Skopje. De stilstaande klok herinnert aan het tijdstip van de aardbeving in 1963 waarbij ongeveer 1.000 mensen om het leven zijn gekomen en de stad voor een groot deel is verwoest.

De burcht van Skopje is te vinden op het hoogste punt in Skopje. Deze burcht stamt uit de 6e eeuw na Christus. Momenteel wordt de burcht gereconstrueerd, waardoor een bezoek op dit moment niet mogelijk is. Wel heeft men vanaf het hoogste punt een mooi uitzicht op de rivier de Vardar. Over deze rivier is een brug gebouwd. Deze stenen brug stamt uit de 14e eeuw na Christus. Het verbind het oude stadsgedeelte met het nieuwe deel. Op de brug proberen diverse kooplui hun waren te verkopen aan toeristen.

In het oude stadsdeel vind je diverse moskeeën. Kleine straatjes met winkeltjes en cafeetjes zijn kenmerkend voor dit deel van de stad. Tevens vind je hier de oude bazaar, een enorme markt, deels overdekt, waar alles te koop is van groente en fruit, tot kleding, schoenen en elektronica. Zeker een bezoek waard!

Loop je via de stenen brug naar het nieuwe gedeelte van de stad, dan kom je op een groot plein waar, ter ere van de bekendste Macedoniër, Alexander de Grote, een 25 meter hoog beeld is gemaakt. Het beeld wordt omringd door fonteinen, die met licht en geluid een spektakel vormen, vooral wanneer het donker is. Op hetzelfde plein zijn diverse andere grote nieuwe beelden te vinden.

Buiten de stad zijn er ook een aantal interessante plekken om te bezoeken. Zo kun je de bergen in waar je het millennium kruis vindt. Dit kruis is overigens vanuit de stad ook goed te zien, het is 70 meter hoog en 's avonds is het verlicht. Het kruis is gebouwd ter viering van het 2000-jarige bestaan van het Christelijk geloof. Met een taxi kun je de bergen in, waarna je met een berglift, gebouwd door een Oostenrijks bedrijf, naar het kruis kunt gaan. Houd er rekening mee dat de lift op maandag gesloten is. Verspreid in Macedonië zijn er meer, wel kleinere, van deze kruizen te vinden.

Wat zeker ook de moeite waard is is een bezoek aan Lake Matka, het Matka Meer, gelegen op ongeveer 20 minuten rijden vanaf het centrum van Skopje. Het meer ligt in een diepe, steilwandige bergkloof die door de eeuwen heen ontstaan is door stromend water. Hier kun je wandelen door de prachtige natuur, een boottocht maken of grotten bezoeken. Tevens is er een restaurant waar je goedkoop heerlijke vis kunt eten. In het weekend is het trouwens erg druk bij het meer, dus als het mogelijk is is een doordeweeks bezoek aan te raden.

Al met al is Skopje zeer de moeite waard voor een bezoek van een paar dagen. Er zijn voldoende nette hotels om te overnachten. Kraanwater kun je niet drinken in verband met het hoge chloorgehalte. Mineraalwater is overal goedkoop verkrijgbaar.
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Macedonië met MAT AirwaysGoedkoop vliegen naar Macedonië met MAT AirwaysMAT Airways is een aanbieder van goedkope vliegtickets voor vluchten naar Macedonië. MAT Airways vliegt zowel op het vli…
Bezienswaardigheden van Skopje, MacedoniëMacedonië grenst aan zowel Bulgarije, Albanië, Servië, Kosovo en Griekenland. Wegens onenigheid met Griekenland m.b.t. d…
Vakantie in Macedonië (Ohrid)Macedonië is een unieke vakantiebestemming. Het is een land vol historie, met veel culturele bezienswaardigheden, maar o…
Het verstilde Meer van OhridHet verstilde Meer van OhridHet tegen een heuvel gebouwde Ohrid is een vergeten vakantiebestemming in Macedonië, het hart van de Balkan. Klaprozen,…
Bronnen en referenties
  • www.landenweb.net
  • www.nl.wikipedia.org
  • www.aroundtheglobe.nl

Reageer op het artikel "Reizen naar Skopje, hoofdstad van Macedonië"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 17-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!