InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantie in Macedonië (Ohrid)

Vakantie in Macedonië (Ohrid)

Macedonië is een unieke vakantiebestemming. Het is een land vol historie, met veel culturele bezienswaardigheden, maar ook een land met wouden, bergen en meren. Het is slechts 2,5 uur vliegen. Ohrid, de oudste stad van de wereld, is de toeristische trekpleister van het land.

Landschap Macedonië

Het landschap in Macedonië is bergachtig en rijk aan bossen. Maar je vindt er ook meren, waar je verkoeling kunt zoeken tijdens hete zomerdagen. De hoofdstad van Macedonië is Skopje. Het toerisme is echter geconcentreerd in Ohrid, een historisch stadje dat 365 kerken telt. Een bekend meer is het meer van Ohrid. In dit uitzonderlijk schone meer kunnen slechts 19 vissoorten leven.

Meer van Ohrid

Het meer van Ohrid is een belangrijke toeristische trekpleister in Macedonië. Het is een van de helderste meren ter wereld. Het is tevens het oudste meer van Europa. Het water is drinkbaar, in tegenstelling tot gewoon kraanwater in Macedonië vanwege het hoge kalkgehalte. De flora en fauna van het meer van Ohrid zijn uniek. Het meer staat bekend om zijn forellen. Ook worden er parels gekweekt van de schedels van vissen.

Ohrid

Ohrid, het stadje nabij het meer van Ohrid, is een van de oudste Europese nederzettingen. De stad staat sinds 1979 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Ohrid werd in 353 voor Chr. “Lychnidos” genoemd: “stad van het licht”.

Bezienswaardigheden Ohrid

Ohrid is rijk aan monumenten. Het toerisme vormt een belangrijke bron van inkomsten van de stad.

Amfitheater

Een belangrijke bezienswaardigheid is het antiek theater van Ohrid. Het amfitheater stamt uit de tijd van koning Phillip II. Het theater is goed bewaard gebleven, maar wordt gerestaureerd.

Stint Naum Klooster

Een andere belangrijke bezienswaardigheid is het klooster waar sint Naum begraven ligt. Het klooster is te bereiken via het meer van Ohrid. De bootexcursie is te boeken via diverse hotels. Het is ook mogelijk om st. Naum per bus te bereiken.

St. Clement

De kerk van St. Clement bevat mooie muurschilderingen. Ook is hier een fresco te zien met kenmerken van de Renaissance.

St. John at Kaneo

Deze kerk ligt boven het meer. Het is de kerk die het meest gefotografeerd wordt in Ohrid, vanwege de gunstige ligging. De kerk is aan John the Thelogian gewijd.

Burcht van Samuil

De burcht van Samuil wordt gemarkeerd door een vlag en is daardoor in de verte te herkennen. De burcht stamt uit het Eerste Bulgaarse Rijk uit de middeleeuwen.

Uitgaan in Ohrid

Ook als je houdt van uitgaan, is er in Ohrid genoeg te beleven. Er worden veel festivals gehouden in het centrum, maar er zijn ook gezellige bars, restaurants en uitgaansgelegenheden.

Macedonië: eten en drinken

Maaltijden kunnen in Macedonië erg uitgebreid zijn, omdat er waarde wordt gehecht aan goede gesprekken en gezelligheid. Bekende specialiteiten zijn gemengde groenen, bonenschotel, komkommer met yoghurt en knoflook en vlees- en grillspecialiteiten. Het water is niet drinkbaar. Je kunt er darmklachten van krijgen. Het is aan te raden om water uit flessen te drinken. Deze zijn overal verkrijgbaar.

Macedonië en Albanië

Macedonië en buurland Albanië worden steeds populairder als vakantiebestemming. Maar er zit ook een keerzijde aan.
Gerelateerde artikelen
Het verstilde Meer van OhridHet verstilde Meer van OhridHet tegen een heuvel gebouwde Ohrid is een vergeten vakantiebestemming in Macedonië, het hart van de Balkan. Klaprozen,…
Goedkoop vliegen naar Macedonië met MAT AirwaysGoedkoop vliegen naar Macedonië met MAT AirwaysMAT Airways is een aanbieder van goedkope vliegtickets voor vluchten naar Macedonië. MAT Airways vliegt zowel op het vli…
Goedkoop vliegen met Corendon Dutch AirlinesGoedkoop vliegen met Corendon Dutch AirlinesCorendon Airlines was al een bekende naam en sinds 2010 kan Corendon Dutch Airlines daar aan worden toegevoegd. Deze Ned…
Goedkoop vliegen naar Zwitserland met Helvetic AirwaysGoedkoop vliegen naar Zwitserland met Helvetic AirwaysGoedkoop een vliegticket kopen wordt makkelijker als je bereid bent te vertrekken vanaf de luchthaven van Brussel. Een v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Beter-uit.nl

Reageer op het artikel "Vakantie in Macedonië (Ohrid)"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 14-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!