InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Op vakantie in Sölden in Zuid-Tirol, Oostenrijk

Op vakantie in Sölden in Zuid-Tirol, Oostenrijk

Op vakantie in Sölden in Zuid-Tirol, Oostenrijk In het zuiden van Tirol in Oostenrijk, tegen de Italiaanse grens aan, ligt de plaats Sölden. Jaarlijks trekken veel (Nederlandse) toeristen in het winter- of zomerseizoen naar Sölden om vakantie te vieren. In dit artikel kun je meer lezen over de plaats Sölden en o.a. over het populaire ötztal.

Informatie over Sölden

Op bijna 1400 meter hoogte ligt Sölden in Zuid-Tirol (Oostenrijk). Het plaatsje is in de winter zeer geliefd als ski-gebied, maar ook in de zomer wordt Sölden bezocht door vele toeristen. Halverwege de negentiende eeuw begon het toerisme in en rond Sölden op gang te komen; daarvoor hielden de inwoners van het plaatsje zich voornamelijk bezig met het bedrijven van vee en het drijven van handel. Hiervoor werd de bekende pas, de Timmelsjoch, gebruikt die een verbinding legt tussen Oostenrijk en Italië. Jaarlijks trekken bijna twee miljoen toeristen naar Sölden, wat het plaatsje een zeer grote trekpleister in Oostenrijk maakt.

Ötztal

Sölden ligt aan het einde van het mooie ötztal; een dal met bergen tot bijna 4000 meter hoog. Het dal kent vele toeristische plaatsjes, zoals Ötz, Langenfeld en Umhausen, die in de winter zeer geliefd zijn bij wintersporters. Door de vele skiliften, skiwinkels en wintersportaccomodaties is het ötztal een bijzonder geschikte plek om de wintersportvakantie door te brengen. Er kan naar hartelust geskied, maar bijvoorbeeld ook gewandeld of gesnowboard worden. In de winter en in het hoogseizoen in de zomer is het meestal erg druk in het ötztal. Toeristen die van een rustige wandeling houden of ongestoord een piste wilen afgaan kunnen beter voor een andere vakantiebestemming dan het ötztal kiezen.

Slapen, eten en uitgaan

Vakantiegangers die van gezelligheid houden zijn in Sölden aan het juiste adres. Er zijn tal van restaurants en uitgaansgelegenheden waar gegeten en gedronken kan worden. Hoewel dit door de inwoners niet zo bedoeld is, is Sölden in de loop der jaren dè plek voor jongeren en jongvolwassenen geworden om te stappen en tot in de late uurtjes uit te gaan. De pensions en appartementen in Sölden zijn over het algemeen goed betaalbaar voor deze doelgroepen. Gezinnen met (jonge) kinderen kunnen in principe ook een goede vakantie in Sölden hebben, al zijn veel uitstapjes voornamelijk gericht op kinderen vanaf een jaar of tien.

Wat is er te doen?

Hier volgt een overzicht van een aantal leuke uitstapjes die toeristen, waaronder gezinnen, kunnen maken wanneer zij op vakantie in Sölden zijn:
  • een mooie bergwandeling maken (bijvoorbeel in Hochsölden)
  • over de Timmelsjoch naar Italie gaan
  • zwemmen of sporten in het Freizeitarena
  • zwemmen in het Aquadome in Langenfeld
  • de alpenzoo in Innsbruck bezoeken
  • Het funpark bezoeken
  • de Stuiben-waterval bezoeken in Umhausen (en beklimmen)
  • het ötzi-dorp bezoeken in Ötz

Meer informatie

Wie meer informatie wil hebben over vakantiemogelijkheden in Sölden, kan naar de website van Sölden gaan: www.soelden.com. Verschillende reisorganisaties bieden accomodaties waaronder pensions en appartementen in Sölden aan voor een bepaalde duur. Op de website www.zoover.nl kunt u bekijken hoe andere consumenten over een bepaald pension of appartement denken; dus welke ervaringen zij in Sölden hebben gehad.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Op vakantie in Sölden in Zuid-Tirol, Oostenrijk"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 23-08-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!